دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با دیدنی های شوشتر و مکان هایی که نباید مشاهده آنها از دست بدهید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

شوشتر واقع در استان خوزستان است و از شهرهای قدیمی این استان محسوب می شود دیدنی های شوشتر بیشتر جنبه تاریخی دارند و با قدمتی طولانی به عنوان جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شوند این شهر با مکان های دیدنی متفاوت خود می تواند به عنوان مقصدی مناسب برای گردشگران در نظر گرفته شود.

قرار گرفتن شهر شوشتر در دامنه های سرسبز زاگرس موجب شده است تا این شهر از آب و هوای مطبوع و طبیعتی سر سبز و زیبا برخوردار باشد و این موضوع هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران را برای آشنایی با دیدنی های شوشتر به این منطقه گردشگری می کشاند.

بنای قدیمی شوشتر

آشنایی با پیشینه شهر و دیدنی های شوشتر:

در تحقیقات بیشتر مورخان و تارخ نگاران شهر شوشتر در ابتدا به نام شوش نامگذاری شده است و بعد از ویرانی این شهر در یک دوره تاریخی مردم این شهر منطقه ای در نزدیکی شوش با طبیعتی مناسب و حاصل خیزتر را برای سکونت وزندگی انتخاب کردند و نام شوشتر به معنای بهتر از شوش را برای سکونتگاه جدید برگزیدند.

نما داخلی شهر شوشتر

از دیدنیهای تاریخی شوشتر می توان دروازه های متعددی که در این شهر وجود دارند اشاره کرد دروازه دسبول، گرگر، آدینه، مقام علی، ماپاریان و لشکر از دروازه های مهم این شهر محسوب می شوند.

طبیعت زیبای شوشتر

آب های شوشتر

  •  آرون گروپس

طبیعت دیدنی شوشتر

سازه های آبی شوشتر

بناهای قدیمی شوشتر

سازه های آبی:

این سازه به دوران سلطنت هخامنشیان باز می گردد این سازه با خلاقیت و هنر ایرانی در دوران قدیم طراحی شده است و برای مصارف کشاورزی و باغبانی و ذخیره آب مورد استفاده بوده است. این مکان دیدنی شهر شوشتر را نباید از دست بدهید.

آرامگاه یعقوب لیپ صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری:

از دیگر دیدنی های شوشتر, آرامگاه یعقوب لیث صفاری با معماری جالب در زمان سلجوقیان دایر شده است و گنبد آن دارای معماری مخروطی شکل است ساختمان این آرامگاه از گچ، خشت و خاک است.

شوشتر و نهر داریون

نهر داریون شوشتر:

این مکان دیدنی در زمان هخامنشیان بوده است در درون این غار نهری از رود شطیط جاری است و به عنوان نوعی سازه آبی در نظر گرفته می شود که از نظر تاریخی دارای اهمیت است.

کلاه فرنگی شوشتر

برج کلاه فرنگی شوشتر:

عمارت کلاه فرنگی یک بنای تاریخی است که در زمان قاجاریان احداث شده است معماری این بنا به شکل هشت ضلعی و با مهارت خاصی است که آن را ارزشمند کرده است.

دیدنی های شوشتر

خانه مستوفی شوشتر:

این عمارت نیز یک بنای تاریخی است و به دوران حکومت قاجاریان باز می گردد امروزه این ساختمان به رستوران و موزه ای جالب و دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است. و از جمله مکان های گردشگری شوشتر محسوب می گردد.

تصاویر دیدنی های شوشتر

منطقه حفاظت شده کرایی:

منطقه حفاظت شده کرایی یکی دیگر از مکان های گردشگری شوشتر می باشد و در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شوشتر واقع شده است. مساحت آن حدوداً ۴۰ هزار هکتار بوده و رشته کوه سیاه یا کوه شه در آنجا قرار گرفته است.

پوشش گیاهی منطقه کرایی از نوع مرتع و دارای انواع متنوع انجیر کوهی، بادام کوهی، کلخنگ، سریم، رملیک، گز، کاسنی، بارهنگ، لگومینوز، پونه، بومادران و درخت کنار می باشد.

همچنین در این منطقه حفاظت شده؛ جاذبه های دیدنی همچون خرسی، چاه کرا، راهدار، کرایی قدیم و آبگرمک وجود دارد که گردشگران می توانند از این مکانهای زیبا نیز دیدن کنند.

جاذبه های دیدنی شوشتر

پل بند لشکر:

قدمت پل بند لشکر به دوران حکومت ساسانیان می رسد و مصالحی که در این سازه تاریخی به کار گرفته شده شامل ماسه، سنگ، ملات و ساروج می باشد و طول پل به ۱۲۴ متر می رسد.

ارتفاع پل بند لشکر نیز در قسمت های مختلف متغیر بوده، اما به طور میانگین حدوداً ۸ متر و ۳۵ سانتیمتر بلندی دارد. این پل در قدیم به یکی از شهر های مهم به نام عسکر مکرم متصل بوده و جزو دروازه های شوشتر محسوب می شد.

مکان های گردشگری شوشتر

پل بند شادروان:

پل بند شادروان در شمال غربی شوشتر و بر روی رودخانه کارون یا شطیط قرار گرفته و به عنوان جاذبه های گردشگری تاریخی کشورمان به ثبت ملی رسیده است.

پل بند شادروان از آثار تاریخی دوران حکومت ساسانیان و سلطنت شاپور ساسانی محسوب می شود؛ کارشناسان آثار تاریخی، به این پل لقب کهن ترین پل ایران داده اند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورتتمایل برای آشنایی با مکان های دیدنی استان خوزستان زیبا می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *