دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

معرفی مکان های دیدنی دلیجان برای گردشگری در این شهر زیبا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

قلعه نشست آباد دلیجان از جاذبه هایی است که موجب شناخته شدن دلیجان شده است. دلیجان از شهرستان های زیبای استان مرکزی است و از گذشته مکان های دیدنی دلیجان مورد توجه گردشگران بوده است.

در شهرستان دلیجان جاذبه های گردشگری مختلفی دیده می شود و از پر جاذبه ترین این مناطق می توان به قم رود،ر شور و ازنا اشاره کرد. این شهرستان از آب و هوایی خشک برخوردار است و دارای مناظر طبیعی نیز می باشد.  مناطق گردشگری دلیجان از طبیعتی زیبا و دلنوزا برخوردار می باشد و در کنار جاذبه های طبیعی آن جاذبه های تاریخی و فرهنگی نیز به چشم می خورد. در ادامه با مکان های دیدنی دلیجان آشنا می شوید.

     مناطق دیدنی دلیجان

زیباترین مکان های دیدنی دلیجان:

از جمله جاذبه های طبیعی که می توان در دلیجان مشاهده کرد غار نخجیر با سنگ های هندسی شکل است. در این غار حیوانات عجیبی دیده می شود که محققان بر روی آن تحقیق می کنند.

مکان های زیبای دلیجان

قلعه نشست آباد دلیجان:

این قلعه دارای دو ورودی شمالی و غربی است که با برداشتن خشت های ورودی گردشگران می توانید درون قلعه تردد کنند و از زیبایی های شگفت انگیز و معماری جالب در قلعه دیدن کنند. خدقی که در کنار چنار این قلعه وجود نیز خود نوعی جاذبه توریستی است.

مکان های گردشگری دلیجان

  •  آرون گروپس

مجتمع تفریحی همای سعادت:

این کانون و مجتمع فرهنگی از جاهای دیدنی دلیجان است که با تلاش سید اکبر و سید عباس جلالی راه اندازی شده است این مجموعه دارای رستورانی مجلل و زیبا است.

مکان های دیدنی لوکس دلیجان

غار بابا جابر:

این غار بر فراز کوه های جابر واقع شده است و برای گردشگران علاقه مند به سنگ نوردی جاذبه ای زیبا است. این غارها به لحاظ طبیعی برای گردشگران دارای اهمیت و جذابیت هستند.

دیدنی های تاریخی دلیجان

امامزاده اسحاق:

از بناهای ارزشمند فرهنگی و مذهبی در دلیجان می توان به مقبره و آرامگاه امامزاده اسحاق اشاره کرد این حرم دارای بخش هایی از شبستان است ایوان، آجرکاری و سنگ تراشی های این امامزاده از دیگر دیدنی های آن است.

امامزاده دیدنی دلیجان

دهستان دلیجان:

در فاصله ای از ۱۴۵ کیلومتری از استان مرکزی دهستان دلیجان واقع شده است این منطقه یکی از مکان های دیدنی دلیجان است که دارای قدمت و پیشینه ای طولانی است. آتشکده آتشکوه که متعلق به دوران ساسانیان است در این دهستان قرار گرفته است.

مکان های دیدنی طبیع دلیجان

امامزاده سلیمان:

این امامزاده در دوران صفویان بنا شده است و بقعه ای هشت ضلعی است گنبد کلاهخودی این بنا نیز در کنار ایوان های آن تماشایی است.

 جاذبه ها و مکان های دیدنی دلیجان

غار نخجیر:

یکی از یبایی های که در دلیجان مورد توجه گردشگران است غار نخجیر است آثار طبیعی موجود در این غار دارای زیبایی های ویژه و متنوعی هستند.

مکان های دیدنی پر جاذبه دلیجان

مسجد مس سر

این مسجد یک بنای تاریخی است که در مورد قدمت آن اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما به دلیل نوع معماری و نوع طراحی داخلی مسجد، آن را مربوط به دوران سلوجیان می دانند.

این مسجد در قدیم ۱۳ گنبد داشت که در طول زمان همه از بین رفتند و تنها یک گنبد باقی مانده است، همچنین زیربنای آن در قدیم ۵۰۰ متر بوده که هم اکنون ۱۲۴ متر می باشد.

حال علت نامگذاری این مسجد به این دلیل می باشد که در گویش دلیجانی مس سر به معنای بزرگ می باشد، همچنین در گذشته قسمت بالای این مسجد از مس بود و به همین دلیل در بین مردم این مسجد با نام مس سر یعنی سر مسی شناخته شده است، در طی این سالها مسجد مس سر  مرمت شده و به نام «مسجدالنبی» تغییر یافته است ولی با این حال هنوز هم این مسجد در بین مردم این شهر با نام مس سر شناخته می شود.

مکان های تاریخی دلیجان

کاروانسرای دودهک

این کاروانسرا در شمال شرقی محلات و در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قمرود، در مسیر جاده دلیجان به دهستان خورهه (در نزدیکی جاده آسفالته قم به دلیجان) واقع شده است، قدمت کاروانسرای دودهک که یکی از مکان های دیدنی دلیجان است مربوط به دوره صفویه می باشد، البته معماری آن از سبک معماری سلجوقیان پیروی کرده است که این مساله تخمین قدمت این بنای تاریخی را مشکل کرده است.

وجود سه برجچ دیده بانی در هر یک از دیوار های شمالی، شرقی و غربی این بنا, بیانگر آن است که کاروانسرای دودهک در گذشته به عنوان یک قلعه نظامی مورد استفاده قرار می گرفته است.

جاهای دیدنی دلیجان

موزه مردم شناسی دلیجان

موزه مردم شناسی دلیجان یک ساختمان قدیمی دو طبقه است که به معرفی فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه می پردازد، این موزه که به ثبت ملی رسیده است یکی دیگر از جاهای دیگر شهر دلیجان محسوب می شود.

مکان های دیدنی دلیجان استان مرکزی

همچنین در این ناحیه از استان مرکزی بناهای ارزشمند تاریخی از دوران قاجار وجود دارد که در برخی از افسانه ها و داستان های قدیمی نیز به این شهرستان اشاره شده است.

دریاچه سد نیز از جاذبه هایی است که در اطراف دلیجان واقع شده است و در کنار چشم اندازی از جنگل برای گردشگران جذاب و تماشایی است. در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر مکان های دیدنی استان مرکزی و شهر زیبای تفرش می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *