دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آنچه باید درباره تغذیه نوزاد ۹ ماهه بدانید

  • فاطمه میرزایی
  • ۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

تغذیه نوزاد ۹ ماهه برای مادران می تواند بسیار هیجان انگیز باشد، زیرا علاوه بر شیر مادر، آنها قادر به خوردن بسیاری از غذاها می باشند. البته مصرف برخی از غذاها برای آنها ممنوع می باشد که از دادن آن به کودک باید پرهیز شود.

مهمترین و اصلی ترین غذای نوزادان، شیر مادر می باشد که حداقل تا پایان ۶ ماهگی باید به نوزاد داده شود از این سن به بعد، در کنار شیر مادر می توان مواد غذایی دیگری نیز به کودک خوراند. در این بخش شما را با تغذیه نوزاد نه ماهه آشنا خواهیم کرد بنابراین اگر شما نیز در مورد تغذیه نوزاد ۹ ماهه هیچ اطلاعی ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مواد غذایی مناسب برای تغذیه نوزاد ۹ ماهه

اغلب نوزادان در ۹ ماهگی این مهارت را پیدا می کنند که با دست خودشان غذا بخورند، بنابراین این سن بهترین زمان برای دادن غذای کمکی جامد و در اندازه دهان نوزاد می باشد. برای این منظور می توانید ابتدا از مواد غذایی نرم پخته شده و مایع مثل برنج و سرلاک و فرنی شروع کنید و در ماه های بعد، غذای کمکی سفت مانند پوره میوه و همینطور سبزیجات پخته و رنده شده در اختیار کودک قرار دهید تا کودک به تدریج مصرف غذاهای طبیعی مانند بزرگسالان را یاد بگیرد. در ادامه شما را با برخی از مواد غذایی مفید مناسب برای تغذیه نوزاد ۹ ماهه آشنا خواهیم کرد.

تغذیه کودک 9 ماهه

تغذیه نوزاد نه ماهه با میوه های تازه

در این دوران می توانید از میوه هایی مانند سیب، آلو، موز، گلابی، انبه در برنامه غذایی کودکتان استفاده کنید. در زمان دادن میوه به کودک، لازم نیست حتما میوه را بخار پز نمایید بلکه می توانید میوه ها را خوب شسته، پوست کنده و تکه تکه کنید. توجه داشته باشید که میوه ها را طوری برش بزنید که تکه های آن در گلوی کودک گیر نکند. همچنین هر میوه را در فصل مناسب خود در رژیم غذایی کودک قرار دهید.

استفاده از تخم مرغ پخته

تخم مرغی که خوب پخته شده، می تواند قسمت اعظمی از تغذیه کودک را شامل شود. قرار دادن روزانه یک تخم مرغ در رژیم غذایی کودک به روشهای مختلف، تاثیر مهمی در تامین مواد مغذی بدن کودک دارد. با توجه به طبع و سلیقه کودک، تخم مرغ را به صورت های مختلف مثلا در قالب املت، آب پز و له شده و … تهیه کرده و آن را در اختیار نوزاد ۹ ماهه خود قرار دهید.

تغذیه نوزاد 9 ماهه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گوشت در تغذیه کودک ۹ ماهه

در این سن، نوزاد نیاز به تامین پروتئین و ویتامین های مورد نیاز بدن خود می باشد، گوشت منبع خوبی در این زمینه است که لازم است آن را خوب شسته و بپزید. اما چون نوزاد در این سن قادر به جویدن نیست و هضم گوشت برایش مشکل می باشد، بنابراین می توانید آن را به صورت تکه های ریز و خیلی کوچک خرد کنید. شما می توانید از گوشت بوقلمون، مرغ و ماهی که سرشار از پروتئین و انواع ویتامین می باشند، استفاده نمایید. استفاده از گوشت گوسفند به دلیل دیر هضم بودن آن در ۹ ماهگی توصیه نمی شود.

استفاده از سبزیجات برای کودک

سبزیجات را له کنید و یا به صورت پوره در اختیار کودک قرار دهید. همچنین می توانید تکه های کوچکی از گل کلم پخته شده، هویج، سیب زمینی، کدو تنبل و کلم بروکلی را در وعده های غذایی کودکتان قرار دهید.

غذای نوزاد 9 ماهه

آب و مایعات در تغذیه کودک

فراموش نکنید که مصرف مایعات سالم در تغذیه نوزاد ۹ ماهه بسیار مهم می باشد، زیرا کودک در این سن امکان دارد از مقدار شیر کمتری مصرف نماید. برای این منظور می توانید آب جوش و آب میوه های تازه ای مانند سیب، هندوانه و هویج به کودک بدهید. توجه داشته باشید که تا سن یک سالگی از دادن آب مرکبات به کودک پرهیز کنید.

استفاده از شیر خشک

شیر خشک یک غذای کمکی عالی برای تغذیه نوزاد ۹ ماهه می باشد، به این علت که در این دوران احتمال دارد شیر مادر کم شده و نوزاد بی تابی کند. بنابراین می توانید حداقل دو وعده در روز را به دادن شیر خشک به نوزاد اختصاص دهید.

قرار دادن برنج در رژیم غذایی نوزاد ۹ ماهه

برنج از جمله مواد غذایی است که از ۶ ماهگی می تواند در برنامه غذایی نوزاد گنجانده شود. بسیاری از نوزادان، عطر و طعم برنج را دوست دارند.

تغذیه برای نوزاد 9 ماهه

سیب زمینی

از هفت ماهگی می توانید سیب زمینی را در برنامه غذایی کودک قرار دهید و بسته به سن نوزاد می توانید از پوره سیب زمینی، سیب زمینی در سوپ نوزاد، کوکو سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده در روغن زیتون و …. استفاده نمایید.

موز

موز نسبت به میوه های دیگر از کالری بیشتری برخوردار است از این رو، به منظور وزنم گیری نوزاد گزینه بسیار مناسبی است و با رعایت اصول خاصی می توانید موز را از سن شش ماهگی شروع کنید و بالا رفتن سن نوزاد به راحتی می تواند این میوه خوشمزه را استفاده کند.

کره

در وزن گیری نوزاد کره بسیار مفید و موثر می باشد و از هفت ماهگی به بعد می توانید در برنامه غذایی کودک استفاده از کره را بگنجانید تا تاثیر بی نظیر آن را در وزن گیری نوزاد مشاهده نمایید.

تغذیه نوزاد نه ماهه

نکاتی که در مورد تغذیه نوزاد نه ماهه باید بدانید

۱. در زمان پخت سوپ به این نکته توجه داشته باشید که از سبزیجاتی استفاده کنید که برای کودک مناسب باشد و از اسفناج در پخت سوپ خودداری نمایید.

۲. در صورتی که کودک نسبت به خوردن غذای کمکی بی میل می باشد از پافشاری پرهیز کرده و مجددا چند روز بعد آن را امتحان کنید.

۳. به منظور آشنایی با مزه و طعم غذا ها هر بار غذای جدیدی برای کودک تان تهیه کنید.

۴. به اندازه لقمه نوزاد دقت داشته باشید زیرا، لقمه های بزرگتر در گلوی کودک کیر کرده و منجر به خفگی خواهد شد، از این رو، غذاهای کودک باید به شکل پوره و یا له باشد.

نکاتی که در مورد تغذیه نوزاد نه ماهه باید بدانید

سخن پایانی

تقریبا در سن ۹ ماهگی نوزاد شروع به دندان در آوردن می کند، نوزادان در این موقع به دلیل درد، ناراحتی و تورم ناشی از پارگی لثه، اشتهای خود را از دست می دهند؛ در این مواقع کودکان احتمال دارد مواد مغذی و فیبر مورد نیاز بدن خود را از دست بدهند که این مساله می تواند موجب کاهش وزن کودک و همچنین بروز مشکلات جدی دیگر شود. از این رو با قرار دادن یک رژیم غذایی جامد و مناسب می توان این مشکل را تا حدودی برطرف کرد.

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با تغذیه نوزاد نه ماه آشنا شده باشید، به منظور آشنایی بیشتر در این زمینه می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *