دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه ماست و نکاتی که باید رعایت کنید

  • مرضیه شاکری
  • ۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

در مقاله امروز طرز تهیه ماست را در منزل آموزش خواهیم داد که به همراه نکاتی در خصوص هر چه بهتر و خوشمزه تر شدن آن تقدیم حضورتان می کنیم.

ماست یکی از لبنیات مفید و سرشار از کلسیم است که متخصصان تغذیه بسیار آن را سفارش می کنند و می گویند که خوردن روزی یک یا دو پیاله از ماست کم چرب در پیشگیری از بسیاری بیماری ها نظیر پوکی استخوان مفید است. از این رو شیوه ساخت ماست را برای شما آماده کرده ایم که بتوانید آن را در منزل تهیه و مصرف کنید.

امروزه پزشکان و متخصصان تغذیه به این نتیجه رسیده اند که ماست دارای خواص بسیار زیادی است که می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند. اگر مختصری راجع به تارخچه پیدایش اولین ماست بگوییم، باید گفت که در قدیم شیر را درون کیسه ای که از پوست بز درست شده بود می ریختند و برای حمل و نقل به مکان های دیگر می بردند. باکتری موجود در پوست بز باعث تخمیر آن می شد و ماست شکل می گرفت. از آن پس محققان با آزمایشاتی بر روی شیر دریافتند که نوعی باکتری باعث تخمیر شیر و شکل گیری ماست می شود که برای سلامتی بسیار مفید است.

آموزش و طرز تهیه ماست در منزل:

 ماست از خواص شگفت انگیزی برخوردار است اما وجود مواد نگهدارنده در ماست باعث می شود که بسیار از خانم به دنبال نحوه تهیه ماست در منزل باشند، در ادامه مطلب به شما عزیزان دستور تهیه ماست را آموزش خواهیم داد بنابراین اگر شما نیز تمایل دارید که در منزل تان ماست تهیه کنید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه ماست

مواد لازم برای تهیه ماست:

  • شیر : ۱ لیتر
  • ماست : ۲ قاشق سوپخوری

دستور تهیه ماست در منزل:

ابتدا شیر را روی حرارت بگزارید تا به جوش آید، اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ درصد از شیر در اثر جوشیدن تبخیر شود . (جوشیده نشدن کافی شیر باعث بیماری تب مالت می گردد، پس با دقت اجازه دهید که به خوبی بجوشد و کمی از آن تبخیر شود). دقت داشته باشید که شیر را باید مرتبا هم بزنید تا سر نرود.

پس از آنکه شیر به مقدار کافی جوشید آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود، دقت داشته باشید که نباید شیر زیاد سرد شود. باید به دمایی برسد که وقتی انگشت خود را در آن می زنید دست را نسوزاند در حالی که به خوبی گرمای آن احساس می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کمی شیر را در ظرفی جداگانه با ماست مخلوط کنید و خوب هم بزنید. مایع ماست را هم زمان با هم زدن شیر به آن بیافزایید تا به خوبی با شیر مخلوط شود.

درب ظرف را بگذارید و ظرف شیر مایه زده را به مدت ۴ تا ۵ ساعت با پتو و یا هر چیز دیگری که فکر می کنید مانع از پایین آمدن دمای شیر می شود بپوشانید. به این عمل گرمخانه می گویند.

پس از گذشت مدت زمان ذکر شده ظرف را به آرامی داخل یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود. دقت داشته باشید که نباید تا قبل از سرد شدن کامل به آن دست بزنید اینکار موجب آب انداختن ماست می شود. اگر ماست شما آب انداخت، آن را دور نریزید، این آب خاصیت های فراوانی دارد، آن را با ماست مخلوط کرده و میل کنید.

ماست و خیار

نکاتی که در مورد بهتر شدن ماست باید بدانید:

اگر شیر برای مایه زدن خیلی داغ باشد و یا دمای شیر مایه زده شده بالا باشد و یا مدت زمان بیشتری در دمای گرمخانه بماند و یا پس از خارج شدن از دمای گرم خانه با سرعت کند تری سرد شود باعث می شود تا شیر ترش گردد.

اگر شیر برای مایه زدن دمای پایینی داشته باشد و یا دمای شیر مایه زده شده و یا همان گرمخانه پایین باشد و یا مدت زمان کمتری در دمای گرمخانه بماند باعث می شود تا ماست شیرین و بی مزه شود.

نحوه تهیه ماست در منزل و نکاتی در مورد آن

چند توصیه مهم در مورد  نحوه تهیه ماست

۱. در صورتی که ماست تان آب انداخت با کمک یک دستمال تمیز می توانید آب آن را بگیرید.

۲. اگر ماستی که تهیه کرده اید شور شده است بهترین کار این است که داخل یک کیسه پارچه ای تمیز ریخته و سر کیسه را گره بزنید سپس از یک جای آن را آویزان نمایید و زیر آن را یک ظرف مناسب قرار دهید تا آب اضافی داخل ظرف بریزد در صورتی که با انجام اینکار باز هم ماست تان شور بود می توانید در زمان مصرف آن را با کمی آب رقیق نمایید.

۳. به منظور رفع مشکل شل بودن ماست می توانید ظرف تان را داخل یک ظرف پر از آب در حال جوش بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد.

۴. زمان آماده سازی مواد اولیه و زمان پخت و انتظار آن هر کدام تقریبا پانزده دقیقه می باشند.

۵. ماست جزو دسر های ایرانی محسوب می شود که می توانید در وعده دسر آن را سرو نمایید.

۶. در صورتی که پیش از سرد شدن کامل ماست قاشقی داخل آن کنید و یا آن را تکان دهید ماست تان آب می اندازد بنابراین به منظور جلوگیری از  به وجود آمدن این مشکل بهتر است یک روز کامل ماست داخل یخچال بماند تا خودش را بگیرد.

۷. اگر بنا به دلایل مختلفی ماست تان آب انداخت از دور انداختن آب آن خودداری نمایید زیرا، آب ماست نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و دارای مقادیر فراوانی پروتئین های محلول و ویتامین های گروه B است.

آموزش تهیه ماست

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم که آموزش طرز تهیه ماست توانسته باشد شما را در تهیه ماست در منزل یاری کند. با مراجعه به بخش دسر و پیش غذا می توانید با انواع دسر و طرز تهیه آنها آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *