دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشستن های طولانی و ۱۲ خطری که شما را تهدید می کند!

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

در شرایط کنونی تحرک و فعالیت بسیار کم شده و این موضوع به دلیل باز شدن پای تکنولوژی در زندگی است. به عنوان مثال شما برای انجام کارهای روزانه مجبور به استفاده از لپ تاپ هستید و ناگزیر به نشستن های طولانی می باشید. 

نشستن های طولانی مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند. البته ممکن است شواهد این نشستن ها اکنون خیلی مشهود نباشد اما با گذشت زمان طولانی آثار آن را مشاهده خواهید کرد.

آسیب به قلب

نداشتن تحرک در روز سبب بیماری های قلبی می شود. این موضوع بر روی مشاغل کم تحرک و پر تحرک آزمایش شده و نتایج نشان داده که افراد با تحرک کم تر در شغل بیشتر از افراد با تحرک در شغل به بیماری قلبی دچار می گردند.

کوتاهی عمر

توجه داشته باشید که ورزش کردن نیز نمی تواند جبرانی برای نشستن های طولانی باشد. در واقع کمبود تحرک عمرتان را کم می کند و مشکلات زیادی را برای شما به وجود می آورد.

زوال عقل

نشستن های طولانی مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند. احتمال زوال عقل در کسانی که بسیار می نشینند، بیشتر است. ضمن اینکه در این وضعیت فشار خون، کلسترول خون، انواع دیابت، سکته مغزی و بیماری های قلبی افزایش می یابد.

خطرات نشستن طولانی

تاثیر مثبت ورزش را محو می سازد

این عادت غلط سلامتی شما را به شدت تهدید می کند. اگر شما در هفته ۷ ساعت ورزش داشته باشید باز هم نخواهید توانست اثرات منفی نشستن های چند ساعته را نابود سازید.

بالا رفتن احتمال ابتلا به دیابت

طولانی شدن نشستن در طول روز سبب دیابت می گردد. البته پزشکان عقیده دارند نشستن های طولانی بر نحوه پاسخ گویی بدن به انسولین و هورمون ها تاثیر گذار است. ضمن این که این موضوع سوختن قند و کربوهیدرات را تحت تاثیر قرار می دهد.

  •  آرون گروپس

خطرات نشستن طولانی

ترومبوز سیاهرگ عمقی یاDVT

نشستن زیاد ممکن است باعث لخته شدن خون در پا شود. این خون لخته شده در صورت ورود به شش سبب ضررهای بسیاری می شود و با درد و ورم همراه است اما گاهی نیز ممکن است نشانه ای نداشته باشد.

چاقی

سوخت و ساز بدن پایین است و کم کم چاق می شوید. با چاق شدن نیز امراض مختلفی به سراغ شما می آیند.

خطرات نشستن طولانی

اضطراب

کار کردن زیاد با لپ تاپ سبب ایجاد استرس در شما می شود. این تنهایی و جاماندن از روابط اجتماعی دیر یا زود شما را به اضطراب دچار می کند. البته این موضوع هنوز مبهم است.

کمردرد

در نشستن های طولانی، ماهیچه های گردن، کمر و نخاع آسیب می بیند. مخصوصاً اگر به درستی نشینید. برای نشستن حتماً از یک صندلی مناسب استفاده کنید. صندلی باید از نظر ارگونومی به درستی ساخته شده و ارتفاع مناسبی برای نقطه اتکای کمر داشته باشد. برای حفظ استایل کمر و جلوگیری از خم شدن آن هر نیم ساعت از جای خود برخیزید و یک یا دو دقیقه دوری بزنید.

خطرات نشستن طولانی

رگ های واریسی

با نشستن زیاد خون در رگ اسیر و در نتیجه فشار داخلی رگ زیاد می گردد. در پی این فشار رگ ها متورم و برآمده می شوند. پزشکان به این وضعیت واریس می گویند. در نتیجه احتمال بروز رگ های تار عنکبوتی و رگ های خونی پاره شده وجود دارد. ممکن است این موضوع با درد همراه باشد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از نتایج نشستن های طولانی است که در صورت بروز شما را در فعالیت های روزمره دچار اشکال خواهد کرد.

بروز سرطان

سبب بروز سرطان روده بزرگ، مخاط رحم و ریه می شود. زنان مسن با نشستن طولانی بیش از سایرین در معرض سرطان سینه قرار دارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *