دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا زنان بیش از مردان مضطرب هستند؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

شواهد و تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که زنان بیش از مردان دچار استرس می شوند و از این جهت فشار بیشتری را متحمل می گردند. 

خانم لی درباره استرس شبانه اش صحبت کرده و گفته است:

پس از اینکه برای نخستین بار مادر شدم، سریعا فرق بین کار و خانواده را درک کردم. من چنان مشغول کار و مردم دیگر بودم که انگار به‌کلی خودم را فراموش کرده بودم. من نیازهای روحی و جسمی خود را در اولویت‌های آخر قرار داده بودم.

این یک موضوع مشترک است که اغلب آن را نادید می گیریم و یا مورد استهزاء قرار می دهیم و می گوییم زنان افرادی غرغرو هستند. البته متعاقب این موضوع نیز باید اعتراف کرد مردان نیز بنا به شعور عاطفی پایین، موجودات بی درکی در این زمینه هستند.

دلیل استرس بیشتر زنان نسبت به مردان

  •  آرون گروپس

در سال ۲۰۱۶ طی تحقیقاتی مشخص شده که میزان ابتلای زنان به استرس دو برابر مردان می باشد. ارین جویس متخصص زنان و زوج درمانی در لس آنجلس گفته است:

 بر اساس آموزه‌هایی که من به‌عنوان یک روانشناسی بالینی کسب کرده‌ام، این اختلاف موضوع جدیدی نیست. برای مثال این موضوع در پنجمین ویرایش کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به خوبی تایید شده که میزان شیوع اکثر اختلالات اضطرابی در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

دکتر جویس ریشه این اضطراب را در تفاوت های طبیعی و گستردگی مسئولیت منزل در زنان می داند. سازمان ملل گزارشی منتشر کرده است که مطابق با آن، زنان سه برابر بیش از مردان به انجام وظایف خانه بدون حقوق دچار هستند. عجیب تر از آن این است که کارهای منزل اغلب کار به حساب نمی آیند و میزان سختی و وقت گیر بودن آن ها مهم نیست.

دلیل استرس بیشتر زنان نسبت به مردان

کار عاطفی

زنان روحیه بازیگری سطحی دارند و از این نظر با استعداد می باشند. به همین خاطر قادرند احساسات درونی خود را نشان ندهند. مثلاً با وجود حس نامطلوب خود را همدل و خوش بین نشان می دهند. جس زیمرمن در مقاله ای به این موضوع اشاره کرده و گفته است:

من زمانی را به خاطر می‌آورم که خودم دچار عوارض ناشی از کار عاطفی شدم. من از شوهرم خواسته بودم که رویدادی را که هر دوی ما به آن دعوت شده بودیم، مدیریت کند و هنگامی که ما به‌خاطر کوتاهی او، دو ساعت دیرتر رسیدیم، همه‌ی نگاه‌ها به سمت من بود و میزبان فقط رو به من گفت: ما انتظار داشتیم که شما زودتر بیایید.

دلیل استرس بیشتر زنان نسبت به مردان

پیامدهای کار عاطفی

این کار به طور کلی نادید گرفته می شود اما به اندازه یک کار با حقوق خسته کننده است. ممکن است سبب بروز بی خوابی و مشکلات خانوادگی شود. این موضوع یک مسئولیت پایدار است و متاسفانه روی جنسیت زن در اجتماع متمرکز شده است.

خانم لی یک اپلیکیشن خود مراقبتی برای زنان مضطرب استفاده کرده و گفته است:

تجاربی که من در این زمینه داشتم به من کمک کرد که بینشی به دست بیاورم و در نهایت مرا آماده کرد تا برنامه‌ی خودمراقبتی را در زندگی روزانه‌ی خود در نظر بگیرم. وقتی که شما ارتباط بین استرس مزمن، اضطراب و سلامت قلب را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که مشکل استرس فراتر از سلامت روانی است.

دلیل استرس بیشتر زنان نسبت به مردان

زنان قابلیت مدیریت استرس دارند

زنان می توانند مدیریت استرس را بر عهده بگیرند. جویس در این رابطه گفته است:

رعایت اصول اولیه‌ی خواب کافی، رژیم غذایی سالم و ورزش نقطه‌ی خوبی برای شروع است. عواملی را که به‌طور خاص موجب بروز استرس در شما می‌شوند، شناسایی کنید. ما اغلب می‌گوییم مثلا این کار است که موجب استرس می‌شود اما استرس کاری می‌تواند فرم‌های مختلفی داشته باشد. آیا این یک همکار است که موجب ناراحتی شما می‌شود؟ آیا رئیس موجب می‌شود که شما در تصمیم‌گیری‌های خود دچار مشکل شوید؟ این‌ها انواع مختلفی از عوامل استرس‌زا هستند که روش‌های خودمراقبتی متفاوتی برای پرداختن به آن‌ها وجود دارد. کمک گرفتن از یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند که این آغازگرها را کشف کنید.

تقسیم وظایف در منزل و برقراری عدالت در بهبود و برطرف شدن استرس زنان تاثیر گذار است. زنان وقتی احساس می کنند حالشان خوب نیست، درست فکر می کنند و در این موضوع اغراقی ندارند. پس باید با همسرشان در زمینه مسائل خانه و خانواده صحبت کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *