دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معنی سکولاریسم چیست؟ و آنچه باید درباره سکولاریسم بدانید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

سکولاریسم یک نوع نگرش متفکرانه به جامعه و انسان بدون در نطر گرفتن باورها و اندیشه های دینی افراد است. در چنین جامعه ای فرصت رشد به طور یکسان در اختیار همه قرار داده می شود. در ادامه بیشتر با معنی سکولاریسم آشنا خواهید شد.

معنای سکولاریسم در برگیرنده یک اصل است که دو خواسته و هدف پایه را شامل می شود. سکولاریسم از جدایی واضح دین و نهادهای مذهبی از حکومت سخن می گوید. معنای دیگر سکولاریسم نیز مربوط به اصل برابری تمام مردم با هر اعتقاد و باور دینی، در پیشگاه قانون است. یعنی یک فرد در جامعه سکولار با هر دینی از جمله مسیحی، مسلمان و … از قانون برابر با دیگران برخوردار بوده است.

مفهوم و معنی سکولاریسم

اصل معنی سکولاریسم به جدایی دین از دولت بر می گردد. با این قانون عملاً گروه ها و نهادهای دینی و مذهبی در کار دولت دخالتی نداشته و حکومت نیز حق هیچ گونه اظهار نظر و وضع قوانین برای مذهب و دین ندارد. با این کار سکولاریسم مرز روشن و واضحی بین مذهب و حکومت می کشد و اجازه تعدی از قانون را به دو طرف نخواهد داد.

سکولاریسم

معنای سکولاریسم از نظر امور مملکت داری

جدایی دین از حکومت با دور نگه داشتن سران حکومتی از دین، در واقع نوعی حفاظت دین محسوب می شود. تضمین و پاسداشت آزادی ادیان و حق داشتن آموزش دینی برای شهروندان از اهداف سکولاریسم می باشد. در یک جامعه سکولار، آزادی دین سبب می شود که با قوانین ضد انسانی دینی مانند این که اسلام برای ترک کنندگان دین، حکم مرگ صادر می کند، مواجه نخواهیم شد. هر فردی آزاد است پیرو هر باوری باشد که مایل است و از این نظر محدودیتی ندارد.

معنای سکولاریسم به جامعه ای برمی گردد که در آن هر شهروندی می تواند به راحتی تفکر و باورهایش را به دیگران معرفی کند و در واقع از اندیشه و آزادی کامل بیان برخوردار می باشد.

سکولاریسم در دموکراسی و عدالت اجتماعی

در یک جامعه سکولار، شهروندان در برابر قانون مساوی هستند. باورها و گرایشات مذهبی آن ها کوچکترین تاثیری در حق و حقوق ایشان ندارد. عدالت اجتماعی شامل همه می شود. در ایران اسلامی مسلمانان شیعه شهروندان درجه یک، مسلمانان سنی شهروند درجه ۲، مسیحیان، یهودیان، بهاییان، دراویش و زردشتیان و…در درجه های پایین قرار دارد و مذاهب دیگر نیز از حقی برخوردار نخواهند بود.

  •  آرون گروپس

عدالت دینی و مذهبی به گونه ای است که گروهی خاص نسبت به سایر شهروندان برتر و شایسته می داند و عدالت به صورت گزینشی برقرار می شود. در ایران اسلامی باور به گونه ای است که غیر اسلامی ها حق تحصیل ندارند و با مشکلات بسیاری می توانند دبیرستان را به اتمام برسانند.

معنی سکولاریسم به گونه ای برابری شهروندان را توصیف می کند و در آن عدالت به صورت یکسان اجرا می شود. سکولاریسم حقوق بشر را به هر آیین و دینی ترجیح می دهد. این طرز تفکر از کودکان و زنان و…در برابر قوانین ضد انسانی و قرون وسطایی حمایت می کند.

 معنی سکولاریسم

 سکولاریسم جدا از بی خدایی است

خدا ناباوری اندیشه ای است که وجود خدایی قادر و مطلق را رد و خرد، علم و منطق را جانشین ایمان و اعتقاد کرده است. چنین جامعه ای از پندار و اندیشه سکولاریسم حمایت می کند اما سکولاریسم در پی حمایت از گروه خاصی از دین و غیر دین نبوده و استقلال خود را حفظ می کند و به فکر خدا ناباور کردن هیچ یک از شهروندان و انسان ها نمی باشد.

در یک جامعه سکولار مردم می توانند اعتقادات دینی خود را بیان کنند و دیگر افراد مخالف نیز حق نقد اعتقاد، پرسشگری و ابراز و بیان مخالفت با آن اعتقاد را دارند. باورهای مذهبی، اندیشه ها نباید از امتیاز برخوردار بودن از امنیت به دلیل حق آزادی بیان لذت ببرند.

 جدایی دین از سیاست

در یک جامعه دموکرات، تمامی اندیشه ها و باورها به طور آزادانه به چالش کشیده می شود و شهروندان حق اجتماعی دارند و اندیشه ها و اعتقادات از حقوقی برخوردار نمی باشند. در چنین شرایطی می توان جامعه ای ساخت که در آن همه مردم فارغ از اعتقادات و باورهای دینی در سایه عدالت اجتماعی و امنیت زندگی کنند.

ویژگی های انسان سکولار

دیدگاه انسان سکولار بدین گونه است که یک شهروند بدون در نظر گرفتن اعتقاد دیگر هموطنان با آنان هم زیستی توأم با آرامش و امنیت دارد و دیگران را به هیچ عنوان به خاطر اعتقاد مذهبی سرزنش و قضاوت نمی کند. شهروند سکولار می تواند مسیحی، زردشتی، یهودی، خدا ناباور، ندانم گرا و … باشد. در این رابطه می توان به آیت الله بروجردی اشاره کرد که خواهان جدایی دین از سیاست و بازگشت دین به جایگاه اصلی خود یعنی همان خانه و قلب مردم می باشد.

در پایان از اینکه با توضیحات ارائه شده در رابطه با معنی سکولاریسم همراه ما بودید، سپاس گذاریم. امیدواریم این توضیحات، دانش و معلومات شما عزیزان را در این زمینه افزایش داده باشد. حال پیشنهاد می دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش اطلاعات عمومی مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *