دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره تئوری بیگ بنگ بدانید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

پدیده بیگ بنگ نیز نظریه ای نجومی درباره پیدایش جهان است. این نظریه مورد تایید بسیاری از ستاره شناسان قرار گرفته است. لطفاً ما را با مطلب تئوری بیگ بنگ تا پایان بحث همراهی بفرمایید.

بیشتر ستاره شناسان بر این باورند که جهان حدود ۱۴ میلیارد سال پیش بر اثر یک انفجار بزرگ یا بیگ بنگ ایجاد شده است. پیش از این همه جهان در داخل ذره ای هزار برابر کوچک تر از سر سوزن قرار داشت و این ذره بسیار داغ تر و متراکم تر از تصور بوده است. در ادامه با تئوری بیگ بنگ آشنا می شوید.

تئوری بیگ بنگ چه می گوید؟

 همه چیز با یک انفجار آغاز شد. ماده، زمان و فضا نیز با بیگ بنگ آغاز شدند. در کسری از ثانیه جهان با چنان سرعتی رشد کرد که ذره ای کوچکتر از اتم تبدیل به کهکشان و بزرگ تر از آن شد. البته امروز هم هنوز در حال گسترش است.

زمانی که جهان گسترش یافت و خنک شد، انرژی آن به ذراتی از ماده و ضد ماده تبدیل شد. ماده و ضد ماده به شدت یکدیگر را نابود کردند. بعد از این نبرد تنها مقداری از ماده باقی ماند و زمانی که سن جهان تنها یک ثانیه بود، ذرات استوارتر که پروتون و نوترون نامیده می شوند، تشکیل شدند.

بعد از سه دقیقه، دما به یک میلیارد درجه سانتی گراد تنزل پیدا کرد. دیگر نوترون و پروتون ها خنک شده بودند. به این ترتیب با هم ترکیب شدند و هسته هلیوم و هیدروژن را تشکیل دادند. بعد از گذشت ۳۰۰۰۰۰ سال، جهان به اندازه ی ۳۰۰۰درجه خنک شد. هسته در نهایت توانست الکترون ها را با هم به دام بیندازد. در نتیجه اتم ها شکل یافتند و ابرهایی از گاز هلیوم و هیدروژن، جهان را پر کرد.

بیگ بنگ

جهان در لحظه ی اول دمایی حدود ۱۰ میلیارد درجه فارنهایت داشته و کیهان مجموعه ای از ذرات بنیادین مانند الکترون، نوترون و پروتون بوده است. همزمان با سرد شدن جهان، این ذرات نیز متلاشی شده اند. الکترون های آزاد ممکن است باعث پراکندگی نور(فوتون ها) شده باشند. مانند پراکندگی نور خورشید در ابرها که توسط قطرات آب رخ می دهد. با گذشت زمان الکترون های آزاد با هسته جمع شدند و اتم های خنثی به وجود آوردند. بیگ بنگ به نور اجازه داد تا در زمانی در حدود ۳۸۰۰۰۰ سال بعد از مه بانگ شروع به درخشش کند.

تئوری بیگ بنگ

  •  آرون گروپس

استیون هاوکینگ می‌گوید که پیش از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ چیزی به عنوان بعد زمان همانند شکل کنونی آن وجود نداشته است.

انفجار بزرگ

در داخل این ریز اتم کوچک و متراکم و با انرژی بالا که «تکینگی» شناخته می شود، قوانین فیزیک مانند بعد مکان و زمان فاقد معنا و عملکرد هستند.

همچنین هاوکینگ معتقد است که زمان به معنای شناختی نوع بشر وجود نداشته بلکه حالتی خمیدهد(منحنی) داشته و از نظر او زمان همیشه به هیچ نزدیک و نزدیک تر می شده است اما هیچ گاه به هیچ تبدیل نمی شده است. در نتیجه تئوری بیگ بنگ از عدم به وجود نیامده و فقط این موضوع از دیدگاه بشر پیچیده به نظر می رسد.

رخدادهای بیگ بنگ قابل اندازه گیری نیستند، چون عواقب قابل مشاهده ای ندارند. به همین دلیل است که ممکن است آن را از تئوری خارج کرده و بگویند زمان با بیگ بنگ شروع شده است.

مشکلات نظریه بیگ بنگ

از سال ۱۹۲۰ که مبحث عقب رفتن زمان به منظور رسیدن به مبدأ جهان مطرح شد و در دهه های ۴۰ و ۶۰ نیز مجدداً قوت گرفت، تصور بر این بود که بیگ بنگ یا مه بانگ ما را تا نقطه تکینگی در زمان به عقب می برد.

نظریه بیگ بنگ

از خیلی جهات؛ ایده اصلی بیگ بنگ این بود که در صورت داشتن جهانی پر از ماده و انرژی که تا امروز در حال انبساط است، اگر به میزان کافی در زمان به عقب بروید با حالتی رو به رو می شوید که بسیار داغ و متراکم می باشد و قوانین فیزیک در آنجا کارکردی ندارند.

در دوره ای از زمان با مقداری از انرژی، دما و تراکم رو به رو می شوید که به قدری زیاد هستند که اصل عدم قطعیت کوانتومی در ذات طبیعت موجود بوده و مطابق آن نمی شود همزمان همه کمیت های یک الکترون را اندازه گرفت، منجر به پیامد هایی می شود که به لحاظ منطقی قابل توجیه نمی باشند، بنابراین در چنین شرایطی؛ نوسانات کوانتومی سیاه چاله هایی را به وجود می آورند که همه جهان را در بر می گیرند. احتمال های صفر و یک به جواب هایی خواهند رسید که یا منفی و یا بزرگتر از یک بوده و در دنیای فیزیکی این جواب ها هر دو، غیر ممکن می باشند.

گرانش و فیزیک کوانتومی در این شرایط عجیب مفهومی ندارد و بیانگر این تکنیک می باشد ” جایی که قوانین فیزیک دیگر کاربردی ندارند”، در چنین شرایطی، حتی این امکان وجود خواهد داشت که خود فضا و زمان متولد شود. بیگ بنگ؛ در ابتدا نظریه‌ ای درباره تولد زمان و فضا بود.

تئوری مه بانگ

ژرژ لومتر نخستین کسی است که ایده انبساط تار و پود فضا و زمان را مطرح کرده و بیان کرده؛ “بیگ بنگ روزی بدون دیروز بوده است.” حال این جمله موجب پیدایش معما های فیزیکی شد که توضیحی در رابطه با آنها وجود ندارد، در صورتی که بخواهیم فقط به تئوری بیگ بنگ اکتفا کنیم، پاسخ معما های مطرح شده، می تواند این باشد که زیرا جهان به همین شکل و شمایل متولد شده و دلیلی نیز برای آن وجود ندارد.

ضمن اینکه امیدواریم از مطالعه مطالب ارائه شده در زمینه بیگ بنگ لذت برده باشید، از همه شما عزیزان علاقه مند به اینگونه مطالب دعوت می نماییم با کلیک بر روی دانستنی ها مجله آرگا از دیگر مطالب منتشر شده جدید و جذاب در زمینه های مختلف دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *