دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شربت دکسترومتورفان پی چه کاربردها و چه عوارضی دارد

  • بهاره سلطانی
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

سرما خوردگی یکی از بیماری هایی است که اکثر افراد در فصل هایی پاییز و زمستان با آن دست و پنجه نرم می کنند و عده ایی حتی بیش از یکبار در سال به آن مبتلا می شوند. شربت دکسترومتورفان از جمله داروهایی است که در این دوران تجویز و مصرف می شود.

شربت دکسترومتورفان به عنوان داروی سرماخوردگی در داروخانه ها به صورت آزاد به فروش می رسد و تعداد کمی می دانند که از این دارو در کشورهای غربی به عنوان داروی اعتیاد آور یاد و مخدر شناخته می شود و دلیل آن هم فرمول ساخت مشابه آن با قرص کدیین است. این دارو در افراد مختلف ممکن است تاثیرات متفاوت داشته باشد.

موارد مصرف شربت دکسترومتورفان

این دارو برای درمان بیماری های زیر توسط پزشک تجویز می گردد:

موارد مصرف دکسترومتورفان

مواد منع مصرف

این دارو در مبتلایان به اختلالات کبدی و آسمی توصیه نمی شود, و همچنین در مواردی نظیر دیابت، پرکاری تیروئید، اختلال عملکرد کلیوی, فشار خون بالا باید با احتیاط بیشتری مصرف شود. همچنین مصرف شربت دکسترومتورفان برای کودکان زیر دو سال به هیچ وجه توصیه نمی شود و در سنین بالاتر هم باید با احتیاط بیشتر و زیر نظر پزشک استفاده شود. از دیگر ممنوعیت مصرف این دارو در دوران شیر دهی است و در دوران بارداری هم باید با اطلاع پزشک مصرف شود.

طریقه و مقدار مورد استفاده

مقدار مورد استفاده در بزرگسالان و کودکان متفاوت است . شربت را باید بعد از وعده های غذایی و در فواصل زمانی بین ۴ تا ۶ ساعت در حدود یک قاشق غذا خوری باید استفاده شود. کودکان دو تا شش سال حدود یک قاشق مربا خوری در هر شش ساعت. و کودکان شش تا ده سال حدود دو قاشق مرباخوری در هر شش ساعت مجاز به استفاده از شربت دکسترومتورفان هست.

شربت دکسترومتورفان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

موارد تداخل دارویی

این شربت نباید همزمان با داروهای ضد افسردگی استفاده شود چون از این دارو به عنوان مخدر حتی در مواردی توهم زا یاد می شود که همین عاملی در منع استفاده این دارو با مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی است.

موارد تداخل دارویی شربت دکسترومتورفان

عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی دکسترومتورفان

ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد اما عمده عوارض آن شامل حالت خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع و دو بینی و حتی در موارد نادر کما باشد. در صورت شدت هر کدام از این علایم باید سریعا پزشک را در جریان گذاشت.

عوارض شربت دکسترومتورفان

هشدار

اگر یک هفته پس از مصرف دارو درد گلو و سرفه شما بهبود پیدا نکرد باید مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه شود. اگر تغییری در وضعیت سرفه بیمار ایجاد نشد نباید خودسرانه دوز مصرفی را بالا ببرد.

نکاتی که در مورد داروی دکسترومتورفان باید بدانید

۱. پیش از استفاده از شربت دکسترومتورفان در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید حتما موضوع را با پزشک تان در جریان بگذارید.

۲. در مورد سوابق پزشکی تان قبل از استفاده از دارو مشورت کنید.

۳. از مصرف خودسرانه دارو خودداری نمایید.

۴ این دارو برای بهبود وضعیت فعلی شما تجویز شده است لذا از اشتراک گذاشتن آن با دیگران پرهیز کنید.

۵. قبل از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۶. دکسترومتورفان را طبق دستور پزشک مشورت کرده و از افرایش دوز دارو پرهیز کنید.

نکاتی در مورد داروی دکسترومتورفان

۷. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

۸. به منظور اثر گذاری بیشتر دارو آن را در یک زمان مشخص و به شکل مرتب مصرف کنید.

۹. اگر بیشتر از میزان تجویز شده از شربت دکسترومتورفان استفاده کردید حتما با اورژانس تماس حاصل نمایید.

۱۰. در طول مصرف این دارو در صورت بروز هر گونه علایم موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید.

۱۱. دارو را در دمای اتاق و دور از حرارت و دسترس کودکان نگهداری کنید.

۱۲. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۱۳. به دلیل اینکه استفاده از این دارو سبب گیجی و خواب آلودگی در فرد می شود لذا، از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و …. خودداری نمایید.

اطلاعات دارویی دکسترومتورفان

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با این دارو بیشتر آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *