دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حفظ سلامت چشم با 10 خوراکی مفید و بهداشتی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

بیشتر افرادی که دچار کاهش دید می شوند بر این باورند که کهولت سن یا میزان خستگی زیاد موجب بروز چنین مشکلاتی می گردد حفظ سلامت چشم و برطرف کردن مشکلات آن با زندگی سالم امکان پذیر است.

چشم ما نیز مانند هر نقطه ای از بدن نیاز به مراقبت و تأمین ویتامین های مورد نیاز دارد طبق مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است چشم انسان نیاز به موادی نظیر روی، ویتامین c و E دارد.

حفظ سلامت چشم

هریک از این مواد مغذی مورد نیاز چشم از طریق های مختلفی می توانند تأمین شوند بسیاری از این مواد در مواد غذایی مختلف وجود دارند که در این قسمت از مجله آرگا با این مواد غذایی و فواید آن بیشتر آشنا می شوید.

1- مصرف ماهی:

ماهی سرشار از امگا 3 می باشد و مصرف آن به حفظ رطوبت و کاهش خشکی چشم کمک می کند از ماهی هایی استفاده کنید از نوع روغنی هستند و در قسمت شکم آن روغن وجود دارد ماهی هایی نظیر، سالمون، سادرین، قزل آلا، ماهی تن و شاه ماهی منبع خوبی برای تأمین ویتامین امگا 3 در بدن و چشم می باشند.

2- مصرف خشکبار و حبوبات:

آجیل نیز می تواند جایگزین مناسبی برای دریافت امگا 3 در بدن باشد علاوه بر آن در آجیل مقداری ویتامین E نیز یافت می شود که به مشکلاتی که به علت کهولت سن در چشم به وجود می آید کمک می کند. عدس، بادام هندی، گردو، بادام زمینی و آجیل برزیلی از منابع مناسب برای تأمین این ویتامین محسوب می شوند.

3- مغز دانه ها:

فرآورده هایی که دانه دار هستند مثل آجیل و حبوبات گزینه مناسبی برای مصرف و تأمین ویتامین مورد نیاز در بدن می باشند شاه دانه، تخم کتان و چیا می توانند مقادیر زیادی امگا 3 و ویتامین  E را وارد بدن کنند. آگاهی از خواص ویتامین E و بررسی منابع اصلی این ویتامین بسیار مهم است و می تواند به حفظ سلامت چشم و بدن شما کمک کند.

4- مصرف مرکبات:

مرکبات سرشار از ویتامین C و E هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کنند مصرف مرکبات باعث می شود تا آسیب هایی که به چشم وارد شده است روبه بهبود باشند. شما می توانید با مصرف مقداری پرتقال، لیمو ترش و گریپ فروت ویتامین مورد نیاز را دریافت کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

5- مصرف سبزیجات سبز رنگ:

سبزیجاتی که دارای برگ های سبز هستند از مقداری  زاگزانتین و لوتئین برخوردارند که مصرف آن به تأمین ویتامین c در بدن انسان کمک می کند کولارد، اسفناج و و کلم کیل از سبزیجات برگ سبز و پر خاصیت می باشند.

6- مصرف هویج:

هویج منبع خوبی برای تأمین ویتامین A  در بدن است بتاکاروتن موجود در هویج که به موجب رنگ دهی آن شده است در افزایش سطح بینایی تأثیر به سزایی دارد همچنین نوعی از پروتئین موجود در آن موجب تقویت شبکیه چشم می شود.

7- مصرف سیب زمینی:

همچنین مصرف سیب زمینی به خصوص سیب زمینی شیرین شده می تواند به نوعی بتاکاروتن و ویتامین E را تأمین کند علاوه بر آن منبع خوبی برای آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن به شمار می رود.

8- مصرف گوشت گوساله و گاو:

مصرف گوشت گاو می تواند در دراز مدت تأثیرات مطلوبی بر روی سلامت چشم شما داشته باشد وجود مشکلاتی چون کاهش دید و ایجاد لکه زرد با مصرف این ماده غذایی قابل رفع خواهد بود همچنین تقویت بافت چشم و شبکیه از دیگر فواید مصرف گوشت می باشد. مصرف گوشت مرغ نیز می تواند در تأمین مقادیری از روی تأثیر گذار باشد.

9- مصرف تخم مرغ:

مصرف تخم مرغ در کاهش مشکلات مربوط به دی تأثیر گذار است زیرا می تواند مقادیری از زاگزانتین و لوتئین را به بدن برساند علاوه بر آن منبع مناسبی برای جذب ویتامین  C و E در بدن است.

10- مصرف آّب:

به طور کلی مصرف آب در حفظ سلامت بدن مؤثر است و چشم نیز مانند سایر نقاط بدن به این ماده حیات بخش نیازمند است بنابراین مصرف به اندازه و کافی آن می تواند خشکی چشم را برطرف کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *