دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات دارویی آزیترومایسین (Azithromycin) و عوارض شایع آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

آزیترومایسین هم اکنون از پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های دنیا است که متابولیسم آن کبدی است و با باکتری ها مبارزه می کند. از این رو در درمان بسیاری از بیماری های ناشی از باکتری ها کاربرد دارد.

 این جزء داروهای آنتی بیوتیک می باشد که با باکتری ها مبارزه می کند و برای درمان بسیاری از عفونت های ناشی از وجود باکتری در بدن مانند عفونت های تنفسی, عفونت های پوستی, عفونت گوش و بیماری های مقاربتی کاربرد دارد. در این مطلب با اطلاعات دارویی این آنتی بیوتیک و عوارض شایع آن آشنا می شویم.

آزیترومایسین, کاربردها و اطلاعات دارویی آن

عوارض شایع آزیترومایسین

آزیترومایسین، یک نوع آنتی بیوتیک از نوع ماکرولیدها است و برای درمان طیف گسترده ایی از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. با مصرف این دارو, رشد باکتری در بدن متوقف می شود. این دارو در درمان بیماری های ناشی از عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا موثر نیست. به علاوه باید بدانید که استفاده نادرست و یا غیر ضروری از هر نوع آنتی بیوتیک منجر به کاهش اثر بخشی آن در بدن می شود. برخی از اطلاعات دارویی این قرص عبارت است از:

  • توصیه می شود قبل استفاده از هر گونه دارو بروشور اطلاعات بیمار خوانده شود و در صورتی ایجاد هر گونه سوال دارویی از پزشک دارو ساز پرسیده شود.
  • این دارو توسط پزشک معمولا به صورت خوراکی و یک بار در روز تجویز می شود و در صورتی هر گونه ناراحتی معده, پزشک ممکن است از بیمار درخواست کند که دارو را به همراه غذا مصرف نماید. دوز مصرف دارو براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان توسط پزشک تجویز می شود.
  • آنتی بیوتیک ها مانند آزیترومایسین زمانی که مقداری از دارو در بدن در یک سطح ثابت نگه داشته می شود, بهتر عمل می کنند. بنابراین به بیمار توصیه می شود این دارو را هر روز سر ساعت ثابتی مصرف کنند. 
  • در صورت تجویز این دارو بیمار باید تا زمانی که پزشک تعیین کرده است, دارو را سر ساعت مصرف کند حتی در صورتی که علائم و نشانه های بیماری متوقف شده باشد. توقف سریع و خودسرانه این دارو ممکن است به باکتری ها اجازه دهد تا دوباره شروع به رشد کنند و منجر به بازگشت عفونت در بدن شوند.
  • مصرف هم زمان آنتی اسیدها حاوی آلومینیوم یا منیزیم با (Azithromycin) ممکن است جذب این دارو در بدن را کاهش دهد. بنابراین به بیماران توصیه می شود در صورت داشتن داروهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم حداقل دو ساعت بعد و یا قبل از مصرف آزیترومایسین, آن ها را مصرف کنند.

شایع ترین عوارض جانبی 

باید بدانید که تجویز هر دارو توسط پزشک با در نظر گرفتن نفع دارو برای بیمار صورت می گیرد و عوارض جانبی آن کمتر از فواید آن خواهد بود. بسیاری از بیمارانی که برای آن ها آزیترومایسین، تجویز می شود, عوارض جانبی جدی تجربه نمی کنند.

با این حال در دوران مصرف این دارو ممکن است ناراحتی معده, تهوع, استفراغ, درد شکم و یا شل شدن مدفوع و اسهال رخ دهد. به بیمار توصیه می شود در صورت طولانی شدن و یا تشدید این علائم سریعا به پزشک مراجعه کند.

 آزیترومایسین

  •  آرون گروپس

عوارض جانبی نادر اما جدی 

در برخی موارد و به ندرت ممکن است برخی ناراحتی های جدی ناشی از استفاده  از این  دارو در بدن ایجاد شود مانند تپش سریع و نامنظم قلب, سرگیجه شدید و غش. در صورت ایجاد این عوارض باید به پزشک گزارش داده شود. برخی دیگر از این عوارض جانبی عبارت است از:

  • تغییرات شنوایی مانند کاهش شنوایی یا حتی ناشنوایی
  • مشکلات چشمی مانند افتادگی پلک, تاری دید
  • اختلالات در صحبت کردن و یا بلعیدن غذا
  • ضعف عضلانی
  • علائمی از اختلالات کبدی مانند خستگی غیر طبیعی, حالت تهوع و استفراغ دائم, معده درد و شکم درد شدید, زردی چشم/ پوست و تیره شده ادرار

گاهی اوقات مصرف این دارو با توجه به باکتری های مقاوم, سبب ایجاد یک بیماری وخیم روده ایی مانند کلستریدیوم که با اسهال در ارتباط است, می شود. این بیماری و شرایط ممکن است در طول درمان با (Azithromycin) و یا پس از اتمام درمان دارویی با آن, رخ دهد. برخی از علائم ابتلا به این بیماری اسهال مداوم, دل درد, شکم درد, معده درد و مشاهده خون در مدفوع می باشد که باید در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعا به پزشک مراجعه شود.

استفاده مکرر و طولانی مدت از این دارو ممکن است سبب ایجاد برفک در دهان شود و یا عفونت جدیدی را در بدن ایجاد کند. در صورت مشاهده تکه های سفید رنگ در دهان و یا تغییرات در ترشحات واژن و دیگر علائم جدید سریعا به پزشک گزارش دهید.

از عوارض جانبی نادر این دارو می توان به ایجاد آلرژی اشاره کرد. از جمله واکنش های آلرژی که ممکن است در طول مصرف این دارو و یا پس از مصرف آن ایجاد شود عبارت است از: بثورات جلدی، خارش / تورم به خصوص در صورت / زبان / گلو, سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی. در صورت مشاهده هر یک از این علائم توصیه می شود به پزشک مراجعه شود.به علاوه یکی از واکنش های آلرژی که ممکن است ناشی از مصرف  این دارو ایجاد شود, آنافیلاکسی است. نشانه ها و علائم آنافیلاکسی تورم لب‌ها و دور چشم، کهیر یا تورم‌های پوستی، غش ناگهانی، ضربان قلب تند یا خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس می باشد.

برخی پزشکان بر این باور هستند که آزیترومایسین را بهتر است با شکم خالی استفاده نمود و همچنین در کنار این دارو بایستی از شربت‌های خلط آور استفاده کرد تا خلط‌ های موجود خارج گردد و ایجاد اختلال احتمالی در ریه ننماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *