دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علائم پوکی استخوان و روش های درمان آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

پوکی استخوان یک بیماری شایع در میان افراد سالمند می باشد. متاسفانه افراد با حاد شدن این موضوع پی به وجود بیماری می برند. در این مطلب شما را با علائم پوکی استخوان آشنا می کنیم تا در صورت داشتن این علائم، زودتر برای درمان و کنترل بیماری اقدام کنید.

در این مطلب به علائم پوکی استخوان در زنان و مردان اشاره شده اما پیش از آشنایی با این علائم، بهتر است ابتدا استئوپروز یا همان پوکی استخوان را تعریف کنیم و وضعیت استخوان ها را در این حالت توضیح دهیم.

اصطلاح پزشکی پوکی استخوان زمانی به کار می رود که استخوان از نظر چگالی و وزن خود دچار تغییر شده و وزن کمتری پیدا کرده است. این ساده ترین تعریف پوکی استخوان است. مسلماً با رخداد این وضعیت مشکلات زیادی برای فرد مبتلا پیش می آید. به دلیل اینکه استخوان ها در چنین وضعیتی شکننده می گردند و استحکام لازمه را ندارند.

پوکی استخوان را با نام بیماری خاموش نیز می شناسند. علت این نام گذاری نیز کاملاً مشخص است. چون فرد علائم پوکی استخوان را درک نمی کند. معمولاً این بیماری با شکستگی های ساده در سنین بالا خود را نشان می دهد. زمانی که با توجه به یک ضربه ساده یا عادی، شکستگی بزرگی را متحمل می شوید.

شانه درد و پوکی استخوان

علائم پوکی استخوان را بشناسید

استخوان ها در بافت خود سوراخ هایی دارند. در هنگام پوکی استخوان، سوراخ های داخل استخوان بیشتر می شود. این موضوع شکنندگی و ضعف استخوان را به دنبال دارد. در سنین جوانی بدن همواره در زمینه استخوان سازی فعال است. با بالا رفتن سن این موضوع متوقف می گردد و کم کم از حجم و تراکم استخوان کم می شود. گاهی نیز این بیماری در پی ترشح هورمون و مشکلات پزشکی ایجاد می شود که در این صورت به عنوان پوکی استخوان ثانویه شناخته می شود. بعضی از داروها نیز از جذب کلسیم ممانعت می کنند و زمینه را برای بروز علایم پوکی استخوان فراهم می نمایند. هورمون تیروئید نیز می تواند منجر به پوکی استخوان می شود.

علائم پوکی استخوان

شکسته شدن استخوان

شکستگی در استخوان اولین و مهم ترین نشانه پوکی استخوان می باشد. این موضوع در کلیه بیماران مشترک است. شکستگی استخوان خبر از ضعف شدید و از دست جرم استخوان می دهد. این شکسته شدن می تواند در مواقع عادی و ساده مانند یک عطسه یا سرفه شدید رخ دهد. شکستگی در یک فرد مبتلا به پوکی استخوان با یک فرد عادی متفاوت است. به گونه ای که افراد در چنین مواقعی به جای گچ گرفتن، ناگزیر به جراحی استخوان می شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استئوپروز

مچ دست یا شکستگی متقاطع

شکستگی در ناحیه مچ دست می تواند از علائم پوکی استخوان باشد. در چنین وضعیتی استخوان زند زبرین در قسمت ساعد خواهد شکست. منظور از استخوان زند زبرین همان استخوان های بزرگ در قسمت دو استخوان اصلی ساعد می باشند. در چنین وضعیتی مچ دست به شکل غیر متعارف تا می خورد. این موضوع درد زیادی خواهد داشت و در برداشتن وسایل و … مشکل خواهید داشت. این نوع شکستگی در جهت عرض رخ می دهد و به چند نوع خود را نشان می دهد. گاهی استخوان درون مچ دست دچار شکستگی می شود.

نشانه های استئوپروز

  • استخوان تا شده به چندین تکه تقسیم می شود.
  • شکستگی که در پی آن پاره شدن پوست با استخوان را به دنبال دارد و این شکستگی، شکستگی باز نام دارد.
  • استخوان از ناحیه بیرون مفصل دچار شکستگی می شود.

شکستگی در ناحیه مفصل ران

شکستگی در چنین وضعیتی ناشی از ترک در ناحیه بالای ران می باشد. این شکستگی از علایم پوکی استخوان می باشد و در انواع مختلف دیده می شود.

در ناحیه گردن یا بالای ران

این جدایی در ناحیه اتصال سر استخوان به حفره و فاصله ۵ سانتی متری استخوان ران به وقوع می پیوندد. این موضوع از جریان خون ممانعت خواهد کرد.

شکستگی در ناحیه کپسولی

پاره شدن رگ های خون را به دنبال خواهد داشت و بین حفره و توپ مفصل رخ می دهد.

شکستگی از نوع اینترتروکانتریک

با فاصله از مفصل اتفاق می افتد و به همین علت بر جریان خون ورودی به ران تاثیری ندارد.

کم شدن از ارتفاع قد

از علائم پوکی استخوان می توان به کوتاهی قد اشاره کرد. اگر قد شما بدون هیچ علتی به شکل محسوس و یک باره تغییر کرده است، احتمال دارد به پوکی استخوان دچار شده باشید. زمانی که ستون فقرات در معرض پوکی استخوان قرار دارند، کوتاه شدن قد نیز امری طبیعی قلمداد می شود.

پوکی استخوان و کوتاه شدن قد

البته این کوتاهی قد باید با نشانه های زیر همراه باشد:

  • احساس گزگز در قسمت های مختلف بدن
  • از دست دادن کنترل ادرار
  • اشکال در راه رفتن

احساس درد در ناحیه پایین کمر

از علایم پوکی استخوان است و معمولاً این نشانه ها بیشتر در افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله دیده می شود. برای درمان درد پایین کمر از تعدادی قطعه یخ کمک بگیرید. از علل بروز این مشکل می توان به عدم تحرک به مدت طولانی اشاره کرد. البته علت کمر درد را باید در موضوعات مختلف جست و جو کرد.

پوکی استخوان

درد در ناحیه گردن

ممکن است تراکم استخوان در این ناحیه کاهش یابد و علایم پوکی استخوان خود را در این قسمت نمایان کنند. برای درمان گردن درد از راهکارهای خانگی کمک بگیرید. به عنوان مثال می توان حرکات کششی برای کاهش درد انجام داد.

پشت خمیده

این موضوع در هر سنی برای دیدن علائم پوکی استخوان اهمیت دارد. خمیدگی در ستون فقرات مربوط به وقتی است که شما انحنای بیش از حدی را در قسمت ستون فقرات تجربه می کنید. خمیدگی ستون فقرات به دلایل مختلفی رخ می دهد. به همین علت بهتر است با طرز نشستن صحیح آشنا شوید. توجه داشته باشید در مواقع ایستادن و نشستن باید ستون فقرات در حد نرمالی قرار بگیرد. عدم رعایت این نکته در دراز مدت مشکلاتی را در ستون فقرات ایجاد می کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

ماندگار شدن نشانه های یائسگی

یائسگی با نشانه هایی همراه می باشد. این علایم در دراز مدت می تواند سبب ایجاد پوکی استخوان شوند. علائم یائسگی موجب پایین آمدن هورمون استروژن می شود. زمانی که بدن از نظر وضعیت تولید هورمون استروژن در حد نرمالی است، آهنگ ترمیم و بازسازی استخوان به شکل عالی برقرار می شود. استروژن به میزان کم می تواند میزان مواد شیمیایی موجود در بدن برای ترمیم و تولید استخوان را دستکاری کند. به همین علت تولید استخوان در چنین وضعیتی کم می شود. در نتیجه استخوان ها شکسته می شوند و ضعف شدیدی از خود نشان می دهند.

نشانه های پوکی استخوان

عوارض و پیامد های پوکی استخوان

ابتلا به پوکی استخوان عوارض زیادی دارد و منجر به کاهش کیفیت زندگی و یا حتی معلولیت خواهد شد. در اغلب موارد شکستگی های ایجاد شده در اثر پوکی استخوان به طور کامل درمان نشده و در نتیجه فرد از این مشکل رنج خواهد برد. یکی از عوارض شایع این بیماری شکستگی لگن و تغییر شکل ستون فقرات در اثر شکستگی مهره ها می باشد، در شکستگی ستون فقرات، شخصی که مبتلا به این بیماری بوده، ممکن است قوزدار به نظر رسد که این بیماری در بروز مشکلات تنفسی نیز نقش دارد.

پیشگیری و درمان پوکی استخوان

هیچگاه برای درمان پوکی استخوان دیر نمی باشد، اگرچه پوکی استخوان را نمی توان به حالت اولیه برگرداند ولی می توان از شکستگی آن جلوگیری کرد، از این رو لازم است از روشهای پیشگیرانه این بیماری به جای درمان آن استفاده کنید، برای این منظور باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا برای شما تجویز دارو های ضد پوکی استخوان نماید، امروزه دارو های پیشرفته زیادی برای درمان این بیماری وجود دارند، اما بهترین روش های درمانی برای این مشکل مصرف لبنیات و نیز ورزش کردن و داشتن تحرک کافی است.

به طور کلی ممکن است، امکان کنترل تمام عواملی که موجب شکستگی اوستئوپروتیک می شوند وجود نداشته باشد، اما با به کار بردن برخی توصیه های لازم که در ادامه به معرفی برخی از این موارد پرداخته ایم، می توانید از استخوان ها محافظت کرده و نیز به قوی تر شدن استخوان ها کمک کنید.

نشانه های پوکی استخوان

روش های جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان با مصرف ویتامین های لازم و محصولات لبنی مناسب به تعویق می افتد. برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان ناگزیر به مصرف کلسیم هستید. ویتامین D را برای استخوان سازی در برنامه غذایی جا دهید. ویتامین D برای تسهیل در جذب کلسیم مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تامین کلسیم شیر، ماست و محصولات لبنی استفاده کنید.

سبزیجاتی چون کلم کالی، بامیه، کولارد سبز، بروکلی و شلغم برای تامین کلسیم مورد استفاده قرار می گیرند. نان ها، آبمیوه ها و غلات می توانند نیاز بدن به کلسیم و ویتامین D را فراهم می کند.

مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی، زمینه ساز بروز علایم پوکی استخوان می شوند. افرادی که سیگار می کشند، ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند.

یکی از راه کارهای مناسب برای جلوگیری از بروز علائم پوکی استخوان، ورزش کردن می باشد. فعالیت های جسمانی و ورزش کردن سبب فرم دهی به اندام و محافظت از استخوان می شود. استخوان ها نیاز به تحرک دارند.

علایم پوکی استخوان

برخی مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که نوشیدن چای می تواند موجب محکم تر شدن استخوان ها شود. در واقع تحقیقات محققان چینی که در زمینه ارتباط رژیم غذایی و شکستگی لگن انجام گرفته، نشان می دهد که مصرف دو الی سه فنجان چای در روز می تواند خطر شکستگی لگن را تا ۳۷ درصد کاهش دهد، اگرچه هنوز علت دقیق فواید چای برای استخوان ها مشخص نشده است، اما می توان دلیل آن را وجود مواد شیمیایی موجود در گیاه چای برای تقویت ساختار استخوان جدید دانست. ضمن اینکه چای حاوی کلسیم، فلوراید و برخی دیگر از مواد معدنی مفید برای بدن و استخوان ها می باشد، از این رو مصرف چای موجب تراکم استخوان ها و محکم تر شدن آن خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *