دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اصول مدیریت زمان و آنچه شما را به موفقیت می رساند

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰
  • ۰

مدیریت زمان یکی از تکنیک هایی است که باید پش از انجام کار فرا گرفت. با شیوه مدیریتی صحیح زمان، می توان به عملکرد مناسبی از فعالیت مورد نظر رسید. در ادامه شما را با سایر روش ها آشنا خواهیم کرد. 

وقت و زمان؛ در زندگی از مهم ترین چیزهاست. بسیاری از ما در مدیریت زمان مشکل داریم. به همین خاطر برای انجام کارهای شخصی خود با کمبود وقت مواجه می شویم. برای بهره مندی از وقت خود باید نکات مهمی را در نظر داشت.

تکنیک ها و اصول مدیریت زمان را بهتر بشناسید

مدیریت وقت نیاز به یک سری ترفند ها و تکنیک ها دارد که برای رسیدن به هدف مورد نظر باید این تکنیک ها و اصول ها را بدانید که در ادامه شما را با این تکنیک ها آشنا خواهیم کرد.

ابتدا کارهای با اهمیت را انجام دهید

برای استفاده صحیح زمان ابتدا کارهای با اهمیت تر را انجام دهید. برای این برنامه ریزی دقیق باید کارهای مهم را ترتیب دهید و آن گاه به اتمام برسانید. در حین انجام کارهای اصلی از کارهای متفرقه دوری کنید. سعی کنید برای کارهای غیرضروری دیگران به آن ها نه بگویید و این مهارت را بیاموزید.

مدیریت زمان

به قدر کافی بخوابید

معمولاً افراد در صورت بی خوابی، قدرت لازم برای انجام کارهایشان را ندارند. این عدم قدرت بیشتر منوط به عوارض بی خوابی می شود. فرد بی خواب برای انجام کارهای روزانه با مسائلی چون عدم تمرکز و قدرت ذهنی لازم رو به روست.

بر روی کارتان متمرکز شوید

برای یک تمرکز عالی، عوامل حواس پرتی را از اطرافتان حذف کنید. بهتر است گوشی خود را روی سکوت بگذارید و برای انجام بهتر کار موسیقی دلخواهتان را گوش کنید. تمرکز خود را بر روی یک کار قرار دهید و از انجام چند کار با یکدیگر بپرهیزید.

تمرکز بر روی کار

  •  آرون گروپس

سر موقع کار را شروع کنید

همیشه کارهایتان را سر موقع آغاز کنید. این موضوع شما را بر روی کار متمرکزتر می کند و باعث می شود کار خود را در زمان تعیین شده به اتمام برسانید. ضمن اینکه این موضوع سبب می شود فرصت لازم برای انجام کار مربوطه را داشته و از استرس در حین انجام کار به دور باشید. نداشتن استرس در انجام کارها به پیشبرد عالی کار منجر می شود. بنابراین نباید از مدیریت استرس غافل شوید.

بهره وری از زمان

وظایف مهم خود را به عادت تبدیل کنید

وظایف مهم خود را به عنوان یک عادت بپذیرید. چون این موضوع به پیشرفت در انجام آن ها کمک می کند.

برای سرگرمی های خود وقت معینی تعیین کنید

شما باید برای سرگرمی و تفریحات زمان لازم را اختصاص دهید. این زمان بر مبنای کار شما متفاوت خواهد بود اما قابل حذف نیست. سعی کنید این زمان اختصاص یافته سرگرمی را در ذهن خود محاسبه و حساب آن را داشته باشید. اجازه ندهید تا منابع سرگرم کننده چون شبکه های اجتماعی و اینترنت شما را از کارهای اصلی تان غافل کند.

استراحت کنید

برای انجام کارهای روزانه خود زمانی را استراحت کنید. اگر کار شما عملی یا ذهنی است، در هر صورت شما بعد از ۴۵ دقیقه به استراحت نیاز دارید. این استراحت برای آماده سازی مجدد ذهن یا جسم مورد نیاز است. چون سبب عملکرد بهتر شما خواهد شد. در این تایم استراحت باید چشمانتان را ببندید و به معنای واقعی استراحت کنید. یعنی تمام عناصر و عوامل کاری خود را برای چند دقیقه کنار بگذارید و ذهن تان را خالی کنید. یاد بگیرید در زندگی هر کاری را برای موفقیت در زمان خاص خود انجام دهید. یعنی اگر قرار شد ۱۰ دقیقه استراحت کنید، باید واقعاً استراحت کنید و کاری دیگر در این مدت انجام ندهید.

لیست کارهای خود را قبل از شروع کردن، نگاه بیندازید

برای کارهای خود برنامه ریزی کنید و قبل از انجام به فکر وقت تعیین شده برای آن باشید. جملاتی که نیرو و قدرت شما را می گیرد، به فراموشی بسپارید. کارها را نیمه کاره انجام ندهید و بعد از اتمام یک کار به سراغ کار بعدی بروید تا مدیریت وقت را در دست داشته باشید. با یک دید کلی تصویر لازم در ذهن شما شکل خواهد گرفت و برنامه دقیق در ذهن تان نقش خواهد بست.

لیست کردن کارهای ضروری

تعطیلات آخر هفته را به تفریح و کار اختصاص دهید

بهتر است بخشی از کارها را در آخر هفته و در زمان تعطیلات انجام دهید. در این صورت از حجم کاری در طول هفته کم می شود و بهتر خواهید توانست مدیریت وقت را در دست بگیرید. ضمن اینکه از استرس کار هفته بعد کم می کنید.

اوقات فراغت و مدیریت فرصت ها

نظم و ترتیب را در کارها در نظر بگیرید

این موضوع سبب کارهای دقیق و عالی می شود. نظم و ترتیب به پیشبرد دقیق کارها کمک خواهد کرد. بهتر است برای این نظم، یک لیست کاری آماده کنید.

لیست کردن کارها

از وقت خود نهایت استفاده را ببرید

بهتر است در مکان های انتظار در فروشگاه، مترو و … از وقتتان استفاده کرده و مدیریت وقت را در نظر داشته باشید. این مکان ها برای چک کردن ایمیل، مطالعه و بسیاری از کارها وقت و فرصت مناسبی است. در این صورت صرفه جویی لازم را در وقت انجام دهید.

حداکثر استفاده از زمان

خلوت و تنهایی داشته باشید

بهتر است زمانی را فقط به خود اختصاص دهید و در تنهایی خود غوطه ور شوید. این اصل نیز به مدیریت وقت هنگام کار کمک می کند.

متعهد باشید

بااراده قوی شروع به کار کنید. زمانی که انجام کاری را بر عهده می گیرید، آن را تا پایان پیش ببرید و مواظب روند کاری خود باشید. این وقت شناسی سبب بازدهی بالای کار شما خواهد شد.

سرعت در کارها

دسته بندی کردن تکالیف

در این دسته بندی، کارهای مشابه باید در یک دسته قرار بگیرند. این موضوع روند کاری شما را سرعت می دهد. کارها و برنامه های متفاوت منجر به فضاهای ذهنی مختلف می شود. در واقع کارهای مختلف سبب حواس پرتی و عدم تمرکز ذهنی می شود.

امور غیر ضروری را حذف کنید

برای پیشبرد بهتر کار باید کارهای غیرضروری را کنار بگذارید. منظور از کارهای غیرضروری، کارهایی است که می توان در زمان های آتی انجام داد. بهتر است برای کارهای ضروری وقت لازم را بگذارید و در صورت اتمام آن ها به کارهای غیر ضروری بپردازید.

حذف کارهای غیرضروری

مدیریت وقت اگر به شکل صحیح انجام شود، منجر به انجام کارها سر موقع خواهد شد. این موضوع فرصت مناسب برای کارهای دیگر را نیز به شما می دهد. در واقع مدیریت زمان، یک تکنیک عالی برای رسیدن به اهداف است. برای رسیدن به هدف های مختلف زندگی باید عمر و وقت خود را غنیمت بشمارید و نهایت استفاده را از آن ببرید. افراد مختلف با مقاصد متفاوتی اقدام به بهره وری از وقت و زمانشان می کنند. البته آنان که در این اصول کارآمدتر هستند، زودتر از بقیه نتیجه می گیرند و به مقصود خود می رسند.

لزوم اهمیت دادن به مدیریت زمان

مدیریت وقت در زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا، به فرد این امکان را می دهد که زمان بندی کارهایش را کنترل نمایید  که در ادامه شما را با علل اهمیت دادن به این موضوع آشنا خواهیم کرد.

کاهش استرس

زمانی که فردی لیست کاملی از وظایف خود را در زندگی شخصی و حرفه ای در اختیار دارد  دچار اضطراب و نگرانی خواهد شد از این رو، مدیریت وقت مناسب به فرد کمک خواهد کرد تا این دسته از کارها را در اولویت بگذارد و برای انجام آن زمانی را تعیین کند بنابراین، می داند که دقیق چه کارهایی باید انجام داد و به منظور اتمام آن چه مدت زمانی لازم است و در واقع اولویت بندی کار و همچنین مشخص کردن زمان کافی برای انجام آن کمک زیادی به کاهش استرس در فرد خواهد کرد.

علت اهمیت دادن به مدیریت وقت

افزایش اعتماد به نفس

زمانی که فرد وقت را به درستی مدیریت می کند در زمان مشخص نیز وظایف خود را تمام می کند و در نتیجه احساس اعتماد به نفس و موفقیت بیشتری خواهد داشت و در حقیقت انجام فعالیت های روزمره به صورت همیشگی برای فرد انگیزه قوی خواهد داشت.

داشتن فرصت های شغلی بهتر

مدیریت زمان به فرد کمک خواهد کرد تا در آینده به کارمند وظیفه شناسی تبدیل شود  و در زمان تعیین شده وظایف خود را انجام دهد و در نتیجه موفقیت هاتی بیشتری را کسب خواهد کرد که در نتیجه به ارتقا بخشیدن اعتبار حرفه ای شما کمک می کند.

لزوم اهمیت دادن به مدیریت وقت

ارائه دادن کار مورد نظر به موقع

مدیریت وقت شامل اختصاص دادن مان مشخص برای هر یک از وظایف موجود در لیست تان می باشد و اکثر افراد با استفاده از مدیریت وقت  اقدام به پایان رساندن یک پروژه به موقع یا زودتر از زمان تعیین شده می کنند.

سخن پایانی

از اینکه با شگردهای مدیریت وقت همراه ما بودید، متشکریم. این علم و متد برای مدیریت وقت در محیط کاری، برنامه ورزشی، برنامه های روزانه، زمان درس خواندن و … کاربرد دارد. با گامی صحیح در جهت این مدیریت می توان به دامنه وسیعی از مقاصد خود رسید. بیشتر محصلان از این روش برای دستیابی به نتیجه عالی استفاده می کنند.

در صورت تمایل جهت آشنایی با روش های مدیریت خشم، مدیریت استعداد و مدیریت ریسک می توانید روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *