دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه لبو با ۵ روش متفاوت و فوت و فن هایی که باید بدانید

  • ندا خوشرو
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

در این آموزش با طرز تهیه لبو با ۵ روش مختلف آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این دسر مخصوص شب یلدا در منزل نهایت لذت را ببرید.

چغندر پخته همان لبو است که دارای طعم و مزه ای بی نظیر است و در روزهای سرد پاییز و زمستان اغلب افراد تمایل زیادی به خوردن لبو پیدا می کنند. برای طرز تهیه لبو روش های زیادی وجود دارد و شما می توانید لبو را روی گاز و درون فر و مایکروفر و یا با شیره انگور بپزید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

لبو و کدو حلوایی و باقلا گرم از انواع خوراکی های مخصوص شب یلدا هستند و اگر این نوع دسرها به خوبی پخته شوند طعم و مزه بی نظیری پیدا می کنند بنابراین بهتر است در هنگام پخت لبو و کدو و باقلا دقت لازم را داشته باشید.

تزیین لبو

روش های طرز تهیه لبو برای شب یلدا

لبو از انواع دسرهایی است که کمتر کسی پیدا می شود که از طعم و مزه بی نظیر آن خوشش نیاید بنابراین بهتر است با رعایت کردن ترفندهایی لبو را در منزل بپزید و از طعم و خواص بی نظیر آن بهره ببرید. همچنین با کمک لبو می توانید دسرهای و مربا جات خوشمزه ای نظیر کیک لبو و مربای لبو و ترشی لبو را تهیه کنید.

طرز تهیه لبو

دستور تهیه لبو روی اجاق گاز

مواد لازم 

  • آب : سه لیوان
  • چغندر کوچک : سه عدد
  • شکر : ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

روش تهیه لبو 

  •  آرون گروپس

ابتدا چغندر را به کمک برس به خوبی بشویید تا گل و لای آن از بین برود و تمیز شود سپس چغندرهای تمیز شده را به همراه آب درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید و درب قابلمه را ببندید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید تا چغندرها نرم و پخته شوند و حدود دو لیوان از آب آن باقی بماند.

روش تهیه لبو روی گاز
در مرحله بعدی درست کردن لبو بعد از مدت زمان ذکر شده لبوها را از درون قابلمه بیرون آورید و پوست آن ها را بگیرید و به صورت حلقه ای لبوها را برش بزنید.

لبو

برش های لبو را دوباره درون آب لبو بیندازید و مقداری شکر یا عسل به آب لبو اضافه کنید و حرارت گاز را روی شعله ملایم قرار دهید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا لبوها به مدت یک ساعت دیگر پخته شوند و آب لبو به کمتر از یک لیوان برسد.

روش پخت لبو

سپس لبوهای پخته شده را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید می توانید از آب لبو نیز روی لبوهای پخته شده بریزید.

لبو خوشمزه روش تهیه لبو با 4 روش

روش دوم : دستور تهیه لبو در فر

مواد لازم 

  • چغندر : سه عدد

طرز تهیه لبو در فر 

ابتدا چغندها را بشویید و آن ها را بعد از خشک کردن درون کاغذ آلومینیومی یا فویل بپیچید سپس چغندرها را به مدت ۶۰ دقیقه درون فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده است قرار دهید تا پخته و نرم شوند.

دستور تهیه لبو در فر

بعد از مدت زمان ذکر شده لبوها را از درون فر خارج کنید و پوست آن ها را بگیرید و لبوها را به صورت حلقه ای برای سرو برش بزنید.

لبو دستور پخت لبو

روش سوم : دستور تهیه لبو در زودپز

مواد لازم 

  • چغندر : سه عدد
  • شکر : ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • آب : سه لیوان

دستور تهیه لبو در زودپز

برای طرز تهیه لبو در زودپز ابتدا چغندرها را به خوبی بشویید سپس آن ها را به همراه سه لیوان آب و شکر درون زودپز بریزید و درب زودپز را ببندید و اجازه دهید تا چغندر به مدت یک ساعت و نیم درون زودپز پخته شود و بعد از مدت زمان ذکر شده چغندرها را از درون زودپز بیرون آورید و پوست آن ها را بگیرید و به صورت دلخواه خود برش بزنید.

لبو

روش چهارم : دستور تهیه لبو در مایکروفر

مواد لازم 

  • چغندر : به مقدار لازم
  • سرکه : به مقدار لازم

روش تهیه لبو در مایکروفر 

برای طرز تهیه لبو در مایکروفر ابتدا چغندرها را بشویید و سر و ته آن ها را بزنید سپس پوست چغندرها را بگیرد و آن ها را به صورت ورقه ورقه برش بزنید و مقداری سرکه روی برش های چغندر بمالید. سپس مایکرو فر را روی درجه حرارت بالا تنظیم کنید توجه داشته باشید که برای طرز تهیه ۲۵۰ گرم چغندر زمان را باید روی ۱۰ تا ۱۲ دقیقه تنظیم کنید و برای پخت نیم کیلوگرم چغندر زمان را باید روی ۱۲ تا ۱۵ دقیقه تنظیم کنید.

مراحل پخت لبو

روش پنجم : دستور تهیه لبو با شیره انگور

در ادامه آموزش روشهای متنوع پخت لبو در بالا, قصد داریم در اینجا روش دیگری از پختن لبو این ماده غذایی مفید و ارزشمند را در اختیارتان قرار دهیم؛ لبو در فصل زمستان به خصوص شب یلدا استفاده فراوانی می شود، تهیه لبو با شیره انگور پیشنهادی عالی و وسوسه انگیز است که در ادامه می توانید  چگونگی طبخ آن را آموزش ببینید و به راحتی در منزل آماده کنید.

روش تهیه لبو

مواد لازم

  • لبو/ به تعداد دلخواه
  • شیره انگور/ به میزان دلخواه

روش تهیه لبو با شیره انگور

بنابراین برای پختن لبو با شیره انگور، در ابتدا لبو ها (چغندر قرمز) را به خوبی بشویید اما نباید سر و ته آنها را جدا کنید زیرا این کار موجب خواهد شد که لبو ها بعد از پخت، از رنگ زیباتری برخوردار باشند.

اکنون لبو ها را داخل قابلمه ای بریزید و روی آنها را نیز با آب پر کنید به طوری که سطح لبو ها به طور کامل با آب پوشیده شود، سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا به مدت ۲ ساعت پخته شده و آماده شوند.

بعد از گذشت زمان در نظر گرفته شده، لبو ها را بیرون آورید و پوست آنها را کنده و سر و ته لبو ها را نیز جدا کنید.

دستور تهیه لبو

در مرحله بعدی، در داخل قابلمه و به آب لبو ها به میزان دلخواه شیره انگور بیفزایید (در صورتی که مقدار آب لبو باقی مانده در قابلمه، دو لیوان باشد, کافی می باشد) و بعد لبو های خرد شده را به آب لبو اضافه کنید، سپس دوباره آن را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت دیگر با حرارت کم بپزد و خوب جا بیفتد، اکنون لبو هایی خوشرنگ و خوشمزه با طعم شیره آماده شده و می توانید در ظرف دلخواه خود سرو کنید.

نکات طلایی برای پخت بهتر لبو

  • هر گونه بریدگی روی سطح چغندرها قبل از پختن آن ها باعث خارج شدن رنگ چغندر می شود بنابراین بهتر است قسمت ضخیم سر و ته چغندرها را نگیرید.
  • برای حفظ رنگ لبو قبل از پختن چغندر پوست آن را نگیرید.
  • اضافه کردن شکر به لبو باعث بهتر شدن رنگ آن می شود و طبیعت سرد لبو را نیز خنثی می کند.
  • برای خوشرنگ شدن لبو بعد از اینکه چغندرها مقداری نرم شدند چند قاشق سرکه به آب آن ها اضافه کنید.

دستور تهیه لبوی شب یلدا

در این مطلب با انواع روش ها برای طرز تهیه لبو در منزل آشنا شدید که امیدواریم با کمک روش های ذکر شده بتوانید لبو خوش طعم و خوشمزه ای را در منزل بپزید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *