دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با راه های مبارزه با افسردگی پس از تعطیلات

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

متاسفانه افراد عکس العمل خوبی در مقابله با تغییر شرایط ندارند و تا مدت ها از آن گریزان هستند. به عنوان مثال بیشتر افراد پس از یک تعطیلات نسبتاً طولانی رغبت چندانی به کار کردن ندارند. در ادامه شما را با راه کارهای مقابله با افسردگی پس از تعطیلات آشنا می کنیم. 

 مسلماً تعطیلات موقعیت های بهتری را در اختیار ما می گذارد و می توانیم به قدر کافی از طبیعت و هوای تازه لذت ببریم. با پایان تعطیلات، احساس خوبی نداریم. دیوید بالرد(مدیر مرکز اصلاحات سازمانی انجمن روانشناس آمریکا)این موضوع را بررسی کرده است و گفته است که«هدف ما این بود که از لحاظ روانشناسی به قضیه نگاه کنیم و رابطه اش را با استرس کاری بسنجیم. همچنین تفاوت عکس العمل های افراد مختلف را پس از بازگشت از تعطیلات و همچنین طول مدت عکس العمل ها را مشاهده کنیم.»

طبق یافته های بالرد، تعطیلات برای بیشتر افراد مفید بوده و وقتی مردم از تعطیلات بر می گردند، انگیزه بیشتری برای کار دارند و کار با کیفیت تری ارائه می کنند اما بالرد اشاره کرده که این تغییرات مثبت دو سوم از کارمندان را شامل می شود و بعد از دو یا سه روز کاری نیز از بین می رود.

راه های مبارزه با افسردگی پس از تعطیلات

ضمن اینکه شواهد نشان می دهد که ۲۱ درصد کارکنان در طول تعطیلات احساس اضطراب دارند و ۴۲ درصد نیز از تصور بازگشت به کار وحشت دارند. بالرد اشاره می کند که مردم زمان بازگشت به کار با کوهی از کارهای انجام نشده رو به رو می شوند و اثرات مثبت سفر در آن ها به سرعت حذف می گردد. با انجام کارهایی از قبل می توانید بر این استرس روز اول کاری غلبه کنید و هراس از بازگشت به کار را در خود از بین ببرید.

برنامه ریزی از قبل

بیشتر نگرانی ها مربوط به نداشتن برنامه مشخص است. شما باید بدانید در این روزهایی که سر کار نمی روید، چه کسی قرار است کارهای شما را انجام دهد؟ چه کارهایی از ضرورت برخوردارند و باید در روزهای اول انجام شوند؟

راه های مبارزه با افسردگی پس از تعطیلات

باید در دوران تعطیلات کار کردن و فکر به آن را تعطیل کنیم. در واقع شما خود را آماده یک تعطیلات فوق العاده می کنید. این آماده سازی شما را از احساس گناه در تعطیلات رها می کند. با این برنامه مطمئن می شوید که در زمان نبودن شما در محل کار، قرار نیست اتفاق غیر عادی بیفتد.

  •  آرون گروپس

کاهش استرس در زمان تعطیلات

برای کاهش استرس و بازیافتن نیرو، باید در طول دوره های زمانی معینی نه کار کنیم و نه به کار فکر کنیم. در این دوران کارهای نامرتبط به شغل انجام دهید. کتاب بخوانید یا مدیتیشن کنید. به سمت فعالیت های آرامش بخشی مانند گشت و گذار در شهر جدید و گردش در طبیعت بروید. بالرد می گوید: عده ای پس از بازگشت از تعطیلات اول به قدری در گیر شلوغی این تعطیلات می شوند که شدیداً احساس خستگی می کنند و احساس می کنند باید دوباره به تعطیلات بروند. بنابراین در این دوران باید خواب کافی داشته باشید و به خوبی استراحت کنید.

با آرامش وارد فضای کار شوید

بعد از گذراندن این تعطیلات به سرعت وارد کارهای عقب مانده نشوید. مسلماً در این ایام نخست، بازدهی گذشته را نخواهید داشت. اگر بخواهید مانند گذشته پر بازده باشید، با این کار فقط آثار مثبت تعطیلات را از بین می برید. بهتر است روز کاری را با چک کردن ایمیل شروع و در روز نیز چند بار استراحت کنید(موقع صرف ناهار یا قهوه). تصور نداشته باشید که بعد از این تعطیلات مشکلات شما به کلی حل می شود. اگر این تصور را دارید، این طرز فکر را از خود دور کنید.

راه های مبارزه با افسردگی پس از تعطیلات

بالرد می گوید در هفته اول کاری از فعالیت های ضد استرس استقبال کنید. ضمن اینکه منطقی نیست فکر کنید با هر ۶ ماه یک بار رفتن به تعطیلات، حالتان خوب می شود. شما در درجه اول باید کنترل استرس و بازیابی انرژی را در خود جست و جو کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *