دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص سبوس برنج و تاثیر آن بر زیبایی و سلامت پوست و مو

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۲

سبوس برنج یکی از گیاهانی است که در صنعت داروسازی بسیار کاربرد دارد. این گیاه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که برای حفظ سلامتی بدن ضروری هستند. علاوه بر این مصرف سبوس برنج تاثیرات فوق العاده ایی در سلامتی پوست و مو می گذارد.

برنج جزء گیاهان است و لایه بیرونی دانه های برنج, سبوس نامیده می شوند و مصارف دارویی دارد. روغن سبوس برنج یکی از روغن های سالم به شمار می رود و فواید زیادی دارد. یکی از مهمترین فواید سبوس برنج, حفظ سلامتی پوست و مو است. در این مطلب با مزایای این ماده غذایی و تاثیراتش بر پوست و مو آشنا می شویم.

مهمترین و موثرترین خواص سبوس برنج

خواص سبوس برنج

به طور کلی سبوس برنج در درمان دیابت, فشارخون بالا, کلسترول بالا, چاقی و … کاربرد دارد. همچنین مصرف این ماده غذایی از سرطان روده بزرگ و سرطان معده جلوگیری می کند و ابتلا به بیماری های قلبی و رگ های عروقی پیشگیری می کند. سبوس برنج سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و انرژی بدن را افزایش می دهد و در بهبود عملکرد ورزشی تاثیر گذار است. این ماده غذایی بر روی عملکرد کبد تاثیر مثبتی می گذارد و به عنوان یکی از آنتی اکسیدان های قوی به شمار می رود.

خواص سبوس برنج

به علاوه روغن سبوس برنج, سطح بالای کلسترول خون را کاهش می دهد. برخی افراد از سبوس برنج به صورت مستقیم بر روی پوست برای درمان بیماری های پوستی استفاده می کنند. از دیگر خواص سبوس برنج عبارت اند از :

  • کاهش کلسترول خون از جمله خواص سبوس برنج

استفاده از رژیم غذایی کم چرب به همراه مصرف سبوس برنج می تواند حدود ۱۴ درصد کلسترول و یا چربی بد خون را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که سبوس برنج, چربی های مورد نیاز بدن را نه تنها کاهش نمی دهد بلکه باعث افزایش چربی های خوب در خون می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • خنثی کردن آسیب های ناشی از بالا بودن سطح کلسیم

در صورتی که سطح کلسیم در بدن بالا باشد, احتمال ایجاد سنگ کلیه زیاد می شود. مصرف سبوس برنج در افرادی که سطح کلسیم در بدن آن ها بالا است, از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.

  • حفظ سلامتی قلب

سبوس برنج

از آن جا که سبوس برنج سطح کلسترول خون را پایین می آورد و از طرف دیگر موجب افزایش چربی خوب خون می شود, برای حفظ سلامتی عروق قلبی مفید است و از ابتلا به بیماری های ژنتیکی قلبی پیشگیری می کند. در واقع روغن سبوس برنج به عنوان بهترین انتخاب برای بهبود سطح کلسترول خون شناخته شده است.

  • روغن سبوس برنج بهترین روغن جهت سرخ کردن

از آن جا که سبوس برنج در دمای بالا, خاصیت خود را از دست نمی دهد, یکی از بهترین گزینه ها جهت سرخ کردن مواد به شمار می رود. این در حالی است که سرخ کردن مواد با این ماده غذایی, کیفیت آن ها را کاهش نمی دهد. به علاوه روغن این گیاه, کمتر حالت چربی دارد, و به همین دلیل جذب مواد غذایی نمی شود.

  • آنتی اکسیدان قوی و خاصیت ضد سرطانی بودن سبوس برنج

سبوس برنج سرشار از ویتامین E است که این ویتامین یکی از آنتی اکسیدان های قوی می باشد و دارای خواص ضد جهشی است که این خاصیت از ابتلا به سرطان ها پیشگیری می کند. به علاوه مصرف این ویتامین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.  همچنین وجود سطح بالایی از آنتی اکسیدان های طبیعی در سبوس برنج باعث بالا رفتن سطح متابولیسم بدن می شود که این مسئله به کاهش وزن کمک می کند.

خاصیت سبوس برنج در حفظ سلامتی پوست و مو

خواص سبوس برنج

وجود ترکیبی به نام اسکوالین در روغن سبوس برنج, موجب نرمی, انعطاف پذیری و صافی پوست می شود. این ترکیب به راحتی جذب پوست می شود. استفاده از سبوس برنج به منظور حفظ زیبایی پوست بسیار پر کاربرد است. از ان جا که روغن این گیاه سرشار از مواد مغذی, ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشد, مصرف مستقیم آن بر روی پوست و مو, موجب سلامتی و شادابی پوست و مو می شود. از طرف دیگر آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در سبوس برنج خاصیت ضد پیری دارد به این دلیل که آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد که موجب پیری می شوند, مقابله می کنند و روند پیری را به تاخیر می اندازند.

روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج به لایه های درونی پوست, به طور عمیق نفوذ کرده و پوست را از درون تغذیه می کند و پوست حالت نرم و مخملی پیدا می کند.  به علاوه این گیاه, قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و به همین دلیل استفاده از آن موجب می شود پوست جوان تر و چاق تر به نظر برسد. سبوس برنج یکی از آبرسان های قوی به شمار می آید که رطوبت پوست را حفظ می کند و در نتیجه پوستی نرم تر و صاف تر را به ارمغان می آورد. استفاده از روغن سبوس برنج باعث افزایش روند بازسازی طبیعی پوست می شود و به نوسازی و بهبود سطح پوست کمک می کند.

علاوه بر خاصیت های بی شمار سبوس برنج برای سلامتی پوست, این گیاه جهت زیبایی و حفظ سلامتی موها نیز کاربرد فراوانی دارد. برخی از خواص سبوس برنج و روغن آن بر سلامت مو عبارت است از:

  • سبوس برنج موجب نوسازی موها می شود و آن ها را درخشان تر و سالم تر می کند.
  • این گیاه از موها در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند.
  • ماساژ موها و پوست سر با روغن سبوس برنج به درمان شوره سر کمک می کند.
  • سبوس برنج موها را تقویت و یکی از مواد مغذی برای رشد موها است.
  • استفاده منظم از روغن سبوس برنج موجب ضخیم تر شدن تارهای مو می شود.

خواص سبوس برنج

با توجه به موارد بیان شده در این مطلب, خواص سبوس برنج در حفظ سلامتی و زیبایی بسیار موثر است و با مصرف این گیاه علاوه بر پیشگیری از بیماری ها می توان برخی از بیماری ها را درمان کرد. در ادامه با برخی دیگر از فواید سبوس برنج آشنا می شوید.

طبیعت سبوس برنج

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سبوس برنج حاوی مواد مغذی و ویتامین های زیادی از جمله ویتامین B1، B2، B5، ویتامین E و آهن، فسفر، منیزیم، پتاسیم، مس، روی، منگنز، فیبر، سلنیوم و اسید های چرب ضروری بدن می باشد، ضمن اینکه اینکه ماده غذایی دارای طبیعت معتدل است.

لاغری و پوست خوب با سبوس برنج

مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر موجود در سبوس برنج تاثیر زیادی در سلامت بدن و پوست و مو دارد. برنج و مواد مغذی مثل ویتامین B و ویتامین E به منظور حفظ منابع ویتامین، مواد معدنی و فولیک اسید و گاما ارزیانول به منظور پیشگیری از ایجاد رنگدانه های پوست لازم و ضروری می باشند و بهتر شدن پوست به افزایش زیبایی شما کمک زیادی خواهد کرد.

ارزش غذایی شبوس برنج

همچنین افزودن سبوس برنج به رژیم غذایی تاثیر زیادی می تواند به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام مناسب کمک زیادی نماید. این رژیم علاوه بر جلوگیری از پرخوری و کاهش وزن می تواند حتی موجب درمان یبوست بدون استفاده از دارو شود. در ادامه می توانید با طریقه مصرف سبوس برنج به منظور کاهش وزن و لاغری آشنا شوید :

خوردن سبوس در صبحانه

یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را در داخل یک لیوان بریزید و با شیر مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه قبل از صبحانه میل نمایید، این کار موجب افزایش شور و نشاط در آغاز روز و به هنگام صبح می شود.

به عنوان ناهار و شام

یک قاشق غذاخوری سبوس را با یک کاسه ماست مخلوط کنید و  و ده دقیقه قبل از خوردن ناهار و شام میل نمایید. این کار موجب لاغری، چربی سوزی و تناسب اندام دلخواه می شود.

چاقی صورت با مصرف سبوس برنج

سبوس برنج حاوی مقدار زیادی نشاسته می باشد، بنابراین خوردن آن می تواند موجب چاقی صورت شود.

خاصیت سبوس برنج

سبوس برنج برای درمان کم خونی (آنمی)

همانطور که گفتیم این ماده دارای مقدار زیادی ویتامین B و آهن می باشد، از این رو مصرف آن به درمان کم خونی کمک می کند و نیز موجب تولید گلبول های قرمز خون می شود.

تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

ویتامین های گروه B5 و B6 موجود در سبوس برنج نقش زیادی در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز دارند و در نتیجه از بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل پیشگیری خواهند کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۲ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *