دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تشخیص یورو تقلبی با چند امتحان ساده

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

اگر در معاملات خود از ارزهای تجاری استفاده می کنید، بهتر است ابتدا با تشخیص یورو تقلبی آشنا شوید. در این صورت فرصت را از افراد سودجو که قصد کلاهبرداری در این زمینه را دارند، خواهید گرفت. 

تشخیص یوروی تقلبی با تکیه بر آپشن های خاصی انجام می شود. در این صورت از فیک نبودن پول خود مطمئن می گردید. متاسفانه در بازار عرضه کالا، پول تقلبی به وفور به کار گرفته می شود. بنابراین برای اطمینان از سلامت معامله باید راه های تشخیص یورو تقلبی را فرا بگیرید.

برای تشخیص یورو تقلبی چه باید بکنیم؟

یورو تقلبی با تکیه بر جزئیات انجام می شود. مسلماً هر چه ارزش پول بالاتر باشد، حساسیت و وسواس ما نیز برای اطمینان از واقعی بودن آن بالاتر می رود. اگر در کسب و کار خود به وفور با ارز خارجی سروکار دارید، بهتر است قبل از پیش آمدن هر مشکلی، روش شناسایی ارز تقلبی را بیاموزید.

یورو ارز بین المللی است و در معملات بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد. برای این ارز، ویژگی های امنیتی زیادی قائل شده اند تا بتوان آن را از نمونه های جعلی موجود در بازار شناسایی کرد.

به شکل ظاهری پول دقت کنید

اسکناس های یورو در طیف مختلف اما مشخصی از اعداد رویت می گردند. به طور کلی اسکناس های یورو با رنگ خاصی مشخص می شوند. پول کاغذی ۵ یورو با رنگ خاکستری عرضه می گردد و بر روی این پول معماری کلاسیک نقش بسته است. نمونه اسکناس ۱۰ یورو نیز با رنگ قرمز نمایان می شود. این اسکناس نیز در بطن خود تصویری از معماری رومی دارد.

ویژگی های ظاهری یورو

اسکناس ۲۰ یورو با رنگ آبی مشخص می گردد و تصویری از معماری گوتیک به همراه دارد. پول کاغذی ۵۰ یورو در رنگ نارنجی جلوه می یابد و تصویری از معماری رنسانس را ارائه می کند.

اسکناس ۱۰۰ یورویی نیز با معماری باروک و روکو شناخته می شود و در بطن خود از رنگ سبز استفاده کرده است. برای اسکناس ۲۰۰ یورویی معماری آهن و شیشه به کار رفته و رنگ زرد متمایل به قهوه ای اسکناس، شاخصه آن می باشد. اسکناس باارزش ۵۰۰ یورویی نیز با معماری مدرن پدیدار می شود و به رنگ صورتی مزین شده است.

  •  آرون گروپس

همان طور که مشخص شد، تنها طیف رقمی اسکناس یورو در این محدوده اعداد می باشد و رنگ های مخصوص این اسکناس ها نیز تعریف شده است. اگر متوجه این گام از مراحل تشخیص یورو تقلبی شده باشید، می توانید جعلی نبودن یورو را از نظر ظاهری تضمین کنید.

اندازه اسکناس یورو را در نظر بگیرید

این اسکناس نیز مانند هر اسکناس دیگری با ابعاد خاصی عرضه می شود. اسکناس های یورو با اندازه های مختلفی تهیه می شوند. این موضوع امتیازات زیادی دارد. اول اینکه امکان جعل این اسکناس ها را پایین می آورد، دوم اینکه ارزش هر اسکناس را برای شما مشخص می کند. اسکناس ۵ یورو با با ابعاد ۱۲۰*۶۰ میلی متر عرضه می شود و کمترین ارزش و اندازه را دارا می باشد. اسکناس ۱۰ یورویی با ابعاد ۱۲۷*۶۷ میلی متر شناخته می شود. برای اسکناس ۲۰ یورویی ابعادی معادل ۱۳۳*۷۲ میلی متر در نظر گرفته شده است.

اندازه واقعی یورو

اسکناس ۵۰ یورویی با اندازه ۱۴۰*۷۷ میلی متر رویت می شود و پول کاغذی ۱۰۰ یورویی با سایز ۱۴۷*۸۲ میلی متر معرفی می گردد. برای عرضه اسکناس ۲۰۰ یورویی از اندازه ۱۵۳*۸۲ میلی متر استفاده می گردد. اسکناس ۵۰۰ یورویی نیز با اندازه ۱۶۰*۸۲ میلی متر تعریف می گردد. همان طور که متوجه شدید، اسکناس های یورو به نسبت ارزش، دارای ابعاد بزرگتری هستند. این ویژگی برای شناسایی یورو جعلی کاربردی است.

کاغذ اسکناس یورو و جنس آن

جنس اسکناس های یورو با کاغذهای معمولی تفاوت زیادی دارند. به همین دلیل تشخیص دادن یورو تقلبی با تکیه بر جنس کتانی اسکناس امکان پذیر است. جنس کتان این اسکناس ها موجب بادوام تر شدن آن ها شده است. نقش های روی این اسکناس ها به شکل شاخصی برجسته هستند اما نمونه های یورو جعلی بافتی بدون برجستگی دارند و یک دست می باشند.

تعیین یورو تقلبی

ویژگی های امنیتی در اسکناس های یورو سری اروپا

بانک مرکزی اروپا در تولید یوروهای سری اروپا، جزئیات بسیاری را وارد این پول ها کرده و همین موضوع راه مناسبی برای شناسایی یورو تقلبی می باشد. در این اسکناس ها از نمادها و واتر مارک های خاصی استفاده شده است.

شناسایی یورو تقلبی

تشخیص اسکناس یورو تقلبی با ویژگی های امنیتی

برای شناسایی یورو تقلبی گذشته از ویژگی های ظاهری که با چشم قابل بررسی هستند، ویژگی های دیگری نیز وجود دارد که باید با ذره بین، مادون قرمز و … مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند.  تمام این موارد به منظور عدم سوء استفاده از اسکناس های یورو و اعتماد مردم است.

واترمارک

پول های کاغذی یورو با واترمارک خاصی در قسمت سمت چپ نمایان می شوند. این واتر مارک نقش سبک معماری است که در بطن اسکناس وجود دارد. برای دیدن این واترمارک از نور کمک بگیرید. در نمونه های تقلبی این واترمارک دیده نمی شود و در صورت رویت به شکل نامطلوب نمایان خواهد شد.

تشخیص یورو واقعی با واترمارک

بر روی هولوگرام متمرکز شوید

از راه های سریع تشخیص یوروی تقلبی توجه به هولوگرام آن می باشد. هولوگرام یک چند ضلعی یا نوار در اسکناس است. زمانی که زاویه گرفتن اسکناس تغییر می کند، رنگ این هولوگرام نیز متفاوت می شود.

هولوگرام

پول کاغذی یورو با نخ امنیتی عرضه می گردد

بیشتر اسکناس ها دارای نخ امنیتی می باشند. این نخ امنیتی در نمونه های یورو با ویژگی های خاصی دیده می شود. نخ امنیتی اسکناس یورو در منظر نور به رنگ تیره و خاص می شود. بر روی این نخ ارقام اسکناس یا حروف نقش بسته است. در نمونه های جدید یورو، علامت یورو(€) به شکل نوشته بسیار ریز بر روی این نخ منظور شده است.

نخ امنیتی اسکناس یورو

متوجه تغییر رنگ باشید

هولوگرام با نحوه قرار گرفتن اسکناس در دست شما تغییر رنگ می دهد. در نمونه اسکناس ۵۰ یورویی، رنگ هولوگرام در فضای نور از صورتی به سبز یا قهوه ای متمایل می گردد. البته این رنگ ها در اسکناس های متفاوت، فرق می کند.

تغییر رنگ هولوگرام پول کاغذی یورو

چاپ میکرو

این چاپ را نمی توان با دیدی معمول تشخیص داد. برای دیدن چاپ میکرو از ذره بین استفاده می شود. گام اصلی برای تشخیص اسکناس یورو تقلبی استفاده از این راه کار است. چنین ویژگی باعث می شود تقلب در یورو بسیار کم شود. بدون ذره بین چاپ میکرو به شکل خطوط باریک رویت می شود اما با در دست گرفتن ذره بین می توان کلمات EURO  یا ستاره را در آن مشاهده کرد.

شناسایی یورو جعلی با ذره بین

ویژگی های مختص نور ماورا بنفش و مادون قرمز

راه بسیار تخصصی برای شناسایی یورو تقلبی مربوط به استفاده از اشعه ماورا بنفش است. در نمونه های اسکناس یورو سری اروپا، هنگام قرار گرفتن اسکناس زیر نور ماورا بنفش، سه نور تجزیه می گردد. البته برای شناسایی یورو تقلبی می توان از نور مادون قرمز استفاده کرد که در این صورت گوشه سمت راست اسکناس با یک تصویر معماری و هولوگرام نمایان می گردد.

استفاده از مادن قرمز و ماورا بنفش برای یورو تقلبی

در اسکناس اصل اعداد براق هستند.

از موارد دیگر چک کردن اسکناس هایی همچون یورو و دلار و تشخیص اصل یا تقلبی بودن اسکناس، آن است که نام اسکناس در گوشه پایین و در سمت راست با رنگ مناسب مشخص باشد. این ویژگی های امنیتی اسکناس ۵ دلاری و یا مبالغ بیشتر مربوط به سال ۱۹۹۶ و بعد از آن است.

مثلا زمانی که مستقیماً به اسکناس ۲۰ دلاری نگاه می کنید، عدد ۲۰ که در گوشه سمت راست و پایین اسکناس درج شده باید به رنگ مسی دیده شود و اگر قسمت بالای اسکناس را بچرخانید، به رنگ سبز در می آید، در تصاویر زیر همانطور که مشاهده می کنید، در تصویر سمت چپ از نمای بالا به رنگ مسی دیده می شود و زمانی که آن را به حرکت در می آورید، برق می زند و در اسکناس های ۱۰۰ دلاری جدید به رنگ سبز است که به هنگام حرکت دادن آن، سبز و مسی دیده می شوند.

شناسایی یورو تقلبی

مطابقت شماره سریال چاپ با شماره سریال و سال چاپ

از جمله روشهای دیگر برای چک کردن اسکناس اصل در آخرین مراحل، مطمئن شدن از مطابقت شماره سریال با شماره سریال و سال چاپ شده بر روی اسکناس می باشد، هر اسکناس دارای یک شماره سریال است که مربوط به سالی خاص است، از این رو می توانید تنها با مطابقت دادن حرف چاپ شده در ابتدای شماره سریال با سال مربوطه و بالعکس این کار را انجام دهید.

تشخیص اسکناس تقلبی

نوار امنیتی تنها برای ۱۰۰ دلار جدید

اسکناس های ۱۰۰ دلاری چاپی از یک ویژگی امنیتی اضافی برخوردارند، می توانید در وسط این اسکناس ها، نوار امنیتی آبی رنگ و سه بعدی را ملاحظه نمایید که در صورت نبود این نوار تشخیص دلار تقلبی ساده است.

روش تشخیص یورو تقلبی

ریز چاپ ها

یکی از نشانه های مهم اصل بودن اسکناس ها، وجود ریز چاپ می باشد زیرا اسکناس های جعلی این خطوط ظریف را ندارند و اغلب چاپگر ها قادر به چاپ آنها نیستند، برای مشاهده ریز چاپ ها باید دقیق تر نگاه کنید.

امیدواریم در این مطلب راه های کاربردی تشخیص یورو تقلبی را به خوبی به شما معرفی کرده باشیم. در صورت تمایل می توانید به مطلب لیست بی ارزش ترین پول دنیا در سایت آرگا مراجعه و از مطالب مرتبط در این زمینه نیز بهره مند گردید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *