دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چلو گوشت خوشمزه و لذیذ برای مجالس و مهمانی ها

  • یلدا محمدی
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
  • ۶

یکی از دستور پخت های کاربردی و مهم طرز تهیه چلو گوشت است که در این مطلب ارائه شده است و اغلب ترجیح می دهیم با یادگیری آن، با غذایی خوشمزه و بی نظیر از مهمان ها پذیرایی کنیم.

ما در این گفتار آموزش کامل و مرحله به مرحله روش پخت چلو گوشت خوش طعم و عالی را در این مطلب ارائه می دهیم که با به کارگیری آن می توانید این غذای اصیل ایرانی را بپزید و از خوردن آن کنار اعضا خانواده لذت ببرید، همچنین می توان چلو گوشت یکی از غذا های عالی و مناسب برای اغلب مهمانی ها و مجالس است.

طرز تهیه چلو گوشت خوشمزه و مجلسی

چلو گوشت یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار و لذیذ است که به راحتی می توایند آن را در منزل بپزید. همانطور که گفتیم قصد داریم در این مقاله  دستور ساخت چلو گوشت مجلسی با طعمی بی نظیر و عالی را آموزش دهیم که می تواند غذای اصلی مهمانی شما باشد. در ادامه این آموزش کامل را ملاحظه نمایید.

مواد لازم:

گردن گوسفند : یک عدد

رب گوجه فرنگی : یک قاشق سوپ خوری

پیاز : دو عدد

ادویه : به مقدار دلخواه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روغن برای سرخ کردن

پخت چلو گوشت

طرز تهیه چلو گوشت :

پیاز ها را بعد از پوست گرفتن خرد نمایید و با کمی روغن داخل قابمه مناسب بریزید و کمی تفت دهید، سپس گوشت را اضافه نمایید و دوباره تفت دهید. رب گوجه فرنگی را نیز اضافه نموده و گوشت ها را سرخ نمایید، در این مرحله از پخت چلو گوشت زعفران آب کرده را اضافه نمایید و سپس نمک را به اندازه دلخواه و مناسب به آن اضافه نمایید.

کمی آب داخل قابلمه ریخته صبر کنید تا گوشت ها کامل بپزند. توجه داشته باشید که چلو گوشت نیاز به ادویه دیگری ندارد و علاوه بر نمک که در مراحل اولیه اضافه نمودیم، به مقدار دارچین برای طعم بهتر غذا احتیاج داریم که بهتر است آن را ده دقیقه قبل از سرو غذا اضافه نمایید، بعد از گذشت این زمان شعله گاز را خاموش نمایید و چلو گوشت را در ظرف مناسب کشیده و سرو نمایید.

آموزش پخت چلو گوشتطرز تهیه چلو گوشت

نکات مهم برای پخت چلو گوشت

 توجه داشته باشید که بهتر است برای نتیجه گیری بهتر به چند نکته مهم و کاربردی توجه نمایید.

  • این غذا همراه با پلو سرو می شود و می توانید آن را پلو ساده و سفید و یا باقالی پلو نوش جان فرمایید.
  • ادویه مخصوص چلو گوشت دارچین، نمک و زعفران است که بهتر است آنها را به اندازه دلخواه استفاده نمایید.
  • احتیاجی نیست این غذا خیلی آبدار باشد، در صورت تمایل در مرحله آخر شعله را زیاد نموده تا آب آن گرفته شود.
  • در برخی از مناطق کشور به جای گردن از دست گوسفند استفاده می شود که طعم دلچسبی نیز به  غذا می بخشد.
  • در صورت تمایل می توانید گوشت های پخته شده را لابلای برنج در حال دم کشیدن قرار دهید  و سپس با هم سرو نمایید.

روشی دیگر برای تهیه چلو گوشت

گوشت گردن یا گوشت گوسفندی بهترین نوع گوشت برای تهیه این غذا می باشد، اما در صورتی که گوشت تازه گوساله نیز استفاده شود، می تواند طعم چلوگوشت را لذیذ و خوشمزه کند، زیرا در صورتی که گوشت گوساله تازه نباشد، چلوگوشت بعد از پختن کمی سفت خواهد بود،  همچنین در صورت تهیه چلوگوشت با گوشت گوساله از گوشت سردست استفاده نمایید.

روش طبخ چلو گوشت

مواد لازم

  • گوشت گردن گوسفندی/ یک عدد
  •  پیاز بزرگ/ ۲ عدد
  • زعفران/ ۶ قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین/ یک عدد
  • برگ بو/ ۴ عدد
  • سیر/ ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی (به دلخواه)/ ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه/ به مقدار کافی
  • روغن/ به میزان لازم

دستور طبخ چلو گوشت بدون رب

پیاز ها را خلالی درشت خُرد کرده و همراه با کمی روغن مایع درون قابلمه ای تفت دهید تا سرخ شوند، سپس کمی زردچوبه به آن بیفزایید و خوب تفت دهید و بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید.

اکنون گوشت گردن را شسته و زعفران دم کرده را با استفاده از قلموی آشپزی روی تمام قسمتهای گوشت بمالید، سپس گوشت را به قابلمه حاوی پیاز اضافه کنید و دوباره قابلمه را روی حرارت ملایم گذاشته و گوشت و پیاز را تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند.

در مرحله بعدی که نوبت افزودن رب گوجه فرنگی می باشد، اختیاری است زیرا در این دستور رب در ترکیب اصلی وجود ندارد. اما در صورت تمایل برای اضافه کردن رب می توانید بعد از تفت دادن گوشت آن را اضافه کرده و خوب تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شده و سرخ شود.

سپس به مقدار ۸ لیوان آب به داخل قابلمه حاوی مواد اضافه کنید و حرارت زیر آن را زیاد کنید تا آب سریعتر بجوشد و بعد از به جوش آمدن آب می توانید مجدداً حرارت را کم و ملایم کنید تا گوشت به آرامی پخته شده و خوشمزه تر شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه چلو گوشت ، سیر ها را بعد از پاک کردن به همراه دارچین و برگ بو به مخلوط قبلی اضافه کنید، سپس درب قابلمه را ببندید و بگذارید گوشت با حرارت خیلی کم پخته شده و آماده شود.

دستور تهیه چلو گوشت

مدت زمان حدوداً ۳ الی ۴ ساعت برای پخت این غذای ایرانی با حرارتی ملایم کافی می باشد و در ۳۰ دقیقه پایانی آماده شدن چلوگوشت می توانید نمک و فلفل سیاه را بیفزایید و بعد از اینکه به طور کامل پخته شد، می توانید به همراه زرشک و پیاز داغ تزیین کنید و در کنار پلوی ساده و یا باقالی پلو سرو کنید.

تزیین چلو گوشت مجلسی

در این بخش چند نمونه تزیین چلو گوشت زیبا و مجلسی را مشاهده می فرمایید که ایده جالبی برای تزیین غذای شما به حساب می آیند و با الگوبرداری از این تصاویر و تزیینات زیبا می توانید بهترین پذیرایی را داشته باشید. تزیین این غذا اغلب با سبزیجات مختلف، لیمو، گوجه و پیاز انجام می گیرد اما با توجه به ذائقه و تمایلات خود می توان از خوراکی های مختلف برای تزیین استفاده نمود.

چلو گوشت مجلسیچلوگوشت سمنانیطرز تهیه چلوگوشتطرز تهیه چلو گوشت

امیدواریم از آموزش ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید و دستور پخت چلو گوشت را به خوبی فراگرفته باشید و حتما این غذای عالی و خوش طعم را امتحان کنیم. اگر شما نیز طرفدار غذاهای اصیل ایرانی هستید، پیشنهاد می کنیم از دیگر آموزش های آشپزی در این زمینه در بخش غذای ایرانی دیدن فرمایید. نوش جان

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۶ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *