دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه باید درباره اختلال اضطراب فراگیر بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۷ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

در دنیای امروزه افراد اضطراب و استرس فراوانی را در شرایط مختلف تحمل می کنند اما این اضطراب زمانی که بیش از حد معمول آن باشد فرد دچار اختلال اضطراب فراگیر است و این اضطراب زندگی فرد را مختل خواهد کرد.

اضطراب؛ تا حدی قابل قبول است که فرد در زندگی با مشکل مواجه نشود در واقع در برخی از زمینه ها اضطراب، به پیش بردن اهداف می تواند کمک کند به عنوان مثال: در شب امتحان اضطراب، عاملی برای تحریک فرد برای درس خواندن است و افرادی که اضطرابی در حد معمول و معقول ندارند درس خواندن را پشت گوش می اندازند. اما اگر اضطرابشان به قدری زیاد باشد که فرد نتواند درس بخواند با مشکل اختلال اضطرابی فراگیر روبه رو است که نه تنها در این زمینه بلکه در شرایط معمول دچار این نگرانی است.

چرا دچار اختلال اضطراب می شویم؟

نشانه های اختلال اضطراب فراگیر:

افرادی که دچار اختلال اضطراب فرا گیر می شوند در شرایط زندگی روزمره نیز دچار این اضطراب می باشند اضطراب فراگیر در این افراد به ایجاد مشکلات جسمانی و روانی منجر می شود این افراد به حدی دچار اضطراب می شوند که خود از این موضوع رنج می برند.

۱- عدم کنترل و تسلط بر خود:

در اضطراب معمول فرد با تسلط خود و کنترل کردن اضطراب و نگرانی می توانند بر شرایط غلبه کند اما در اضطراب فراگیر یا افراطی فرد نمی تواند با تکنیک های کاهش استرس بر این موضوع غلبه کند و در حقیقت در این اختلال اضطراب، اضطراب و نگرانی است که بر فرد تسلط یافته و کنترل شرایط را از او سلب می کند.

اختلال اضطراب فراگیر

۲- نگرانی بیش از حد در تمام زمینه ها:

زمانی که فرد دچار اختلال اضطرابی فراگیر می شود در بیشتر شرایط با این اضطرابها دست و پنجه نرم می کند و هر روز این اضطرابها را تحمل می کند این افراد در یک زمان واحد درگیری های فکری و اضطرابهای مختلفی را به دوش می کشند و در یک زمان چند مسئله می تواند موجب نگرانی و اضطرابشان شود.

۳- عدم محدودیت زمانی و موقعیتی:

همانطور که می دانید در اضطراب معمولی فرد در شرایط خاص و استرس زا دچار این مشکل می شود ولی در اختلال اضطراب فرا گیر فرد در نبودن شرایط استرس زا نیز دارای اضطراب غیر قابل است این اضطراب می تواند بر حسب متغیر سن در افراد متنوع باشد اما میزان و شدت آن به یک اندازه می باشد.

  •  آرون گروپس

اختلال اضطراب و مختل شدن زندگی

۴- ایجاد مشکلات فیزیکی و جسمانی:

این نوع اختلال می تواند در فرد به بروز مشکلات جسمی منجر شود از دید بسیاری از پزشکان منشأ بیشتر بیماری ها اضطراب و استرس می باشد و با درمان این موضوع مشکلات جسمانی رفع می گردند یکی از مشکلات عمده این افراد مشکلات مربوط به بی خوابی می باشد همچنین احساس خستگی مفرط، درد در قفسه سینه و بازوها، افزایش ضربان قلب، سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، اسهال و یبوست از دیگر نشانه های اختلال اضطراب در فرد می باشد.

۵- اختلال در زندگی:

اختلال در زندگی و انجام دادن کارهای روزمره یکی از نشانه های رایج این بیماری می باشد این نگرانی و اضطراب به فرد اجازه نمی دهد تا برای انجام دادن کارها برنامه ریزی درست داشته باشد و باعث می شود در مسائل شغلی، عاطفی، تحصیلی و … با مشکل روبه رو شوند.

با اختلال اضطراب افراطی چه کنیم؟

درمان بیماری اختلال اضطراب افراطی یا فراگیر:

مرحله اولیه درمان بیماری تشخیص صحیح بیماری است افرادی که فکر می کنند دچار اختلال اضطراب افراطی شده اند و نشانه های تشخیصی در آنان وجود دارد برای اطمینان از این امر باید به روان شناس مراجعه کنند تا تشخیص درست در زمینه درمانی صورت بگیرد.

۱- رفتار درمانی شناختی:

برای این درمان باید به روان شناسانی مراجعه کنید که از رویکردهای رفتاری و شناختی برای درمان بهره می گیرند در این رویکرد طی چندین جلسه مشاوره درمانگر و بیمار سعی می کنند به تغییر رفتار و حذف نگرانی و اضطراب افراطی دست بزنند.

چند نشانه اختلال اضطراب

۲- مطالعه کتاب:

شاید یکی از دلایلی که باعث می شود بیشتر افراد به روان شناس مراجعه نکنند مشکل مالی و زیاد بودن هزینه جلسات مشاوره می باشد شما یم توانید از کتاب های مختلف یدر این زمینه کمک بگیرید و راه های درمانی را مطالعه نمایید برای این کار از کتاب های روان شناسی که بر مبنای cbt نوشته شده اند استفاده کنید از جمله این کتاب ها می توان به ” هفت اقدام برای آنکه از نگرانی راحت شوید نشر شباهنگ” و ” رهایی از نگرانی نشر ارجمند” اشاره کرد.

۳- استفاده از دارو:

برای درمان این بیماری به روش دارو درمانی می توانید به پزشک عمومی و پزشک های متخصص در این زمینه مراجعه کنید بیشتر افراد ترجیح می دهند به دارو درمانی اقدام کنند اما باید بدانید که دارو درمانی به درمان مقطعی این بیماری کمک می کند و با قطع دارو مجدد بیماری قابلیت برگشت خواهد داشت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *