دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راه های کاهش و درمان درد دندان درآوردن نوزاد

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

دندان در آوردن در نوزاد یک مرحله فیزیولوژیک است که تقریبا از ۶ ماهگی شروع می شود و با علائمی مانند درد، خارش لثه، آب ریزش دهان همراه است. بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. در این مطلب قصد داریم مطالبی را در مورد درد دندان درآوردن نوزاد ارائه دهیم امیدواریم مفید واقع شود.

همانطور که می دانید، دندان در آوردن در همه نوازادن و کودکان یکسان نیست و با علایم مختلفی از جمله آب ریزش دهان، خارش لثه، درد و … همراه است که ممکن است میزان درد در آنها متفاوت باشد. به همین منظور در این بخش به موضوع درد دندان درآوردن نوزادان می پردازیم و اطلاعات کافی را در اختیار والدین گرامی قرار خواهیم داد.

تسکین  درد دندان درآوردن نوزاد

دندان در آوردن نوزاد به این صورت است که با ظاهر شدن نشانه های رشد دندان کودکان روی لثه، ورم لثه، خارش، آب ریزش دهان و درد نوزاد نیز شروع می شود، در این مدت کودک به شدت بی قراری می کند و حتی ممکن است در خوردن و خوابیدن وی نیز اختلال به وجود آید، به منظور کاهش و تسکین درد نوزاد راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

 درد دندان درآوردن کودک و نوزاد

کمپرس آب سرد

کمپرس آب سرد روش مناسبی برای کاهش دردهای دهان و دندان است. همچنین می توانید یک پارچه تمیز و خیس را داخل یک کیسه نایلونی قرار دهید و به مدت یک ساعت درون فریزر بگذارید، برای نرم شدن پارچه آن را می توانید درون چای بابونه آغشته کنید، ضمن اینکه چای بابونه حکم آرام بخش دارد و باعث می شود کودک راحت تر بخوابد. پارچه را از کیسه خارج کنید؛ کودک با گاز گرفتن پارچه و فشار دادن آن بین لثه هایش احساس بهتری به او دست می دهد زیرا سردی پارچه باعث کرختی لثه شده، در نتیجه موجب کاهش احساس درد می شود.

دادن دندان گیر به نوزاد

در این روش می توانید یک دندان گیر و یا پستانک را در داخل یخچال قرار دهید تا کمی خنک شود و سپس آن را در اختیار نوزاد قرار دهید. شما می توانید از برخی از میوه های جامد مثل هویج نیز برای این مورد کمک بگیرید، البته در این هنگام حتما در نزد کودک حضور داشته باشید و مراقبت لازم را داشته باشید.

درد دندان در آوردن نوزاد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

استفاده از مسکن

گاهی اوقات هیچ کدام از موارد گفته شده کارساز نمی باشد و کودک بسیار اذیت می شود، در این صورت پزشکان به منظور کاهش تسکین فوری درد دندان در کودکان داروهایی مانند استامینوفن تجویز می کنند. اما توجه داشته باشید که هیچگاه بدون تجویز پزشک، به نوزادان به خصوص زیر سه ماه هیچ گونه دارویی ندهید. آسپرین را به کودک ندهید بلکه آن را بر روی لثه اش قرار دهید، زیرا ممکن است این داروها عوارض خطرناکی برای کودک  داشته باشند.

فشار دادن لثه

گاهی اوقات کودک و نوزاد، در هنگام دندان در آوردن، دوست دارند هر چیزی را که به دستشان می رسد به دهان بگیرند، حال به منظور تسکین درد دندان درآوردن نوزاد می توان یک دندان گیر معمولی به او بدهید تا بر روی لثه اش فشار دهد. توجه داشته باشید که برخی از این دندان گیر ها سمی هستند و برای کودکان زیر ۲ سال بسیار خطرناک می باشند. همچنین می توانید دستان خود را تمیز بشویید و با انگشت، روی لثه نوزاد را به آرامی ماساژ دهید. در این حالت، نوزاد شما با احساس فشاری که بر روی لثه اش می دهید، درد را کمتر حس می کند.

دندان در آوردن نوزاد

اطلاعاتی در رابطه با درد دندان درآوردن نوزاد کسب نمودید، امیدواریم با کسب این اطلاعات بتوانید به کودک برای کاهش و از بین بردن دردهای دندان و لثه ناشی از دندان درآوردن کمک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *