در برخی از باور های بخش ای جنوبی کشور زار همان جن می باشد و نوعی از باد های فرا زمینی بوده و سوار بر موج های دریا از طریق باد های موسمی وارد سواحل می شود و باید بدانید که ان ها بر این باور می باشند که این باد ها در شکل های مختلفی وارد بدن آدم ها می شود. در واقع با ورود زار در بدن فرد به درد و بیماری دچار می شود، و این درد ها با شیوه های عادی بهبود پیدا نخواهد کرد. و باید مراسم زار درمانی انجام شود. این مراسم تنها در همان بخش هایی از کشور که به این مورد اعتقاد دارند انجام می شود، و دارای شیوه ای گوناگون خواهد بود.
آشنایی با مراسم زار درمانی
برخی از افراد هستند که به آیین زار اعتقاد دارند و باید بدانید که این افراد این باد ها را به عنوان نیرویی فرازمینی می دانند و به نوعی مانند گذشته های دور گمان می کنند که افراد تسخیر می شوند و درد های ان ها ناشی از تسخیر شدن است که نمی توان ان ها را با روش های ساده درمان نمود. این باد ها دارای شخصیت های متفاوتی می باشند و بیماری های افسردگی و روانپریشی در فرد تسخیر شده ایجاد خواهد شد و مراسم برای درمان این افراد وجود دارد و هزینه های این مراسم بر عهده فرد بیمار شده است.
در زمانی که بابا و یا ماما تایید کند که فردی تسخیر شده است یک هفته او را دور از چشمان دیگران قرنطینه کرده و روغن درمانی را شروع می کنند و دارو های مخصوصی به این افراد داده می شود و بعد از این مورد اهل محل و فردی که این کار زار درمانی را انجام می دهد و چوب خاصی به محل درمان این فرد می آیند. بعد از این که فرد تسخیر شده وارد می شود با راهنمایی بابا یا ماما راهنمایی خواهد شد و کار این افراد نوعی شگرد های جادویی می باشد و معمولا پزشکی بوده و آوازی خوانده می شود و ساز هایی در این مراسم نواخته خواهد شد و در واقع این افراد بر این باور می باشند که این بالد ها دارای موسیقی خاصی می باشند و به مرور بابا و ماما که در این مکان هستند به ماهیت باد پی می برند و باد می تواند نام خود را بیان کند.
بعد از این مورد مراحل بعدی درمان محیا می شد و اگر خواسته های باد برآورده شود او از بدن بیمار در می اید و بیمار را آزار نمی دهند و این مورد در افراد باقی می ماند و افرادی که درگیر این مشکل شده باشند در بخش های جنوبی با نام اهل باد شناخته می شوند و این مراسم هم نوعی از آیین است که به وسیله بیماران مبتلا به امراض روانی انجام می شود. موسیقی در این مورد نوعی از روان درمانی به شمار می رود و باید بدانید که موسیقی در بنادر جنوبی به صورت کلی متفاوت می باشد و نغمه های خاصی دارد. افرادی که این زار ها را می نوازند دارای ویژگی های خاصی می باشند و در نواختن این موسیقی ها تبحر ویژه ای دارند و استان هرمزگان به ویژه دارای این مراسمات می باشد و این مورد خیلی آشکارا انجام می شود و در مراسم های اهل سنت شما شاهد موسیقی های عربی نیز هستید. در مراسم زار گاه آهنگ های آفریقایی و هندی نیز خوانده می شود و این مورد برای افراد توریست بسیار زیبا و دیدنی می باشد.
خارج شدن جن از بدن
در واقع این مراسم ادامه دار می شود و با صدای طبل و دمام انجام می شود و فردی به نام بابازار در میانه مجلس می ایستد و شعر هایی می خواند و بقیه نیز در این میان او را همراهی می کنند و پاسخ آواز خواندن او را می دهند. گیاهان معطر را در آتش می سوزانند و بوی خوبی در فضا ایجاد می شود و افراد دیگر نیز با تعجب فراوان به اطراف خود نگاه می کنند تا ببینند که چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد و آواز موسیقی را تنها می شوند و بعد از مدتی صدای فریاد می آید. فردی که بیمار بود با مشت بر سر خود می کوبد و فریاد می زند و از درد به خودش می پیچد.
بابازار به سمت او می رود و پارچه ای سفید بر روی صورتش می اندازد و فرد از زیر پارچه سر خود را تکان می دهد. موسیقی از قبل تند تر می شود و فرد سرش را به سمت چپ و راست تکان می دهد و بعد از این که رعشه گرفت جمعیت همخوانی را ادامه می دهند و چوب ها را به یک دیگر می کوبند. فرد فریادی می زند و بی حرکت خواهد ماند و بعد از آن بابازار پارچه را بر می دارد و فرد چشمان خود را باز خواهد کرد و نفس عمیقی می کشد. معمولا به نشانه قدردانی بابازار را در آغوش می گیرند و دیگران به این دو نفر تبریک می گویند. گیاهان معطری که دود می شود را نزدیک تر می آورند و این فرد این گیاهان را بو می کشد و به او یک لیوان آب می دهند و با جمعیت به آواز خوانی می پردازد.
این مورد ادامه دار می شود و افراد زیادی درگیر می شوند و همین مورد تکرار می شود و بعد از این که موسیقی تمام می شود هنوز هم هستند افرادی که حالشان خوب نمی باشد و بابازار در حال حرف زدن با آن ها می باشد و این حرف ها عادی نمی باشد و معمولا با زبان عربی و اردو می باشد و اعتقادات بر این است که این افراد این زبان ها را یاد ندارند و زمانی که به حال خودشان باز گردند متوجه نمی شود که چه چیز هایی گفته اند و در حقیقت این زبان متعلق به نیرو های فرازمینی می باشد. مدت زیادی زمان نمی برد که این افراد با یک دیگر حرف می زنند و دستان هم دیگر را در گردن یک دیگر می اندازند و فریاد می زنند و زنان نیز کل می کشند.
مداخلات درمانی
در واقع همانطور که گفته شد مراسم زار درمانی یکی از شیوه های درمانی مخصوص به بخش هایی از کشور می باشد و روان درمانگر نیز باید با فرهنگ این بخش ها آشنایی لازم را داشته باشد و بهتر است فرد باد زده شده با مداخله یک روانشناس درمان گردد. در جلسات درمانی که انجام می شود نیاز است تا تعریف هایی از فرد و فرهنگ و یا بیماری فرد مشخص شود. همچنین باید بدانید که حمایت ها و موانع فرهنگی نیز در این زمینه ها وجود دارد و باید این موارد را نیز در نظر بگیرید. در واقع بسیاری از افراد هستند که این نوع درمان را نه قبول دارند و نه می توان ان را از نظر فرهنگی رد کرد و تنها باید با این مورد کنار آمد و اگر مراجع خواست از درمان های دیگر برایش استفاده کرد زیرا نمی توان افراد را وادار به انجام کار های دیگر کرد.
حال که با مراسم زار درمانی و مراحلی که در آن طی می شود آشنا شدید در ادامه بهتر است با مجازات حیوان آزاری در ایران و مجازات تبعی نیز آشنا شوید و اطلاعات خود را در این زمینه ها نیز بالا تر ببرید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده نمایید.
منبع : آرگا