دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

به همین راحتی ساعت آفتابی بسازید!

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

ساعت آفتابی یکی از کاردستی های علمی برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی و البته بالاتر می باشد. این کاردستی در یادگیری و آموزش بهتر مباحث درسی به شما دانش آموزان کمک خواهد کرد. با آموزش ساخت ساعت آفتابی همراه ما باشید.

ساعت آفتابی از نمونه کاردستی های ساده و ابتدایی است که با کمترین امکانات قابل ساختن می باشد. در واقع این کاردستی یک نوع کاردستی با کاغذ محسوب می گردد که به راحتی ساخته می شود. در این مطلب آموزش ساخت ساعت آفتابی را ارائه می دهیم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان واقع گردد.

آموزش هایی از ساخت ساعت آفتابی

ساختن ساعت آفتابی را می توان ساختن یک نوع کاردستی علمی دانست که ضمن اینکه یکی از مباحث جغرافیایی محسوب می شود، در همان مراحل اولیه دانش آموز، را با خصوصیات و ویژگی های جغرافیای شهر خود آشنا می کند و علاوه بر سرگرمی، جنبه آموزشی نیز دارد. با ساختن کاردستی ساعت آفتابی دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه از ابتکار و خلاقیت خود در جهت ساختن وسایل علمی و آموزشی استفاده نمایند.

مواد مورد نیاز

نقاله، پرگار، خط کش، قیچی، چسب مایع، مقوا

ساختن ساعت آفتابی با مقوا

بر روی مقوا دایره ای با شعاع ۱۰ سانتی متر بکشید.

دو خط عمود بر هم از مرکز دایره بکشید.

ساعت ۱۲ ظهر، ۶ صبح و ۶ عصر را بر روی دایره مشخص کنید.

مراحل تهیه ساعت آفتابی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در این مرحله از ساخت ساعت آفتابی باید عرض جغرافیایی شهر خود را پیدا کرده و با توجه به آن، زاویه و ساعت عرض را بخوانید و با نقاله از خط ۱۲ به دو سمت آن، زوایا را علامت زده و با خط از مرکز دایره به محیط بکشید.

جدول ساعت و زاویه عرض جغرافیایی

مطابق شکل بر روی خطوط از عدد ۱۲ به سمت راست، عددهای ۱،۲،۳،۴،۵،۶،۷ را بنویسید. همچنین از عدد ۱۲ به سمت چپ، عددهای ۵،۶،۷،۸،۹،۱۰،۱۱ را بنویسید.

مراحل تهیه ساعت آفتابی

برای ساخت مثلث قائم الزاویه یا شاخص، یک مقوا به عرض ۸ سانتی متر و طول ۱۰ سانتی متر تهیه کنید. بر روی مستطیل، یک مثلث قائم الزاویه با زاویه راس ۳۵ درجه رسم کنید و با قیچی ببرید. البته این ۳۵ درجه عرض جغرافیایی شهر تهران است.

راس مثلث را بر روی مرکز دایره بگذارید و انتهای آن را بر روی عدد ۱۲ قرار دهید و به نحوی آن را به مقوا بچسبانید. توجه داشته باشید که وتر مثلث باید به سمت بالا باشد.

در مواقعی که هوا ابری نیست، ساعت را به حیاط آورده و در جای مسطحی قرار دهید و با یک قطب نما، ساعت ۱۲ را در جهت شمال قرار دهید. سایه شاخص یا مثلث ساعت را نشان می دهد. هنگامی که شاخص بر روی عدد ۱۲ باشد، زمان اذان ظهر است(ساعت آفتابی زمان محلی را نشان می دهد)

زاویه های این ساعت بر حسب شهر تهران رسم شده و بهتر است شما بر حسب عرض جغرافیایی شهر خود، زاویه ها را از جدول انتخاب کنید. ساعت آفتابی را نیز بر اساس محدوده محل زندگی خود تهیه و رسم کنید.

ساخت ساعت آفتابی

آموزش کاردستی ساعت آفتابی برای بچه ها

ساعت آفتابی وسیله ای جذاب و کاربردی برای تشخیص زمان با استفاده از مکان خورشید در آسمان می باشد، معمول ترین این ساعت شامل میله ای است که بر روی صفحه ای قرار گرفته باشد و ساعت های شبانه روز بر روی آن نشانه گذاری شده باشند، بنابراین با تغییر مکان خورشید در آسمان، مکان سایه میله بر روی صفحه نیز جابه جا می شود و در نتیجه از این طریق ساعت مشخص خواهد شد.

وسایل مورد نیاز

  • بشقاب کاغذی
  • تخته پوستر
  • خمیر بازی
  • چوب یا مداد
  • ماژیک
  • تایمر یا ساعت زنگ دار

مراحل ساختن کاردستی ساعت آفتابی

در ابتدا خمیر بازی را به شکل توپ درآورید، سپس چوب یا مداد یا میله ای را در مرکز توپ خمیری قرار دهید و بعد آن را در وسط صفحه کاغذی فیکس کنید.

تصاویر کاردستی ساعت آفتابی
در مرحله بعدی، پوستر را به خارج از منزل و محیط بیرون ببرید و آن را در مکانی قرار دهید که آفتاب به طور کامل آن را فرا بگیرد. صفحه کاغذی را نیز در وسط پوستر قرار دهید.

ساختن ساعت آفتابی بچگانه

اکنون دایره ای را پیرامون صفحه کاغذی رسم کنید و در صورتی که ساعت آفتابی تان کار می کند، باید زمان هایی که توسط سایه در بالای ساعت ایجاد می شوند را علامت گذاری کنید.

می توانید از ساعت ۱۰ شروع کنید و تایمر یا ساعت زنگ دار را تنظیم کرده تا در پایان هر ساعت زنگ بزند، شما می توانید هر بار که زنگ ساعت خاموش شد به بیرون بروید و سایه و زمان مشخص شده را علامت گذاری کنید، در انتها صفحه پوستر مشابه ساعت خواهد شد.
انواع کاردستی ساعت آفتابی
در ادامه می توانید نمونه های دیگری از کاردستی کودکانه و نیز خلاقانه ساعت آفتابی را ببینید و با کمی دقت در تصاویر الگوی ساختن آنها را بدست آورید.

ساختن کاردستی ساعت آفتابیایده کاردستی ساعت آفتابیساخت ساعت آفتابی بچگانهمدل کاردستی ساعت آفتابیکاردستی خلاقانه ساعت آفتابیساخت ساعت آفتابی سادهکاردستی ساده ساعت آفتابیکاردستی جالب ساعت آفتابیکاردستی جذاب ساعت آفتابیکاردستی ساعت آفتابینحوه ساخت ساعت آفتابی

مشاهده نمودید که به راحتی می توانید اقدام به ساخت ساعت آفتابی نمایید و نهایت استفاده را از آن ببرید. در صورت تمایل به مشاهده دیگر آموزش های مفید و کاربردی و همچنین آشنایی با جدیدترین مطالب منتشر شده در این زمینه بر روی کاردستی مجله آرگا کلیک نمایید و نهایت استفاده را از هر یک از مطالب جدید ما ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *