دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

علائم آبله مرغان در کودکان و بزرگسالان را بهتر بشناسید

  • پروین حیدریان
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
  • ۰

بیماری آبله مرغان یک بیماری طبیعی است و تمامی افراد با هر سنی دچار این بیماری می شوند اما معمولا بیشتر در کودکان رخ می دهد. در این مطلب نشانه ها و علائم آبله مرغان را ملاحظه خواهید کرد.

آبله مرغان یک ویروس است که اغلب در کودکان تاثیر می گذارد. علائم آبله مرغان ابتدا با خارش شروع شده و به تاول های قرمز و زخم های بدتر تبدیل می شود که در سراسر بدن پخش و مشخص می شوند. آبله مرغان در طول عمر یک بار اتفاق می افتد که مرسوم ترین آن در کودکی است و مبتلا شدن دو بار به این بیماری، بسیار نادر است. از آن جایی که واکسن آبله در اواسط سال 1990 کشف شد، ابتلا به این بیماری کاهش یافت.

آبله مرغان یک نوع بیماری عفونی است و عامل این بیماری ویروس واریسلا زوستر می باشد. بیماری آبله مرغان باعث خستگی، تب و خارش بدن می شود. این بیماری معمولا در کودکی رخ می دهد و برای افرادی که تا کنون دچار آبله مرغان نشده اند و واکس آبله را نزده اند مسری می باشد.

مهم ترین نشانه ها و علائم آبله مرغان

داشتن تب در بیماری آبله مرغان

شایع ترین علائم آبله مرغان, خارش، لکه، تاول های قرمز است که تمام بدن را پوشش می دهند. نقاطی که این علائم ظاهر می شوند مانند: پشت گوش، روی صورت، پوست سر، بر روی قفسه سینه، شکم و در دست و پا ظاهر می شوند. با این حال، این نقاط می تواند در هر جای دیگر بدن، حتی در داخل گوش و دهان، در کف دست و کف پا نیز رخ دهد. علائم بیماری آبله مرغان، با لکه های قرمز کوچک خارش دار شروع شده و این لکه ها توسعه پیدا کرده و بزرگتر و عمیق تر می شوند و به شکل تاول های قرمز در می آیند و ممکن است این تاول ها تا حدود 12 یا 14 ساعت احساس خارش را به ما بدهند. پس از یک یا دو روز، مایع داخل تاول خشک می شود و تاول ها شروع به خشک شدن و پوسته انداختن می کنند. پس از یک یا دو هفته، پوست شروع به پوسته انداختن می کند. ممکن است بعد از چند روز لکه های جدیدی نیز بر روی پوست تشکیل شوند.

علائم بیماری آبله مرغان در بدن

احساس ناخوشی در بروز بیماری آبله مرغان

قبل از بروز آبله مرغان، افراد برخی از علائم خفیف بیماری آنفولانزا را دارند از جمله این علائم مانند: درجه حرارت بالا، درد عضلات، سر درد، به طور کلی احساس ناخوشی و از دست دادن اشتها را داشته باشند. این علائم آبله مرغان شبیه سرما خوردگی است به خصوص تب، تمایل بیشتری را دارد و این تب در بزرگسالان خیلی شدید تر است.

علائم بیماری آبله مرغان

علائم غیر معمول بیماری آبله مرغان

کودکان در برابر بزرگسالان از درد کمتری برخوردار هستند و مدت زمان بهبود این بیماری نسبت به بزرگسالان، خیلی کمتر است و این اثرات تاول به سادگی و با استراحت خوب می شوند. علائم آبله مرغان در کودکان مانند بیماری سرما خوردگی و یا آنفولانزا است. با این حال در بروز بعضی از علائم غیر طبیعی مانند: توسعه پوست اطراف تاول و تبدیل شدن به زخم قرمز و دردناک، درد در قفسه سینه یا مشکل تنفسی، نشانه های کم آبی، ادرار کم، خواب آلودگی و دست و پاهای سرد، در مواردی مانند اینها ممکن است بیمار در بیمارستان نیز بستری شوند.

علائم آبله مرغان

همان طور که در این مقاله به آن اشاره شد، بیماری آبله مرغان بیماری است که هر فرد در طول زندگی خود یک بار به این بیماری مبتلا می شود. چنان چه علائم آبله مرغان را در بدن خود ملاحظه کردید حتما به پزشک مراجعه نمایید. اگر می خواهید با علائم و درمان بیماری های بیشتر آشنا شوید به بخش بیماری ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *