دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های دندان درآوردن نوزادان و نکاتی که باید بدانید

  • بهاره سلطانی
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

بین سنین چهار ماهگی تا شش ماهگی اولین دندان کودکان رشد می کند. بعضی دیگر از کودکان ممکن است اولین دندانشان بعد از شش ماهگی در آید. دندان درآوردن نوزادان با نشانه هایی همراه است که با توجه به آنها می توان علاوه بر تخمین درست به راههای درمان درد ناشی از آن نیز کمک کرد.

دندان درآوردن نوزادان معمولا با چند روز درد همراه است. میزان درد در کودکان ممکن است متفاوت باشد. یکی از نشانه هایی که بسیاری از کودکان آن را در هنگام دندان در آوردن از خود بروز می دهند تند مزاجی است. لثه ها دچار حالت قرمزی، تورم و التهاب می شوند. در ادامه با علائم بیشتری که مهمترین نشانه رشد دندان در کودکان است آشنا می شوید. گفتنی است که این نشانه ها ممکن است در بعضی کودکان شدت بیشتری داشته و در بعضی دیگر دندان در آوردن بدون نشانه و درد باشد.

علائم دندان درآوردن نوزادان

نشانه های دندان درآوردن نوزادان

دندان درآوردن نوزاد معمولا با درد و ناراحتی های زیادی برای کودکان و نوزادان همراه است. از روی شکل لثه های کودک نیز می توان تا حد زیادی این موضوع را تشخیص داد. قبل از رشد دندان در محل مورد نظر یک برجستگی روی لثه بوجود می آید و سپس دندان رشد می کند.

درد شدید

همانطور که گفته شد اولین نشانه دندان درآوردن نوزادان, احساس درد شدید است که در کودک آن را با گریه و بی تابی نشان می دهد. این درد ممکن است ساعتها در طی روز کودک را درگیر کند. معمولا این دردها باعث بی خوابی کودک نیز می شوند و کودکان زیادی در هنگام دندان در آوردن دچار بی خوابی می شوند.

درد لثه های کودک و ملتهب شدن آنها روی غذا خوردن کودک نیز تاثیر گذاشته و باعث می شود که نتواند به راحتی غذا یا خوراکی های جامد را بخورد. کودکانی که درد لثه دارند معمولا به خوردن غذاهای جویدنی علاقه ایی نشان نمی دهند و بیشتر مایل به مصرف غذاهای آبکی و مایعات هستند. بنابراین به مادران نیز توصیه می شود که در زمان درد لثه کودک و نشانه هایی که مبنی بر دندان در آوردن بود، غذاهای آبکی برای نوزاد تهیه کنند.

خارش لثه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

افزایش بزاق دهان

در زمان دندان در آوردن کودک آب دهان او بیشتر شده و ترشح بزاق به مقدار زیادی افزایش می یابد تا حدی که آب از دهان کودک جاری می شود. این نشانه معمولا چندین هفته قبل از تغییرات لثه و یا سیار علائم رخ می دهد و به مرور زمان ممکن است با سایر علائم مانند مکیدن انگشت و گاز گرفتن اشیا همراه باشد.

گاز گرفتن اشیا

حتما شما هم شاهد بوده اید که کودکان در سنین خاصی اقدام به جویدن اشیا، عروسک و یا اسباب بازی هایشان می کنند. این اقدام کودک یکی دیگر از نشانه های دندان در آوردن اوست که در این موارد نیز باید مراقب وسائل اطراف کودک باشیم و اشیا نوک تیز و خطرناک را از دسترس کودک دور نگه داریم.

گاز گرفتن اشیا

تب

تب یکی از نشانه هایی است که ممکن است در بعضی کودکان رخ دهد با این حال هنوز به طور قطعی نمی توان تب را یکی از نشانه های دندان در آوردن دانست. اگر تب خفیف و همراه با سایر نشانه های دندان در آوردن مشاهده شد می تواند نشانه دندان در آوردن باشد در غیر این صورت این تب نشانه بیماری های دیگر است. در صورت مشاهده تب شدید کودک را نزد پزشک برده تا تحت معاینه دقیق قرار گیرد. تب در کودکان ممکن است نشانه بیماری عفونی باشد.

مکیدن انگشت

دندان در آوردن نوزادان علاوه بر گاز گرفتن اشیا ممکن است همراه با مکیدن انگشت نیز باشد. کودک ممکن است چند ساعت در طی روز انگشتان خود را بمکد و گاز بگیرد. با اینکار سعی در ار بین بردن خارش لثه ها نیز می کند.

مهمترین علائم دندان درآوردن نوزادان

جوش صورت

ممکن است در بعضی کودکان دندان در آوردن همراه با علائمی مانند جوش صورت نیز باشد. البته این نشانه نیز مانند تب قطعی نبوده و ممکن است علت های دیگر داشته باشد. حساسیت های پوستی به دلیل لطیف و آسیب پذیر بودن پوست کودکان بیشتر رخ می دهد و گاهی این جوش ها نشانه علائمی از بیماری های گوارشی است.

مالیدن گوش ها

گوش در کودکان عضوی آسیب پذیر بوده و دچار ناراحتی های زیادی نیز می شود. گوش درد در کودکان مشکلی شایع بوده که با مالیدن گوش ها آن رانشان می دهد اما در بسیاری موارد دندان در آوردن و درد لثه را نیز کودکان با مالیدن گوش ها نشان می دهند.

دندان درآوردن و نشانه های آن

 

کم شدن اشتهای کودک

دندان در آوردن کودکان هم برای کودک و هم والدین آنها خیلی سخت است و به دلیل دردی که در دهان و دندان کودکان ایجاد می شود، آنها معمولا در این دوران از خوردن و آشامیدن خودداری کرده و این موضوع تاثیر مهمی در کم شدن اشتهای کودک دارد.

متورم شدن لثه ها

ورم کردن، احساس درد و قرمز شدن لثه ها که در نتیجه دندان درآوردن نوزاد و در پی شکافتن لثه ها اتفاق می افتد، از دیگر نشانه های دندان درآوردن کودک می باشد.

درآمدن دندان نوزاد

بی خوابی و بد خوابی

درد و ناراحتی که در نتیجه تورم لثه ها اتفاق می افتد، می تواند مانع خواب راحت نوزاد در طول شبانه روز شده و در نتیجه بی خوابی یا بد خوابی را برای کودک به همراه دارد.

کج خلق شدن

در صورتی که کودک شما حساس و زود رنج شد، نگران نشوید زیرا جراحت هایی که در اثر دندا درآوردن به وجود می آید، ناراحتی هایی زیادی برای کودک به همراه دارد و در نتیجه می تواند منجر به بدخلقی وی شود، از این رو می توانید کودک خود را در آغوش بگیرید و با نوازش کردن وی موجب ایجاد آرامش کودک شده و حواس وی را تا حدودی پرت کنید.

لازم است بدانید که زمان رویش دندان ها و مراحل دندان در آوردن نوزادان مختلف با یکدیگر متفاوت است، بنابراین در صورتی که نوزادی دقیقا مطابق جدول زمان بندی توصیه شده دندان در نیاورد، نباید نگرانی زیادی به خود راه دهید، زیرا شرایط جسمی و رشد کودکان مختلف با یکدیگر فرق دارد.

دندان درآوردن نوزاد

همچنین اگر رویش دندان در کودکی دیر اتفاق افتد و رشد استخوان ها، پوست و موی وی حالت طبیعی داشته باشد، جای نگرانی وجود ندارد اما اگر تا سن ۱۸ ماهگی علائم دندان درآوردن کودک مشاهده نشود، لازم است با پزشک یا متخصص کودک در این خصوص مشورت کنید.

نکته ای که در پایان باید بر آن تاکید کرد این است که درد دندان درآوردن نوزادان موقتی بوده و معمولا با پیدایش دندان ها به طور کامل از بین می رود. همچنین این درد در هنگام بروز اولین دندان بیشتر است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *