دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نقش مادر در خانواده و تربیت فرزندان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰

خانواده اولین نهاد اجتماعی است که کودک و نوجوان با آن روبه رو می شوند. این نهاد اجتماعی نقش بسیار مهمی در شکل گیری جامعه ای سالم ایفا می کند. نقش مادر در خانواده و این نهاد، مهم و قابل توجه است.

بعد از تشکیل خانواده و تولد فرزند، خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی به حساب می آید که شاید از سایر نهادها کوچک تر باشد اما میزان و درجه اهمیت آن بیشتر می باشد و این نهاد اجتماعی برای یک کودک بیشتر دارای اهمیت است زیرا که در این نهاد، کوچک پرورش می یابد و به تعیین اهداف و رسیدن به موفقیت می پردازد او اولین تجربیات و تلخ و شیرین ها را در این نهاد درک خواهد کرد. در این مقاله بیشتر در رابطه با این نهاد و اهمیت مادر در خانواده صحبت خواهیم کرد.

    نقش مادر در خانواده

نقش مادر در خانواده و فرزند پروری:

کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را با خانواده می گذرانند و بسیاری از رفتارها را در خانواده، از والدین به ویژه مادر الگوبرداری می کنند به همین خاطر، نقش خانواده در شکل گیری رفتارهای اجتماعی و ضد اجتماعی فرزندان پر رنگ است. بسیاری از اندیشمندان بر این باورند که با داشتن خانواده ای سالم می تواند جامعه ای سالم داشت و برای رفع مشکلات اجتماعی باید پایه های نهاد خانواده را تقویت کرد.

اهمیت مادر در خانواده و تأثیر آن در تربیت کودکان تنها در جنبه روانی و روحی آن خلاصه نمی شود. مادران نه تنها از نظر روانی می توانند به کودک خود امنیت و آرامش را القا کنند بلکه می توانند آن ها را برای زندگی در جامعه و پذیرش مسئولیت های آن نیز آماده کنند. این نقش، یکی از نقشهای اساسی مادر در خانواده به شمار می آید که کودک در سال های اولیه کودکی و با استفاده از روش تقلیدی به این رفتار دست می زند.

جامعه سالم با خانواده سالم

وجود مادر در هر خانواده ای برای کودک یک شانس و سعادت بزرگ به حساب می آید که می تواند نقشی تأثیرگذار در آینده یک کودک ایفا کند. شاید این تفاوت را در میان کودکانی که مادران آن ها شاغل می باشند بتوان به خوبی مشاهده کرد. این کودکان از جانب مادران خود آنطور که باید حمایت نمی شوند و این امر تهدیدی برای این کودکان به شمار می آید.

جایگاه مادران در خانواده از چنان اهمیتی برخوردار است که می تواند زمینه ساز شکل گیری جامعه ای بهتر باشد و این یک هنر برای مادران است که هم گام با کودک خود در مسیر رشد و هدایت او خواهند بود. آن ها در این زمینه نیازهای کودک را برطرف می کنند و در نقش یک رهبر و هدایت گر در کنار فرزندان خود باقی می مانند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نقش مادر در تربیت کودک

یکی از نقشهایی که مادر در خانواده دارد و می توان گفت دارای اهمیت بالایی است هدایت و رهبری عملی فرزند می باشد. در تربیت کودکان گاه باید با زبان آن ها را مورد هدایت قرار داد و گاه این تربیت و هدایت را باید در عمل پیاده کرد تا در کودک درونی شود و بیشتر آن را باور کند.

نقش تربیت خانوادگی در شکل گیری هنجارها:

در تحلیل و بررسی جرم و بزهکاری در نوجوانان و کودکان عوامل متعددی می تواند دخیل باشد اما به جرأت می توان گفت خانواده نسبت به سایر عوامل نقش مهم تری دارد. تربیت خانوادگی و نقشی که پدر و مادر در خانواده ایفا می کنند می تواند تعیین کننده رفتارهای کودکان در آینده باشد.

نقش خانواده در تربیت کودک

شیوه های تربیتی مادر در خانواده:

  • برای تأثیرگذاری نقش مادران در خانواده و تربیت فرزندان می توان از شیوه های تربیتی مختلف و مفیدی تبعیت کرد. به عنوان مثال: به طور دائم مراقب کودک خود باشید و در او حس امنیت و آرامش ایجاد کنید به او محبت کنید و به تغذیه کودک خود اهمیت بدهید.

نقش مادر در زندگی فرزند

  • یک نقش مادران در خانواده می تواند وقت گذاشتن برای فرزندان باشد. مادرانی که بیشتر وقت خود را صرف کودکان می کنند فرزندانی سالم تر و باهوش تر خواهند داشت. بیشتر با کودک خود بازی کنید و از کنار او بودن لذت ببرید.
  • فرزند خود را با دادن بخش های سبکی از مسئولیت های منزل، مسئولیت پذیر تربیت کنید.
  • هرگز محبت خود را از کودک دریغ نکنید و حس امنیت و دوست داشتن را از او نگیرید. این موضوع می تواند تهدیدی عاطفی برای کودک شما باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *