دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاربردهای قرص متوپرولول و عوارض شایع آن

  • افسانه شمشیری
  • ۷ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

متوپرولول جزء داروهای مهم و مورد نیاز در سازمان بهداشت در دنیا است و برای انفارکتوس شدید قلبی، فشار خون بالا و آنژین استفاده می شود که در این مطلب به قرص متوپرولول می پردازیم.

قرص متوپرولول با نام تجاری لوپرسور وارد بازار می شود. این دارو برای هر فردی بسته به بیماری اش، به صورت قرص و آمپول ارائه می شود. تجویز کدام نوع و دوز آن نیز بر عهده پزشک می باشد. در ادامه این مطلب با موارد مصرف این قرص و همچنین عوارض جانبی و تداخل دارویی آن آشنا می شوید بنابراین، اگر شما نیز در مورد این دارو اطلاعت کافی ندارید به شما دوسان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

قرص متوپرولول

موارد درمانی داروی متوپرولول برای انفارکتوس شدید قلبی یا درمان و پیش گیری از حملات قلبی، آنژین یا درد قفسه سینه و فشار خون بالا می باشد. همچنین برای سردرد های میگرنی نیز مناسب است. افرادی که مشکلاتی مثل ضربان آهسته قلب، نارسایی شدید قلبی، مشکلات شدید در گردش خون، بلوک قلبی و یا حساسیت به داروی متوپرولول را دارند، از آن استفاده نکنند.

قرص متوپرولول چیست

طریقه مصرف

داروی متوپرولول را طبق دستورالعمل و در زمان های مشخص شده، طبق نظر پزشک استفاده کنید و خودسرانه دوز مصرفی آن را تغییر ندهید. قرص متوپرولول را بعد از غذا استفاده کنید تا بیشتر جذب بدن شود و همچنین آن را نجوید. درصورت بهبود بیماری، مصرف دارو را فقط با نظر پزشک قطع کنید. به طور کلی داروها را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

موارد مصرف متوپرولول

تداخل دارویی

به طور کلی برای مصرف هر دارویی، به پزشک خود اطلاع دهید که چه بیماری دارید و یا از چه داروهایی استفاده می کنید تا مشکلات ناشی از تداخل دارویی برایتان ایجاد نشود. اما داروهایی که باید به هنگام مصرف قرص متوپرولول، متوقف شوند شامل پرازوسین، داروهای ضد افسردگی، تربینافین، داروهای قلبی و  فشار خون  مثل آملودیپین، هیدرالازین، کلونیدین، دیلتیازم، دیگوسین، دی پیریدامول و مهارکننده MAO می شود.

  •  آرون گروپس

مصرف متوپرولول در دوران شیردهی

عوارض جانبی

داروی متوپرولول در بعضی از  ارگان های بدن عوارضی بر جای می گذارد که در هر شخصی متفاوت است. در بخش اعصاب باعث سرگیجه، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، بی خوابی، افسردگی و دیدن کابوس و در بخش گوارش باعث اسهال، تهوع, یبوست و نفخ می شود. در بخش قلبی و عروقی منجر به کمی فشار خون، آریتمی، بیماری رینود، سردی اندام ها،  برادیکاردی و نارسایی قلبی می شود.

همچنین در دستگاه تنفس نیز اسپاسم نایژه و تنگی نفس را ایجاد می کند. و در پایان اینکه ممکن است فرد به یبوست و در نتیجه به بثورات پوستی دچار می شود. متوپرولول میل جنسی را نیز کاهش می دهد. اگر عوارض جانبی شدت یافتند حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی متوپرولول

موارد احتیاط

  • مصرف متوپرولول در دوران بارداری و یا قبل از باردار شدن، باید زیر نظر پزشک باشد.
  • در دوران شیردهی، ممکن است مقداری دارو وارد شیر شده که برای نوزاد خطرآفرین می شود. بنابراین در طی دوره درمان، شیردهی قطع شود.
  • مصرف در سالمندان و کودکان نیز با تجویز پزشک صورت گیرد.
  •  همچنین افرادی که بیمارهایی مثل آسم و یا به طور کلی اختلالات تنفسی، دیابت، بیماری های کبدی و اختلالات تیروئیدی دارند، بهتر است قبل از مصرف متوپرولول, پزشک را در جریان بیماری قرار دهند.

مصرف متوپرولول در بارداری

توصیه های دارویی

نباید هیچ یک از نوبت های مصرف دارو فراموش شود، مخصوصا اینکه اگر یکبار در روز استفاده می کنید.

قرص متوپرولول فشار خون را درمان نمی کند اما می تواند آن را کنترل نماید، از این رو مصرف این دارو می تواند تا پایان عمر ضرورت داشته باشد.

در صورتی که این دارو را مصرف می کنید، استفاده از آن حتی بعد از احساس بهبودی نیز باید ادامه داشته باشد.
اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، باید به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه به نوبت بعدی نزدیک باشد که در اینصورت باید از این کار صرفنظر کرد، زیرا به هیچ عنوان نباید دوز دارو دو برابر شود.

داروی متوپرولول

در افراد دیابتی با مصرف دارو امکان دارد، مقداری علائم قند خون مخفی شود و یا با افزایش غلظت قند خون و یا کاهش قند خون طولانی همراه باشد.

از مصرف متوپرولول با سایر دارو ها به خصوص دارو های مقلد سمپاتیک که برای تهیه آن نیازی به تجویز پزشک ندارید، اکیداً خودداری کنید.

قبل از قطع مصرف این دارو لازم است، حتما با پزشک تان مشورت کنید.

مصرف این دارو می تواند با عوارضی همچون سرگیجه، منگی و خواب آلودگی همراه باشد، از این رو در هنگام مصرف دارو باید از رانندگی و یا کار با وسایلی که نیازمند هوشیاری هستند، حتما خودداری کنید.

نکاتی که در رابطه با مصرف متوپرولول باید بدانید

پیش از استفاده از متوپرولول باید به یک سری نکات توجه کنید که این نکات عبارت است:

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر داروهای مشابه آن حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.

۲. این دارو به منظور وضعیت فعلی شما تجویز شده لست لذا، از اشتراک گذاشتن آن با دیگران پرهیز نمایید.

۳. پیش از مصرف این اگز از بیماری خاصی رنج می برید پزشک تان را در جریان بگذارید.

۴. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۵. به منظور دریافت نتیجه مطلوب دارو به صورت منظم استفاده کنید.

۶. هر روز از این دارو در یک ساعت خاص استفاه کنید.

۷. قرص را کامل بلعیده و آن را له، جویده، شکسته و یا باز نکنید

۸. دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری نمایید.

۹. دقت داشته باشید که امکان دارید به آزمایش های مکرر پزشکی نیاز باشد و فشاز خون تان مرتب مورد بررسی قرار گرفته شود.

۱۰. به منظور اطمینان از تداخل نداشتن این دارو با دیگر ها لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

هشدار ها

در صورتی که سابقه آلرژی، آمفیزم یا برونشیت غیر آلرژیک، آسم نایژه ای، نارسایی احتقانی قلب، دیابت، پرکاری تیروئید، افسردگی روانی و یا سابقه ابتلا به آن را دارید باید در مصرف این دارو احتیاط فراوانی داشته باشید.

مصرف این دارو در افراد سالمند براساس پاسخ بیمار تعیین خواهد شد، زیرا به دلیل کاهش حساسیت بیمار به اثر دارو امکان افزایش مصرف دارو لازم باشد، ضمن اینکه به دلیل کاهش توانایی متابولسیم و دفع دارو ممکن است کاهش مصرف دارو ضروری باشد.

در بیمارانی که مشکل کلیوی دارند، مقدار مصرف متوپرولول در این افراد باید کاهش یابد.

اگر دچار افسرگی ناشی از مصرف این دارو شدید، حتما مصرف آن را قطع کنید.

در صورتی که بعد از یک دوره درمان طولانی مدت ناچار به قطع مصرف این دارو شوید، لازم است به تدریج و طی حداقل سه روز تا دو هفته آن را قطع کنید، ضمن اینکه در این دوران باید از انجام فعالیت های شدید بدنی اجتناب کنید، زیرا خطر آنفارکتوس میوکارد یا آرتیمی وجود دارد.

قرصهای متوپرولول

در مورد بالا در صورتی که بعد از قطع مصرف دارو علائم قطع مصرف بروز پیدا کند باید مصرف آن را به طور موقت شروع کنید و بعد از بهبود، مصرف دارو را با احتیاط قطع کنید.

در دوران مصرف این دارو حتما به طور مرتب چک کردن عملکرد قلب، نبض، اندازه گیری فشار خون، ثبت نوار قلب و اندازه گیری ضربان قلب لازم و ضروری می باشد.

و در آخر اینکه قرص متوپرولول را به هنگام رانندگی و یا کارهای که برای انجام دادنشان به هوشیاری نیاز است، استفاده نکنید و همچنین قبل از خواب نیز مصرف نکنید، زیرا موجب بدخوابی می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *