دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کمپوت کیوی و اصولی که در تهیه این کمپوت باید رعایت کنید

  • زهرا خانزاده
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این بخش از آرگا برای علاقمندان به تهیه انواع کمپوت در منزل، طرز تهیه کمپوت کیوی را به اشتراک گذاشته ایم، که امیدواریم تا پایان با ما همراه باشید.

کیوی یکی از میوه های خوشمزه و آبدار است، که سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد و همچنین حاوی فیبر و مواد معدنی می باشد. کاهش استرس و علائم آسم، پیشگیری از ابتلا به سرطان، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و … از جمله خواص کیوی به شمار می آید. بنابراین با گنجاندن میوه کیوی، ترشی کیوی، لواشک کیوی، مربای کیوی و کمپوت کیوی در برنامه غذایی می توان از فواید این میوه بهره برد. به همین منظور در ادامه، طرز تهیه کمپوت کیوی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

طرز تهیه کمپوت کیوی

طرز تهیه کمپوت کیوی

برای تهیه کمپوت کیوی می توان آن را به دو روش تهیه نمود.

روش اول

  در این روش، درست کردن کمپوت کیوی بسیار آسان، اما مدت ماندگاری آن کم می باشد، به این صورت است که، ابتدا کیوی ها را پس از شستشو و پوست گرفتن آن ها، به قعطات دلخواه ریز کنید و یا به شکل حلقه مانند برش دهید. سپس داخل یک قابلمه، کمی شکر، مقداری آب و کیوی های خرد شده را بریزید و بر روی شعله گاز قرار دهید. پس از غلیظ شدن آب آن و پختن کیوی، کمپوت کیوی آماده شده را پس از سرد شدن داخل ظرف های شیشه ای درب بسته بریزد و در داخل یخچال نگهداری نمایید.

آموزش تهیه کمپوت کیوی

روش دوم

در روش دوم برای ساخت کمپوت کیوی باید، از کیوی های استفاده کنید که بدون خرابی، له شدگی باشند. سپس کیوی ها را به خوبی بشویید و آن ها را کاملا خشک کنید و پوست آن ها را بگیرید و به قطعات دلخواه خرد نمایید. سپس آن ها را داخل ظرف شیشه ای استریل بریزید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در مرحله بعد، درون قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و شکر را به تدریج به آن بیافزایید تا به مرز اشباع شدن برسد (شکر در آب حل نگردد). پس از سرد شدن کامل محلول شکر و آب، آن را داخل ظرف شیشه ای حاوی کیوی بریزید، تا کاملا شیشه از این محلول پر شود. سپس درب ظرف شیشه ای را ببندید.

در ادامه، ظرف شیشه ای را داخل قابلمه ای بگذارید و مقداری آب سرد نیز درون قابلمه بریزید. میزان آب باید ۲ سانت از درب آن پایین باشد. حال قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید، سپس آن را از روی حرارت بردارید و مجددا درب ظرف شیشه ای را محکم کنید و پس از سرد شدن، کمپوت کیوی آماده شده است و می توانید برای مدت بیشتری آن را داخل کابینت و یا کمد نگهداری نمایید.

کمپوت کیوی

نکاتی در روش تهیه کمپوت کیوی

  • کیوی و کشمش مکمل های خوبی برای هم هستند که استفاه این دو ماده غذایی در کنار هم موجب طعم بهتر کمپوت خواهد شد، از این رو می توانید در دقایق پایانی پخت کمپوت, مقداری کشمش پاک کرده و شسته شده به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که کمپوت را برای بیماران دیابتی تهیه می کنید، لازم است حتما با مشورت پزشک انجام گیرد، استفاده از شکر های رژیمی همچون شکر قهوه ای و یا فروکتوز برای این منظور مناسب می باشد، زیرا بخش عظیمی از کمپوت را قند آن تشکیل می دهد.
  • همه میوه ها از ویتامین های سرشاری برخوردارند، از این رو به هنگام استفاده از آنها در تهیه کمپوت, نباید خیلی خرد و ریز شوند، بنابراین هر چقدر قطعات میوه ها بزرگتر بوده و کمتر خرد شده باشند، ارزش غذایی آن بیشتر خواهد بود.

آموزش پخت کمپوت کیوی

  • قرار گرفتن میوه ها در معرض حرارت بالا و زیاد موجب می شود که ویتامین ها و مواد معدنی آنها از دست برود، از این رو از پخت زیاد میوه ها برای تهیه کمپوت پرهیز کنید.
  • برای طرز تهیه کمپوت کیوی به هر یک از روشهایی که ذکر شده است؛ میوه ها بعد از حرارت دیدن، رنگ خود را از دست می دهند و به حالت قهوه ای رنگ متمایل می شوند، از این رو به منظور جلوگیری از تغییر رنگ میوه، می توان از مقداری کمی پوره کیوی استفاده کنید تا ظاهر مربا و کمپوت بهتر شود، از این رو به هنگام افزودن میوه ها، لازم است کمی پوره آن را نیز بیفزایید تا رنگ خود را به میوه دهند.

خواص کیوی و کمپوت آن

  • کمپوت کیوی برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد که موجب درمان سرماخوردگی شده و می تواند از سرفه و خس خس گلو پیشگیری کند، همچنین بلع این کمپوت برای کودکان بسیار راحت است.
  • کیوی سرشار ا زویتامین های A و E است و مصرف مداوم این میوه و یا به صورت کمپوت تاثیر زیادی در کاهش ابتلا به سرفه های شدید ناشی از سرماخوردگی های فصلی و نیز خس خس سینه دارد.

نحوه تهیه کمپوت کیوی

همانطور که در بالا با طرز تهیه کمپوت کیوی آشنا شدید، برای تهیه کمپوت سایر میوه ها هم می توانید به روش بالا عمل کنید و فقط کافی است، به جای کیوی از میوه مدنظرتان استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *