دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از انواع تاثیر استرس بر بدن و روح چه می دانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

استرس می تواند ریشه تمام بیماری های جسمی و روحی در فرد باشد و با تأثیرات منفی خود تمام جوانب زندگی فرد را تحت تأثیر خود قرار می دهد، در مطالعات اخیر بسیاری از اندیشمندان به دنبال بررسی تاثیر استرس بر بدن هستند که نشان می دهد چگونه می تواند فرد را با تنش های جسمی و بیماری مواجه سازد.

برای جلوگیری و کاهش میزان اثر استرس بر بدن باید از راهکارهای مقابله با آن استفاده کرد اما باید توجه داشت که استرس به میزان کمی در زندگی افراد وجود دارد و نمی توان مانع از آن شد در بیشتر موارد این استرس توسط فرد کنترل می شود و با برنامه ریزی درست استرس در مسیر صحیح و عاملی برای پیشرفت در نظر گرفته می شود. اما در مقابل دسته ای دیگر از افراد وجود دارند که در تمام طول روز و در هر موضوعی این استرس را به خود انتقال می دهد و تنش های ناشی از آن را تحمل می کنند که عواقب ناگواری برای سلامت جسم و روح آنها خواهد داشت.

تاثیر استرس بر بدن چیست؟

تاثیر استرس بر بدن چگونه است؟

 چطور می توانیم به مدیریت استرس بپردازیم؟ کدام راهکارها مؤثر تر هستند؟ آیا استرس قابل کنترل است؟ این سؤالات در ذهن بیشتر افراد وجود دارد اما برخی برای پاسخ دادن به آن به دنبال جواب هایی منطقی و کاربردی هستند و در مقابل برخی توجهی به این سؤالات ندارند.

تاثیر استرس بر بدن می تواند تاثیر مخربی باشد، بنابراین با آگاهی از تأثیرات منفی استرس بر روی جسم می توانید بر آن غلبه کنید و آن را به میزان زیادی کاهش دهید. راهکارهای غلبه بر استرس بسیار ساده می باشند و با تکرار و تمرین می توانید بر استرس خود غلبه کنید و در مقابل تأثیرات مخربی که بر روی روح و جسم شما می گذارد بایستید.

ضررهای استرس برای بدن

آشفتگی ذهنی:

تاثیرات استرس بر بدن موجب آشفتگی ذهنی و فشارهای روانی می شود که بر روی ذهن فرد ایجاد می شود به طور علمی استرس با تغییرات هورمونی که در بخش هیپوتالاموس مغز ایجاد می کند موجب کاهش میزان تمرکز فرد و در نتیجه پایین آمدن میزان عملکرد آن خواهد شد. افرادی که دارای استرس شدید هستند به لحاظ عملکرد حافظه دارای عملکرد پایین می باشند و با کم شدن عملکرد حافظه مغز نمی تواند دستورات را به درستی انجام دهد و فرد به لحاظ جسمی نیز دچار کندی و کاهش سرعت عمل می شود. از این رو رهایی از استرس می تواند نقش بسیار مثبتی در روند زندگی و رشد ذهنی فرد داشته باشد.

افزایش ابتلا به بیماری قلبی:

تحقیقات زیادی نشان داده است که استرس می تواند بر روی سلامت قلب تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به سکته و بیماری های قلبی را افزایش دهد، در شرایطی که فرد دچار استرس می شود میزان ضربان قلب او در دقیقه افزایش می یابد و از سوی دیگر رگ های قلبی تنگ می شوند. غلظت خون در چنین مواقع نیز می تواند از دلایل سکته قلبی و تاثیر استرس بر بدن باشد که بسیار خطرناک است.

  •  آرون گروپس

تاثیرات مخرب استرس

عملکرد ضعیف سیستم دفاعی بدن:

سیستم دفاعی بدن در شرایط عادی می تواند در مقابل میکروب های ایستادگی کند و با بالا رفتن میزان استرس این قدرت دفاعی کمتر می شود و خطر ابتلا به بیماری های عفونی و یا سرطان در چین مواردی در فرد بالا می رود. در مواقعی که فرد دچار استرس می شود میزان ابتلا به سرماخوردگی و آنفلانزا در او افزایش پیدا می کند.

برای جلوگیری از لرزش بدن هنگام استرس راه حل های مؤثری ارائه می شود که بسیار کمک کننده خواهد بود، لرزش بدن از موارد دیگر تأثیرات منفی استرس بر بدن است که در برخی موارد فرد قادر به کنترل آن نیست.

پیری زود رس:

یکی از تاثیرات استرس بر بدن، کم شدن جریان خود در بدن است افرادی که دارای استرس بالایی هستند جریان خون آنها کمتر می شود و خون به خوبی به تمام نقاط بدن و منافذ پوست نمی رسد و در نتیجه موجب پیری زود رس در فرد خواهد شد.

جلوگیری از استرس و تاثیر آن

افزایش وزن:

یکی از تاثیرات مشهود بالا بودن استرس در فرد افزایش وزن است که موجب پر خوری در فرد می شود و مشکلات مهم گوارشی مانند ورم معده را در فرد به وجود می آورد. یبوست، رفلاکس معده، نفخ، ورم معده، اسهال و مشکلات روده ای از نشانه های مهم بالا بودن استرس در فرد است.

پوکی استخوان:

استرس تاثیرات مهمی بر استخوان بدن می گذارد افرادی که دارای میزان بالایی از استرس هستند در بیشتر موارد دچار پوکی استخوان می شود و از دردهای مفصلی رنج می برند این افراد همچنین دچار سردرد و کمر درد می شوند که در برخی از موارد برای آنها بسیار آزار دهنده و غیر قابل کنترل است. تاثیر استرس بر بدن می تواند در تمام موارد بروز کند و نقاط مختلفی از بدن را درگیر خود کند.

 روش ساده و پیشرفته برای روش ساده و پیشرفته برای کنترل استرس و کاهش تأثیر استرس بر بدن و حفظ سلامت روحی و جسمی وجود دارد که باید سعی کرد تا عوامل ایجاد کننده استرس را در خود شناسایی کرد هر فرد خود به خوبی می دانند که در چه شرایطی و چه چیزهایی برای او ایجاد استرس می کنند تا حد ممکن باید فرد از این عوامل دوری کند و خود را کمتر در معرض شرایط استرس زا قرار دهد و در صورت مزمن بودن استرس باید باید به روان شناس مراجعه کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *