دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اهمیت قطره آهن برای کودکان و نکاتی که باید جدی بگیرید

  • بهاره سلطانی
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

کم خونی یکی از مشکلاتی است که در هر سنی ممکن است رخ دهد, بیشترین علت کم خونی به دلیل کمبود آهن در خون است. کودکان دچار کم خونی در سنین ۶ ماهگی تا ۲ سالگی می شوند, به همین خاطر قطره آهن برایشان در این سنین تجویز می شود.

کودک تا ۶ ماهگی فقط از شیر مادر تغذیه می کند و تا ۲ سالگی علاوه بر شیر نیاز به غذاهای کمکی هم دارد. شیر مادر مواد مغذی ویژه ایی دارد ولی ویتامین های موجود در آن بسیار کم است, بویژه ویتامین های گروه A که در بینایی نقش تعین کننده ایی دارند. معمولا قطره آهن برای کودکان از ۶ ماهگی تجویز می شود که ذخیره آهن کودک تمام شده است ولی در نوزادانی که اختلال رشد داشته اند, زمان مصرف قطره آهن برای این نوزادان از پانزده روزه گی شروع می شود. قطره AD به میزان ۲۵ قطره در روز به آنها خورانده شده و تا ۲ سالگی ادامه دارد.

 قطره آهن برای کودکان

مصرف قطره آهن برای کودکان

بدن نوزادان فقط تا ۶ ماهگی ذخیره ایی از آهن دارد که بعد از این مدت استفاده زا مکملها ضروری است. زمان مصرف قطره آهن برای نوزادان باید با زمان شیر دادن به نوزاد تداخل نکند به طور مثال یک ساعت بعد از شیر دادن به نوزاد می توانید به او قطره آهن بدهید یا یک ساعت قبل از شیر خوردن نوزاد به وی قطره آهن بدهید.

 قطره آهن برای کودکان در 15 روزگی

تاثیر قطره آهن بر رشد کودکان

یکی از مواردی که اهمیت مصرف قطره آهن برای نوزادان را ضروری می کند, تاثیر آن بر روی افزایش هوش کودک است.در تحقیقاتی مشخص شد به کودکانی که قطره آهن خورانده شده بود ضریب هوشی بالا تری داشتند. همچنین به کودکانی که قطره آهن داده نشده در بزرگسالی مستعد کم خونی زود رس می شوند که با علایمی مثل اختلال در رشد, بی اشتهایی, عصبی مزاج بودن و پایین بودن سطح تمرکز نمود پیدا می کند که در یادگیری و هوش و حافظه آنها تاثیر زیادی می گذارد.

قطره آهن

راهکار های جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از مصرف قطره آهن کودک

یکی از دغدغه های بزرگ والدین که باعث می شود مصرف قطره آهن برای کودک را جدی نگیرند تاثیر آن بر روی دندان های کودک است. لازم به ذکر است که گفته شود از شیرین کننده هایی در قطره آهن استفاده می شود که اصطلاحا به آن (سدیم ساخارین) می گویند که به خودی خود تاثیری روی پوسیدگی دندان کودک ندارند. برای جلوگیری از خطر احتمالی پوسیدگی دندان چند راهکار را می توانید انجام دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

قطره آهن را انتهای دهان کودک بریزید تا با دندان ها یا فک جلویی تماس نداشته باشد. همچنین بعد از خوراندن قطره آهن با مقداری آب سطح دهان و دندان و لثه های کودک را تمیز کنید. یکی دیگر از مواردی که در بهداشت دهان و دندان کودک سهم بسزایی دارد استفاده از مسواک های مخصوص کودک موسوم به مسواک انگشتی, که برای تمییز کردن دهان و دندان کودک ضروری است.

مسواک زدن کودک

انواع قطره آهن

دو نوع قطره آهن وجود دارد که البته تفاوتی از نظر زمان مصرف یا مقدار مصرف یا موارد مصرف ندارند بلکه تفاوت آنها به دلیل نوع داخلی یا خارجی آنهاست. بعضی ها بر این باورند که قطره آهن خارجی کیفیت بیشتری دارد که این باوری غلط است و برای نوزادان قطره آهن ایرانی توصیه می شود. زیرا تمام مقدار آهن مورد نیاز کودک در آن وجود دارد. در بعضی موارد به جای قطره آهن و مولتی‌ویتامین، از قطره خارجی مولتی‌ویتامین+آهن+زینک می توان استفاده کرد در صورتی که این قطره در حدود ۱۵۰۰ واحد ویتامین A, حدود ۴۰۰ واحد ویتامین D و حداقل ۱۰ میلی‌گرم آهن داشته باشد.

فواید قطره آهن

جایگزین قطره آهن

بعضی از والدین به جای قطره آهن برای کودکشان از قطره مولتی ویتامین میم استفاده می کنند. گفتنی است که این قطره دو نوع متفاوت دارد که فقط نوع ویتامین میم اورنج دارای آهن است. والدینی که به کودک خود قطره ویتامین میم می دهند باید حتما از قطره آهن هم استفاده کنند اما میزان قطره آهن در نوزادانی که ویتامین میم اورنج داده می شود کمتر است و در حدود ۱ سی سی می باشد.

هشدار ها و توصیه های قطره آهن کودک

بسیاری از والدین شکایت می کنند که کودکانشان قطره آهن را نمی خورند یا پس می زنند که این کاملا طبیعی است و با طی زمان این مسئله حل می شود و این موضوع نباید باعث شود که مصرف قطره آهن برای کودک قطع گردد. اگر کودک وعده ایی قطره آهن یا قطره های مولتی ویتامین را بالا آورد, سعی نکنید به زور به او بخورانید.

مصارف قطره آهن

ویتامین C موجود در بعضی میوه ها و غذاها به جذب سریع آهن کمک می کند که بهتر است ویتامین C همراه با قطره آهن به نوزادان داده شود. خصوصا کودکانی که بعد از ۶ ماهگی به مکمل غذاهایی نیاز دارند. همچنین قطره آهن باعث تیره شدن رنگ مدفوع نوزاد می شود که کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

نکات توصیه ایی

به هیچ وجه بدون نظر و تجویز پزشک مقدار قطره آهن یا زمان مصرف آن را کم و زیاد نکنید. همچنین مصرف این قطره تا پایان دو سالگی باید ادامه داشته باشد. و بعد از تولد نوزاد از زمان دقیق قطره آهن برای نوزادتان جویا شوید. همانطور که قبلا گفته شد مصرف این قطره برای بعضی از کودکان از ۱۵ روزه گی باید آغاز شود و برای بعضی دیگر از ۶ ماهگی که تشخیص این امر بر عهده پزشک است.

بررسی انواع قطره آهن

قطر آهن دارای دو نوع داخلی و خارجی می باشد که در مورد زمان و نحوه مصرف هیچ تفاوتی با هم نداشته و برخی از افراد تصورشان بر این است که نوع خارجی آن از کیفیت بالا تری برخوردار است در صورتی که کاملا در اشتباه هستند زیرا، نوع ایرانی آن نیز تمام مقدار آهن مورد نیاز کودک را تامین می کند.

بررسی انواع قطره آهن

علایم مصرف بیش از حد قطره آهن

مصرف زیاد قطره آهن با عوارضی همراه خواهد بود که عبارتند از :

  • اسهال
  • ضعف
  • استفراغ شدید
  • کبود شدن یا رنگ پریدگی ناخن ها و رنگ پوست

نکاتی که در مورد قطره آهن باید بدانید.

۱. بعد از مصرف قطره آهن به مدت دو ساعت به کودک شیر، نوشیدنی های کافئین دار و شربت آنتی اسید ندهید زیرا، منجر به متوقف شدن جذب آهن خواهند شد.

۲. به منظور تقویت ذخیره آن و پیشگیری از کم خونی در بدن کودک باید به مدت چندین ماه پی در پی برای سه تا شش ماه مکمل آهن استفاده نماید.

۳. امکان دارد استفاده از قطره آهن سبب حالت تهوع، اسهال، سوزش سردل، دل درد و یبوست شود از این رو، باید مایعات زیادی به کودک دهید و همچنین کودک باید از میوه و سبزیجات فراوانی مصرف کند.

۴. به منظور جلوگیری از دل درد در بعضی از نوزادان قطره آهن باید به همراه غذا استفاده شود.

۵. اگر کودک به صورت ناشتا مکمل های آهن را مصرف نماید جذب آن بهتر خواهد بود اما در صورتی که معده کودک تحمل استفاده از قطره آن به صورت ناشتا را نداشته باشد باید بعد از غذا آن را به کودک دهید.

۶. جذب زیاد آهن همراه با عوارض جانبی خواهد بود از این رو، به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصص اطفال به کودک تان قطره آهن ندهید.

نکاتی که در مورد قطره آهن باید بدانید

مشکلاتی که با کمبود آهن ایجاد می شود

کمبود آهن در بدن سبب تاخیر در رشد کودک شده و با عوارض زیر همراه خواهد شد که عبارتند از :

  • گوشه گیری
  • ضعف عضلانی
  • تاخیر در مهارت های حرکتی
  • مشکلات یادگیری و رفتاری

نکته : آهن جهت سیستم ایمنی بدن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از این رو، کمبود آن منجر به سرماخوردگی، حمله های آنفولانزا افزایش موارد عفونت خواهد شد.

در صورت تمایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *