دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید در مورد پماد بتامتازون بدانیم

  • افسانه شمشیری
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

از داروی بتامتازون برای رفع انواع حساسیت ها و التهابات استفاده می شود. در این مطلب با مکانیسم اثر، موارد مصرفی، عوارض و… پماد بتامتازون به طور کامل آشنا می شوید. پس در ادامه همراه باشید.

پماد بتامتازون دارویی است که به صورت آمپول، پماد، لوسیون، کرم، ژل، قطره و… در بازار موجود است. این دارو سیستم ایمنی را سرکوب می کند و دارای خواص ضد التهابی می باشد. در ادامه این مطلب به بررسی این پماد می پردازیم و با هر آنچه که لازم است در مورد این دارو بدانید، آشنا خواهید شد، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

استفاده از بتامتازون به منظور درمان التهابات پوستی مورد استفاده قرار گرفته می شود که از دسته دارو های کورتیکواستروئید می باشد و می توانید به کاهش نشانه هایی مانند خشکی پوست و خارش کمک کند که بهتر است پیش از مصرف این دارو در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید.

اطلاعات دارویی پماد بتامتازون

از پماد بتامتازون برای درمان انواع بیماری ها مخصوصا انواع حساسیت ها استفاده می شود. از این پماد برای رفع انواع ناراحتی ها و التهابات پوستی مثل پسوریازیس، اگزما، خارش، خشکی، قرمزی و… استفاده می شود. برای رفع التهابات مفصل و تسکین درد و رفع خشکی آن، داروی را به مستقیما به داخل مفصل تزریق می کنند. از داروی بتامتازون، برای درمان انواع بیماری های غدد داخلی مثل غده هیپوفیز، فوق کلیه و … همچنین برای درمان اختلالات خونی هم به کار می رود.
مصرف بتامتازون در دوران بارداری و شیردهی

 مکانیسم اثر

این پماد دارای فسفات سدیم و یک کورتیکو استروئید قوی می باشد که سیستم ایمنی را سرکوب می کند و دارای خواص ضد التهابی است. کورتیکو استروئید از دیواره سلول ها نفوذ کرده و به گیرنده های آن ها وصل می شود. با DNA سلول ها ترکیب شده و موجب افزایش آنزیم هایی می شود که واکنش های التهابی را مهار می کنند و بدین ترتیب علائم التهابی نیز کاهش می یابند.

موارد مصرف پماد بتامتازون

مقدار و نحوه مصرف

این پماد را با تجویز پزشک تهیه و طبق نظر وی مصرف کنید زیرا مقدار و نحوه مصرف آن بر حسب نوع التهاب و ناراحتی پوستی متفاوت است. معمولا بزرگسالان یک تا سه مرتبه در روز و کودکان نیز یک مرتبه در روز از این پماد استفاده می کنند. اثرات درمانی این پماد ۱۲ ساعت بعد از استفاده شروع می شود و تا ۲۴ ساعت نیز اثر دارو باقی می ماند.

عوارض

مصرف کم و یا متوسط از داروی بتامتازون، در کوتاه مدت عوارضی ندارد. اما اگر مقدار مصرف این دارو زیاد شود و یا برای مدت طولانی تری از آن استفاده گردد، عوارضی مثل ضعف عضلانی، شکننده شدن استخوان ها، زخم معده، افزایش وزن، سوء هاضمه، پیدایش سندرم کوشینگ، گلوکوزوری، هیپرگلیسمیا و نازک شدن پوست می شود.

مصرف این دارو معمولا بی خطر است اما اگر در طولانی مدت از آن استفاده شود منجر به ایجاد واکنش های پوستی مثل سوزش، قرمزی و خارش، بی حسی، تحریک شدن پوست، تاول، آتروفی (تحلیل رفتن) پوست، رشد موی زائد، آکنه و… می شود.

  •  آرون گروپس

عوارض مصرف داروی بتامتازون

تداخل دارویی

  • مصرف خوراکی و یا تزریق دارو اثرات داروهای سیستم عصبی، ضد انعقاد، ضد فشار خون، ضد تشنج، ضد دیابت و انسولین را کم می کند.
  • تزریق همزمان این دارو با انواع واکسن ها واکنش های جدی را ایجاد می کند.

موارد عدم مصرف

اگر با موارد زیر مواجه هستید قبل از مصرف دارو پزشک خود را در جریان قرار دهید.

  • داشتن بیماری هایی مثل اختلالات ذهنی و روانی، ناراحتی های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، انواع عفونت، سل، دیابت، زخم معده و صرع
  • مصرف این پماد در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است اما برای مصرف انواع دیگر دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  •  این دارو برای کودکان و سالمندان در صورت لزوم به مقدار کم مصرف شود. زیرا در کودکان رشد آنان را به تاخیر می اندازد.
  • از مصرف همزمان خوراکی این دارو با مشروبات الکلی خودداری کنید.

تداخل دارویی مصرف بتامتازون

 نکاتی در مورد بتامتازون

۱. پماد را در جای خنک، خشک، سربسته و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

۲. اگر یک نوبت از مصرف پماد را فراموش کردید و تا نوبت بعد هم فاصله است، اکنون آن را استعمال کنید و هیچ موقع مقدار دوز مصرفی دارو را دوبرابر نکنید.

۳. بدون نظر پزشک مصرف دارو را قطع نکنید زیرا برای بیماری های غدد داخلی، قطع ناگهانی دارو خطرناک است و منجر به بروز مشکلاتی می شود.

۴. اگر مقدار اضافی داروی مصرف کردید، در صورت بروز علائم غیر عادی به پزشک مراجعه کنید.

۵. اگر از نوع خوراکی این دارو استفاده می کنید، از غذاهای حاوی پتاسیم زیاد و سدیم کم مصرف کنید.

۶. قطع کردن مصرف پماد بتامتازون در صورت بروز حساسیت

۷. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز کنید.

۸. از مصرف بیش از مقدار تجویز شده خودداری نمایید.

اطلاعات دارویی بتامتازون

۹. در صوری که از داشتن عفونت های پوستی رنج می برید از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کرده و پیش از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

۱۰. از وارد شدن بتامتازون به داخل بینی، چشم و دهان پرهیز نمایید.

۱۱. بعد از استفاده از این پماد پوست تان را بپوشانید.

۱۲. نشانه های بیماری پوستی با مصرف این دارو بعد از گذشت دو هفته بهبود پیدا می کنند در غیر اینصورت به پزشک مراجعه نمایید.

۱۳. دیگر محصولات پوستی را بر روی ناحیه تحت درمان بدون مشورت با پزشک قرار ندهید.

۱۴. در صورتی که به هر دارو یا غذایی حساسیت دارید حتما موضوع را با پزشک تان در جریان بگذارید.

۱۵. در صورتی که در ناحیه استفاده از دارو پوست تان نازک شده است به پزشک اطلاع دهید.

۱۶. پیش از شروع این داو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید تهیه و در اختیار پزشک قرار دهید زیرا، ممکن این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۱۷. از این دارو به صورت خودسرانه برای رفع بیماری پوستی فرزندتان استفاده نکنید.

نکاتی در مورد بتامتازون

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی بتامتازون آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *