دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای مدیریت اقتصاد خانواده و اصولی ساده که اقتصاد خانواده را تقویت می کند

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

شاید نیازهای اقتصادی و معیشتی در بین قشرهای مختلف جامعه گوناگون باشد اما برای بیشتر افراد پیش آمده که در اقتصاد خانواده به مشکل برخورده اند در این زمینه تکنیک های مدیریت اقتصادی به شما کمک فراوانی می کند.

همانطور که گفتیم نیازهای معیشتی افراد، مختلف است و در قشرهای مختلف جامعه این تقاضاها متفاوت می باشد و تکنیک های مدیریت اقتصادی خانواده راهکارهایی را ارائه می دهد که با توجه به نیازها و وضعیت مالی یک خانواده برنامه ریزی می گردد و مانع ایجاد مشکلات مالی می شود. در واقع با این تکنیک شما متناسب با نیازها و میزان بودجه طوری برنامه ریزی می کنید که هم به نیازهای خانواده پاسخ داده شود و هم با مشکلات مالی روبه رو نشوید.

اصول اقتصاد در خانواده

رازهای مدیریت اقتصاد در خانواده:

پیش از هر چیز برای این کار نیاز به برنامه ریزی دقیق و تنظیم شده دارید. برنامه ای که در آن نیازهای خانواده و راه های مختلف پاسخگویی به آن شناسایی شوند در این صورت می توانید یک مدیریت اقتصاد صحیح در خانواده داشته باشید.

۱- مدیر بودن:

برای داشتن یک برنامه ریزی درست در خانواده نیاز به یک مدیر دارید که بتواند به درستی این برنامه را مدیریت کند. مدیر خانواده بودن یک پست تشریفاتی و اداری نیست و در واقع شما مسئول پیشبرد صحیح اهداف و برنامه ها هستید.

۲- یک منبع درآمد نداشته باشید:

شاید بیشتر افراد یک منبع درآمد مشخص ماهیانه داشته باشند و احساس رضایت هم داشته باشند اما برای پیشرفت و کسب درآمد بیشتر می توانید از فرصت های مختلفی استفاده کنید و راه های مختلف و کارآمدی را برای کسب درآمد انتخاب کنید.

مدیریت اقتصاد خانواده

۳- استفاده درست و بهینه از منبع درآمد:

درآمد ماهانه خود را به درستی بسنجید و سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که دخل و خرج شما متناسب با یکدیگر باشند. خانواده هایی می دانند به درستی از منبع درآمد خود استفاده کنند در مدیریت وضعیت مالی خانواده موفق تر خواهند بود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۴- نیازهای خانواده را فراموش نکنید:

سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که به خانواده فشار وارد نکنید و نیازها را فدای اقتصاد نکنید یک برنامه ریزی بهینه و کارآمد، برنامه ریزی است که در آن به کمیت و کیفیت به یک میزان توجه شود و با یک برنامه ریزی نادرست لذت زندگی را از خود و اعضای خانواده تان نگیرید.

پس انداز و اقتصاد در خانواده

۵- تناسب هزینه با درآمد:

زمانی که مدیریت اقتصادی خانواده به درستی انجام نپذیرد تعادل در زندگی از بین می رود. یا فشارها و سخت گیری های مدیریتی بیش از حد صورت می گیرد و یا میزان هزینه و مخارج خانواده از درآمد آن بیشتر خواهد شد.

۶- پس انداز کردن را به اعضای خانواده بیاموزید:

پس انداز کردن می تواند یک نقطه قوت برای خانواده شما به حساب آید. پس انداز کردن همان تناسب میان هزینه و درآمد را شامل می شود که به شما این امکان را می دهد با کمتر هزینه ها درآمد بیشتری داشته باشید.

برنامه ریزی اقتصادی در خانه

۷- مشارکت میان اعضای خانواده:

برای تحقق این برنامه ی اقتصادی در خانواده، باید همه ی اعضای خانواده در قبال آن احساس مسئولیت کنند و نباید این تصور حاکم باشد که تنها پدر و مادر مسئولیت مدیریت وضعیت مالی خانواده و حل بحران های مالی در خانواده را بر عهده دارند. مشارکت و درک فرزندان در مدیریت اوضاع مالی خانواده کمک فراوانی به شما خواهد کرد.

مشارکت در مدیریت اقتصاد خانواده

۸- صدقه بدهید:

در دین اسلام صدقه دادن بسیار توصیه می شود به این خاطر که علاوه بر دفع بلا موجب افزایش رزق و روزی می شود. میزان صدقه دادن مهم نیست و تنها انگیزه و نیتی که در پشت آن است دارای اهمیت می باشد بنابراین هر شخصی به اندازه توان خود می تواند صدقه بدهد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *