دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جایگزینی مریخ با ماه برای سکونتگاه دائم بشر چه دلیلی دارد؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

اکنون بیش از چهار دهه از حضور انسان در ماه می گذرد اما دلایل کافی برای بازگشت دوباره به ماه وجود دارد. در ادامه این دلایل را به شما علاقه مندان ارائه کرده ایم.

محققان برای اسکان در مریخ به دنبال شبیه سازی زمینی در آن بودند. از این طریق می شد محیطی مناسب از نظر شرایط محیطی برای زندگی فراهم آورد. البته شواهد نشان می دهد که که زمینی سازی مریخ با تکنولوژی کنونی دنیا امکان پذیر نیست. 

با منصرف شدن از کره مریخ، همسایگان نزدیک زمین نشانه می روند. یکی از این همسایگان ماه می باشد. اولین فرود روی ماه مربوط به سال ۱۹۶۶ بود. انسان با این فرود توانست اطلاعات زیادی درباره ماه به زمین مخابره کند. از عصر فضا تاکنون ۶۰ ماموریت به ماه انجام شده که ۸ عدد آن با سرنشین بوده است.

ماموریت آپولو ۱۱ مربوط به اولین حضور انسان در ماه است. به عنوان مثال در آپولو ۱۵، سنگ پیدایش در دهانه ماه به زمین آورده شد. نمونه برداری از سطح ماه، به طور کلی پدیده برخورد بزرگ را پشتیبانی می کند. طبق این نظر ماه بعد از برخورد سیاره فرضی تئا به زمین شکل گرفته است.

اولین فرود در مریخ مربوط به اواخر دهه ۱۹۷۰ بود. کاوشگر مارس پثفایندر روی مریخ فرود آمد و تصاویری را از آن به زمین ارسال کرد.

جایگزینی مریخ با ماه برای اقامت دائم

ایستگاهی برای سفر به اعماق فضا

فضاپیماها برای غلبه بر گرانش زمین و رسیدن به فضا به سرعت زیادی احتیاج دارند. سرعت لازم برای این فضاپیماها برابر با سرعتی معادل ۴۸ هزار کیلومتر در ساعت است. این سرعت در سفر زمین به ماه سرعتی برابر با ۱۰ هزار کیلومتر در ساعت است که این موضوع از گرانش ضعیف ماه ناشی می شود. ماه مواد زیاد باارزشی را برای تبدیل به سوخت دارد. این مواد شامل فلزات باارزش و مواد تشکیل دهنده سوخت موشک است. با شکافتن یخ در ماه و تبدیل آن به اکسیژن و هیدروژن، می توان گامی در جهت تولید سوخت برداشت.

در پوسته ماه ترکیبی از گوگرد و آهن وجود دارد. به این ترکیب تریولت گفته می شود. با خارج کردن گوگرد از این ترکیب و مخلوط آن با خاک ماه می توان به مصالح مقاوم تری دست پیدا کرد. با این مصالح می توان اقدام به ساخت پایگاه های دائمی در ماه کرد.

  •  آرون گروپس

تامین انرژی آینده

برای تامین انرژی می توان به فرآیند طبیعی همجوشی هسته ای در ستارگان امیدوار بود. رآکتورهای همجوشی از هلیوم ۳ بهره مند خواهند شد. این ایزوتوپ از نوع هلیومی که در بالون به کار می رود، سبک تر است. این تامین انرژی انگیزه بودن در ماه را افزایش می دهد.

جایگزینی مریخ با ماه برای اقامت دائم

سنگ های قدیمی ماه

ماه تقریباً غیر فعال است و از حدود ۳ میلیارد سال پیش تاکنون تغییری در آن رخ نداده است. این در حالی است که کره ای مانند زمین تغییرات زیادی مانند باران، جزومد، رشد گیاه و … را در بطن خود دارد. ماه تاریخچه ای از منظومه شمسی را در خود نگه داری کرده و با آن ها می توان به اکتشافات نوینی دست یافت.

مشاهده جهان

ماه در جو خود دارای چگالی رقیق تر از زمین(به میزان ۱۰ تریلیون بار) است. نبود جو در ماه، شرایط مناسب برای مشاهدات نجومی با انواع طیف های الکترومغناطیسی را به وجود می آورد. با ایجاد یک رصد خانه در قسمت تاریک ماه می توان آن را از امواج رادیویی زمین دور نگه داشت. چنین جوی سبب مستقر شدن تلسکوپ های پرتو ایکس یا گاما روی سطح می شود.

انسان ها در فضا

انسان در فضا با مشکلات زیادی مواجه است و ممکن است اتفاقات غیر منتظره ای برایش رخ دهد. در فیلم سینمایی «مریخی ۲۰۱۵» نشان می دهد که مارک واتنی بعد از ۵۶۴ روز زمینی نجات پیدا می کند. در حالی که این وضعیت در قمر زمین ظرف سه روز قابل پیگیری است.

جایگزینی مریخ با ماه برای اقامت دائم

نگرانی دیگری نیز درباره آلوده بودن این سیاره به میکروب ها وجود دارد. البته ادعا کرده که ماه کاملاً استریل است. با توجه پیشرفت های فضایی عصر حاضر بهتر است ابتدا گام های کوچک در این زمینه برداریم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *