دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص کرفس و آب کرفس, تمام فواید و مضرات کرفس

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

کرفس یکی از مفیدترین گیاهان به شمار می رود که فواید و خاص زیادی دارد. به دلیل وجود مواد معدنی نظیر منیزیم و پتاسیم این گیاه تاثیر زیادی در درمان بیماری های روحی دارد.

کرفس گیاهی است که از میوه و دانه های آن به شکل خشک شده یا روغن به عنوان دارو استفاده می کنند. برخی مواقع نیز روغن کرفس به شکل کپسول در بازار عرضه می شود. همچین از آب کرفس به عنوان دارو برخی از افراد استفاده می کنند. این گیاه فواید فراوانی دارد که در ادامه مطالب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

خواص کرفس و آب کرفس

خواص کرفس

مصرف کرفس خواب و آرامش را ارتقا می دهد. این سبزی می تواند باکتری های دستگاه ادرار را از بین ببرد به همین دلیل به عنوان کمک کننده دستگاه گوارشی، حرکات روده را تنظیم می کند. همچنین در زنان، قاعده آور است و دردهای هنگام قاعدگی را کاهش می دهد. همچنین گازهای روده (نفخ) را کنترل می کند . این گیاه پر خاصیت میل جنسی را افزایش می دهد. در مادران شیردهی که شیر آن ها بیش از حد جریان می شود، مصرف آن می تواند جریان شیر مادر را کاهش دهد. کرفس را به عنوان تحریک کننده غدد می شناسند. تصفیه کنندگی خون از دیگر خواص کرفس می باشد و برای درمان برخی بیماری ها از جمله موارد زیر استفاده می شود:

  1. درد مفاصل (رماتیسم)
  2. نقرس
  3. حملات عصبی
  4. بر آشفتگی
  5. سردرد
  6. چاقی
  7. خستگی

مکانیسم کرفس در بدن

گیاه کرفس

کرفس به دلیل داشتن برخی مواد شیمیایی باعث می شود مصرف آن مایعات بدن را کاهش داده و سبب افزایش ادرار شود. این ماده های شیمیایی سبب خواب آلودگی افراد شده و علایم آرتروز را کاهش می دهد. عملکرد کرفس در بدن به گونه ایی است که فشار خون و قند خون را کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند و باعث آرامش عضلات می شود که یکی از مهم ترین خواص کرفس به شمار می رود.

تاثیرات احتمالی کرفس

  • درد قاعدگی. برخی تحقیقات بالینی نشان داده است که مصرف ۳ روز یک محصول خاص حاوی دانه کرفس ، زعفران و رازیانه می تواند شدت و مدت درد قاعدگی را در طول چرخه قاعدگی کاهش دهد.
  • دافع پشه. برخی تحقیقات نشان داده است که استفاده از ژل حاوی ۵ تا ۲۵ درصد عصاره کرفس بر روی پوست می تواند تا ۴.۵ ساعت پشه ها را از بدن دفع کند. بنابراین خواص کرفس به منظور دفع پشه نیز کاربرد دارد.

درمان جوش و آکنه

کرفس به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند و به عنوان یک روش مفید و تاثیر گذار در درمان جوش و آکنه محسوب می شود از این رو، نوشیدن هر شب یک لیوان آب کرفس به رفع جوش های صورت کمک زیادی می کند و یا می توانید چند ساقه کرفس را داخل آب جوشانده و پس از سرد شدن هر شب پیش از خوابیدن کمی از آن میل کنید.

  •  آرون گروپس

فواید کرفس بر سلامت پوست

تقویت سیستم ایمنی زنان باردار

اسفناج دارای مقادیر فراوانی فیبر است که سبب جلوگیری و درمان هموروئید و یبوست در دوران حاملگی می شود همچنین ویتامین C، پتاسیم و اسید فولیک موجود در آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خانم های باردار شده و در نتیجه کمک زیادی به رشد بهتر جنین می کند.

نکته : زیاده روی در مصرف کرفس احتمال خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

پیشگیری از سرطان

کرفس دارای مقادیر فراوانی ترکیبات شیمیایی به نام پلی آستیلن می باشد که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به جلوگیری و درمان تومور و انواع سرطان ها از جمله : سرطان روده، سرطان سینه و لوسمی کمک می کند.

بررسی خواص کرفس

درمان فشار خون بالا

وجود مقداری فراوان پتاسیم در ساقه و برگ های کرفس آن را به یک روش عالی جهت کاهش فشار خون بالا تبدیل کرده است و همچنین کرفس به دلیل داشتن فتالئین سبب بهبود جریان خون در رگ ها شده و در نتیجه فشار خون بالا را درمان می کند.

تقویت و رشد مو

کرفس بر سلامت موها نیز تاثیر شگفت انگیزی دارد زیرا دارای مقدار زیادی آب و ویتامین A است که باعث هیدراته کردن مو ها و افزایش رشد موها می شود بنابراین نوشیدن هر روز آب کرفس کمک زیادی به داشتن موهای سالم و پر پشت می کند.

فواید کرفس بر سلامت مو

درمان بی خوابی

وجود مقدار زیادی منیزیم و کلسیم آن را به یک آرام بخش قوی تبدیل کرده است و سبب کاهش اضطراب و استرس می شود، در نتیجه به درمان بی خوابی کمک زیادی می کند.

درمان روماتیسم با کرفس

کرفس به خاطر داشتن خاصیت ضد التهابی طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۷ برای درمان رماتیسم آرتروز گزینه بسیار مناسبی است.

فواید کرفس بر سلامت بدن

درمان سنگ کلیه

کرفس کمک زیادی به کاهش اسید اوریک می کند و در نتیجه سبب تولید ادرار و رفع عفونت های ادراری می شود و همچنین باعث درمان سنگ مثانه و سنگ کلیه می شود.

برخی شواهد به دست آمده اما ناکافی تاثیرات کرفس

خواص کرفس

  • کاهش دهنده درد مفصل و عضلات و درد
  • درمان نقرس
  • کاهش دهنده عصبانیت
  • تسکین دهنده سردرد
  • تحریک کننده اشتها
  • درمان کننده خستگی
  • کاهش نگهداری مایعات در بدن
  • تنظیم کننده حرکات روده
  • استفاده به عنوان آرام بخش خواب
  • کاهش دهنده گازهای بدن
  • تحریک کننده قاعدگی
  • کاهش دهنده شیر مادر
  • کمک کننده به هضم غذا

عوارض جانبی کرفس

خواص کرفس

استفاده به اندازه از کرفس و فرآورده های آن عوارض جانبی خطرناکی نداشته و برای سلامتی بدن مفید است. با وجود خواص کرفس, یکی از عوارض جانبی کرفس می تواند ایجاد التهاب پوستی باشد که در صورت مشاهده این علایم باید از مصرف کرفس خودداری کرد. مصرف بیش از حد این گیاه به زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی شود چرا که مصرف کرفس قاعده آور بوده و موجب سقط جنین می شود و از آن جا که جریان شیر مادر را کاهش می دهد می تواند موجب کاهش تغذیه نوزاد شود. البته شواهدی برای این مسئله وجود ندارد با این حال توصیه می شود افراد دارای این شرایط از خوردن کرفس پرهیز کنند.

آلرژی. کرفس می تواند در افرادی که به برخی گیاهان و ادویه جات از جمله : زردک وحشی، قاصدک و درمنه و … حساس هستند، ایجاد آلرژی کند.

اختلالات انعقادی. این نگرانی وجود دارد که زمانی که کرفس در مقادیر دارویی استفاده می شود، ممکن است خطر خونریزی را ایجاد کند. به همین دلیل به افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند توصیه می شود از مصرف کرفس اجتناب کنند.

مشکلات کلیوی. مصرف بیش از حد کرفس ممکن است باعث التهاب کلیه و منجر به مشکلات کلیوی شود.

افت فشار خون. شواهد نشان داده است که وجود مقادیر کرفس در داروها باعث افت فشار می شود. بنابراین افرادی که فشار خون پایین دارند، باید با احتیاط از این گیاه استفاده کنند.

با توجه به اینکه مصرف کرفس بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر زیادی می گذارد، در افرادی که می خواهند عمل جراحی انجام دهند و بیهوشی استفاده کنند، توصیه می شود ۲ هفته قبل از جراحی از مصرف کرفس اجتناب کنند.

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با فواید معجزه آسای این نوع سبزیجات آشنا شده باشید، به منظور آشنایی با دیگر خواص سبزیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *