دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه ژله رنگین کمان با آموزش کامل و مرحله به مرحله

  • ندا خوشرو
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

ژله رنگین کمان از انواع دسرهای مناسب و بسیار خوشمزه و زیبا برای مهمانی های شما است و می توانید آن را در منزل تهیه کنید. در این مقاله طرز تهیه ژله رنگین کمان را به همراه نکاتی برای طرز تهیه آن مشاهده خواهید کرد.

ژله رنگین کمان یکی از انواع دسر و پیش غذا های های خوشمزه و خوش رنگ است که رنگ و طراوت زیادی به سفره های شما می بخشد. شما می توانید آن را با چند رنگ مختلف تهیه کنید و یا به طور دلخواه تعداد رنگ ها را کم و یا زیاد کنید. در این مطلب طرز تهیه ژله رنگین کمان را آموزش می دهیم.

طرز تهیه ژله رنگین کمان

برای ساخت ژله رنگین کمان به چند نوع پودر ژله در رنگ های مختلف نیازمند هستیم . و همچنین می توانیم به جای بستنی وانیلی از خامه یا ماست وانیلی نیز استفاده کنیم.

مواد لازم

پودر ژله در طعم های مختلف

بستنی وانیلی لیوانی : ۲ عدد
پودر ژله موز : برای رنگ زرد
پودر ژله شاتوت : برای رنگ بنفش
پودر ژله کیوی : برای رنگ سبز
پودر ژله پرتقال : برای رنگ نارنجی
پودر ژله تمشک آبی : برای رنگ آبی
پودر ژله آلبالو : برای رنگ قرمز

روش تهیه ژله رنگین کمان

برای تهیه ژله رنگین کمان ابتدا قالب ژله ای را آماده کنید و آن را به طور کامل چرب کردید می توانید از اسپری های نچسب برای چرب کردن قالب استفاده کنید.
سپس پودر ژله شاتوت را برای رنگ بنفش در نصف لیوان آب جوش به خوبی حل کنید و ۵ قاشق از ژله را در ظرفی مناسبی ریخته و در گوشه ای بگذارید سپس ۳ قاشق آب یخ را به باقی مانده ژله اضافه کنید و در قالب ژله بریزید و در یخچال به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه قرار دهید تا به خوبی سفت شود.

ژله به رنگ بنفش

سه قاشق از ژله ای را که کنار گذاشته بودید با ۲ قاشق بستنی وانیلی مخلوط کنید و بر روی ژله شاتوت بریزید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا به خوبی سفت شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ژله رنگین کمان خوشمزه

در مرحله بعدی طرز تهیه ژله رنگین کمان ۲ قاشق ژله بنفش را با ۳ قاشق از پودر ژله تمشک آبی را همراه با نصف بیشتر لیوان آب جوش به خوبی مخلوط کنید تا رنگ نیلی به وجود آید.  حدود ۵ قاشق از ژله نیلی را در ظرفی ریخته و گوشه ای بگذارید سپس به باقی مانده ژله ۳ قاشق آب سرد اضافه کرده و بعد از اینکه مقداری سرد شد در قالب ژله بریزید و صبر کنید تا به خوبی بسته شود.

ژله به رنگ نیلی

سپس بقیه ژله را که کنار گذاشته بودید با ۲ قاشق بستنی وانیلی مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید و بر روی بقیه ژله نیلی ریخته شده در قالب بریزید.

مخلوط بستنی وانیلی و ژله

در مرحله بعدی طرز تهیه ژله رنگین کمان ۶ قاشق از پودر ژله تمشک آبی رادر ظرف مناسبی ریخته و آن را با نصف بیشتر لیوان آب جوش به خوبی حل کنید. ۶ قاشق از ژله آبی را در ظرفی بریزید و باقی مانده ژله را با ۴ قاشق آب سرد مخلوط کنید و طبق مراحل قبلی پیش بروید. ۶ قاشق ژله آبی را که کنار گذاشته اید با دو قاشق بستنی وانیلی مخلوط کنید.
برای رنگ سبز ۷ قاشق از پودر ژله کیوی را با نصف مقداری بیشتر از نصف لیوان آب جوش در ظرف مناسبی حل کنید و به مقدار ۶ قاشق از آن را در ظرف دیگری ریخته و کنار گذاشته و سپس به باقی مانده ژله ۵ قاشق آب سرد اضافه کرده و مدتی صبر کنید تا به خوبی خودش را بگیرد و بر روی لایه قبلی بریزید. ۶ قاشق ژله سبز را که کنار گذاشته بودید با ۲ قاشق بستنی وانیلی به خوبی مخلوط کرده و بر روی لایه قبلی بریزید.
برای رنگ زرد پودر ژله موز را در نصف بیشتر لیوان آب جوش به خوبی حل کنید و ۷ قاشق از ژله را در گوشه ای کنار بگذارید و طبق مراحل قبلی به روند کار ادامه بدهید. و توجه داشته باشید که ۷ قاشق از ژله زرد را که کنار گذاشته بودید با ۲ قاشق بستنی وانیلی باید به خوبی مخلوط کنید.
برای رنگ نارنجی در ژله رنگین کمان  ۹ قاشق از پودر ژله پرتقال را در یک لیوان آب جوش به خوبی حل کنید. و مقدار ۷ قاشق از آن را در ظرفی ریخته و کنار بگذارید و طبق مراحل قبلی روند کار را ادامه دهید. توجه داشته باشید که ۷ قاشق ژله را که کنار گذاشته بودید با ۳ قاشق بستنی وانیلی به خوبی مخلوط کنید.
برای رنگ قرمز پودر ژله آلبالو را به طور کامل با یک لیوان آب جوش در ظرف مناسبی به خوبی حل کنید و سپس یک چهارم آب سرد را به ژله قرمز اضاقه کنید و بر روی بقیه لایه های ژله در قالب بریزید و در یخچال به مدت ۲۴ قرار دهید.

ژله قرمز

بعد از اینکه قالب ژله رنگین کمان را از یخچال بیرون آورید اطراف ژله را به خوبی با استفاده از یک چاقوی مناسب جدا کرده و در ظرف مناسبی مقداری آب جوش ریخته و قالب ژله رنگین کمان را به مدت ۳۵ ثانیه در ظرف آبجوش قرار دهید و سپس قالب را از آب جوش بیرون آورید و در ظرفی برگردانید. و اگر ژله رنگین کمان از درون قالب جدا نشد به مدت ۱۰ ثانیه دیگر آن را در درون آب جوش قرار دهید و برای برگرداندن آن مراحل قبلی گفته شده را تکرار کنید. بعد از اینکه ژله را در ظرفی مناسب قرار دادید می توانید آن را با کمک روش های تزیین ژله به زیبایی تزیین کنید.

طرز تهیه ژله رنگین بسیار خوشمزه

نکات مهم در طرز تهیه ژله رنگین کمان

  1. توجه داشته باشید که وقتی ژله درون قالب را در درون یخچال می گذاریم نباید ژله خیلی زیاد سفت شود زیرا لایه بعدی که در روی ژله قرار می دهیم به ژله نمی چسبد. می توانید برای اینکه مدت زمان کمی طول بکشد تا ژله خودش را بگیرد و به خوبی بسته شود به جای یخچال آن را در درون فریزر قرار دهید ولی بسیار مراقب باشید که ژله یخ نزند.
  2. لایه های ژله ای را که قرار است بر روی لایه بستنی وانیلی بریزید حتما باید ولرم باشند و به صورت خیلی داغ لایه را بر روی ژله بستنی وانیلی نریزید.
  3. اگر در هر مرحله لایه های ژله خیلی زیاد سفت شوند موقعی که می خواهید ژله را از قالب بر روی ظرفی برگردانید لایه های ژله از هم جدا خواهند شد و نیز اگر خیلی شل باشند و به خوبی خودشان را نگرفته باشند بعد از برگداندن در درون ظرف لایه های ژله از هم پاشیده می شوند.
  4. هر مرحله از لایه های ژله را با دقت و آرام بر روی لایه های سفت شده قبلی بریزید.
  5. اگر از قالب مستطیل شکل برای ژله رنگین کمان استفاده می کنید همه پودر ها را به یک اندازه استفاده کنید.
  6. می توانید از پودر ژله انار هم برای رنگ قرمز استفاده کنید ولی پودر ژله آلبالو بسیار رنگ قرمز خوشرنگی را به وجود می آورد.

ژله رنگین کمان

دستور تهیه ژله رنگین کمان با شیر

ژله رنگین کمان از جمله ژله های چندرنگ زیبا و شیک به عنوان دسر برای استفاده در مجالس مختلف می باشد، حال می توان آن را به روشهای مختلفی تهیه کرد، در ادامه با روش دیگری از تهیه ژله رنگین کمان همراه ما شوید.

نحوه تهیه ژله رنگین کمان

مواد لازم

  • ژله آلوئه ورا/ یک بسته
  • ژله در طعم های دلخواه/ از هر کدام یک بسته
  • آب جوش برای هر بسته ژله/ یک پیمانه
  • شیر سرد برای هر بسته ژله/ نصف پیمانه
  • شیر سرد برای ژل آلوئه ورا/ سه چهارم پیمانه

روش تهیه ژله رنگین کمان

در ابتدا هر بسته ژله را در یک پیمانه آب جوش مخلوط کنید و آنها را به شکل بن ماری ذوب کنید به طوری که تمام ذرات پودر در آب حل شوند، بعد کمی صبر کنید تا خنک شوند.

بعد از سرد شدن ژله ها به مقدار نصف پیمانه شیر سرد به هر کدام از آنها اضافه کنید و هم بزنید، سپس ژله آلوئه ورا را نیز به همین ترتیب درست کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه ژله رنگین کمان ، یکی از طعم های ژله را داخل قالب مورد نظر خود بریزید و آن را  داخل یخچال بگذارید تا خودش را ببندد، سپس ژله سفید را روی آن بریزید و دوباره صبر کنید تا بسته شود به همین ترتیب این کار را ادامه دهید تا زمانی که قالب پر شود.

بعد از اینکه همه ژله های ریخته شده در قالب سفت و بسته شدند، برای درآوردن آن از داخل قالب، می توانید در داخل ظرف گودی تا نیمه آن, آب جوش بریزید و در صورتی که قالب تان پلاستیکی باشد آن را به مدت ۲۰ ثانیه داخل آب جوش بگذارید، سپس با کمک انگشت خود لبه های ژله را از قالب جدا کرده و به سمت وسط بکشید، بعد قالب را تکان کوچکی دهید، حال در صورتی که ژله جدا شده باشد به راحتی شروع به چرخیدن در داخل قالب می کند، بنابراین می توانید ظرف مورد نظرتان را روی قالب قرار دهید و با برگرداندن قالب، ژله به راحتی جدا می شود و اگر جدا نشد می توانید به مدت ۵ ثانیه دیگر داخل آب جوش بگذارید، همچنین در صورتی که جنس قالب از روی و یا نچسب باشد، فورا از قالب جدا خواهد شد، از این رو برای این قالبها دقت داشته باشید که نباید زیاد در داخل آب جوش بگذارید زیرا ژله وا می رود.

دستور تهیه ژله رنگین کمان

طرز تهیه ژله رنگین کمان زمان بر است زیرا باید مدت زمانی را صبر کنید تا لایه ها به خوبی خودشان را بگیرند و سفت شوند. این ژله بسیار خوشمزه و زیبا را می توانید به عنوان یک دسر خوشمزه برای مهمانی هایتان تهیه کنید. برای دیدن آموزش انواع دسر با ژله کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *