دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلایل کاهش وزن ناگهانی چیست؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

کاهش وزن ناگهانی بدون کاربرد رژیم خاص خطرناک است و باید پیگیری و بررسی شود. در اغلب موارد این بیماری و مشکلات پزشکی هستند که سبب این تغییر وزن ناگهانی می شوند. 

تغییر وزن ناگهانی به حالتی اطلاق می شود که شما در عرض ۶ تا ۱۲ ماه گذشته، بیش از ۵ درصد تغییر وزن داشته باشید. در این صورت بهتر است با پزشک مشورت کنید. ضمن اینکه در صورت افزایش سن این مشکلات می تواند دلیلی بر بیمار بودن شما باشد. 

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید به حالتی اطلاق می شود که غده تیروئید هورمون زیادی تولید و متابولیسم بدن افزایش می یابد. درنتیجه کالری بیشتری سوزانده می شود. این کالری سوزاندن غیر عادی پیامدهایی چون تکرر ادرار، افزایش ضربان قلب، اضطراب و کاهش وزن ناگهانی را به دنبال خواهد داشت. پزشک با دادن دارو این مشکل را حل می کند. البته در مواردی نیز احتمال دارد کل غده تیروئید با عمل جراحی بیرون آورده شود.

دیابت

انسولین هورمونی است که قند خون را به انرژی تبدیل می کند. اگر نتوانید این انسولین را در بدن تولید کنید و یا بیماری دیابت داشته باشید و یا اینکه نمی توانید از آن برای تبدیل قند به انرژی استفاده کنید، در نتیجه سوخت به سلول ها نمی رسد و بدن احساس گرسنگی خواهد کرد. این مسئله سبب سوزاندن عضلات و چربی سوزی می شود. مسئله پیش آمده سبب کاهش وزن، تکرر ادرار، خستگی و تشنگی می شود.

دلایل کاهش وزن ناگهانی چیست؟

بیماری سلیاک

گلوتن پروتئین موجود در گندم و غلات است. بیماران سلیاک نسبت به گلوتن واکنش نشان می دهند. با مصرف گلوتن، سیستم ایمنی بدن به جای حمله به باکتری و سایر میکروب ها، به سلول های درون روده کوچک حمله می برد.

در نتیجه مواد مغذی جذب نمی شود و وزن به طور ناگهانی تغییر می یابد. درد مفاصل، زخم دهان و خارش پوست از نشانه های این بیماری است. این علائم باید توسط پزشک تایید گردد. در این صورت باید رژیم بدون گلوتن را دنبال بفرمایید.

داروها

داروها نیز ممکن است با سوزاندن کالری بیشتر و افزایش سوخت و ساز بدن سبب کاهش وزن ناگهانی شوند. این داروها شامل داروهای محرک، داروهای ضدافسردگی، داروهای بیماری دیابت نوع ۲ و داروهای شیمی درمانی هستند.

  •  آرون گروپس

استرس

استرس نیز از عوامل کاهش وزن ناگهانی است. معمولاً این استرس پس از اتفاقات ناگوار امری کاملاً عادی و طبیعی است. این تغییر وزن پس از مدتی جبران و فرد به حالت اولیه بر می گردد.

دلایل کاهش وزن ناگهانی چیست؟

بیماری لوپوس

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به بافت ها و ارگان های حیاتی حمله می کند. به خاطر ایجاد حساسیت در سیستم گوارشی و سخت تر شدن عمل جذب مواد مغذی، کاهش وزن امری عادی به حساب می آید. در نتیجه با این اتفاق شما دچار خستگی خواهید شد و درد مفصل خواهید داشت. البته افرادی نیز دچار خارش پوست می گردند. پزشک در این صورت برای شما دارو تجویز می کند و سبک زندگی و برنامه رژیم غذایی شما باید تغییر کند.

بیماری آدیسون

در این حالت بعضی از هورمون ها به خصوص کورتیزول(هورمون استرس) توسط غدد آدرنال کمتر تولید می شوند. نشانه های بیماری شامل تهوع، درد معده، استفراغ و گاهی اوقات اسهال می باشد. این بیماری سبب بی اشتهایی و کاهش وزن ناگهانی می شود. این بیماری با تجویز دارو، هورمون ها را در بدن جایگزین می کند.

سرطان

سلول های سرطانی انرژی بیشتری را از بدن جذب و مواد شیمیایی را تولید می کنند. این مسئله سبب تغییر نحوه گوارش مواد غذایی می شود. سیستم ایمنی بدن باید بیشتر فعالیت کند. این مسئله، شما را خسته تر و در نتیجه بدن شما کالری بیشتری می سوزاند. در پی این اتفاق وزن شما به طور ناگهانی کاهش می یابد.

دلایل کاهش وزن ناگهانی چیست؟

بیماری مزمن انسدادی ریه COPD

مصرف سیگار سبب آسیب به کیسه های هوای درون ریه ها می شود. این مسئله منجر به تشکیل مایع غلیظی به نام مخاط در گلو می شود. با این اتفاق فرد برای دریافت اکسیژن باید بیشتر نفس بکشد. این مسئله مصرف کالری  و در نتیجه خستگی شما را افزایش می دهد. این بیماری با از دست دادن اشتها سبب کاهش وزن می شود.

نارسایی قلبی

اگر قلب نتواند خون و اکسیژن را به اعضای بدن برساند، سیستم گوارش به اندازه کافی خون دریافت می کند. در این حالت شاهد علائمی چون اشکال در تنفس، حس سیری، درد معده، جذب نشدن مواد مغذی و انسداد روده کوچک هستیم. پزشک به شما توصیه می کند که مصرف نمک را کمتر کنید و برای پاکسازی بدن از مواد زائد، داروهای ادرار آور تجویز می کند.

زوال عقل

زوال عقل سبب کاهش توانایی تفکر و به یاد آوردن خاطرات و کاهش توانایی های اجتماعی می شود. در مراحل نهایی بیماری، به علت فراموشی نحوه غذا خوردن و غذا خوردن، وزن کاهش می یابد. رژیم های غذایی خاص، عفونت های مزمن و بعضی از داروها شرایط را بدتر می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *