دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان یبوست با چند ورزش و تمرین خانگی موثر

  • مریم صبوری
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

این حرکاتی که گفته شد برای درمان یبوست با ورزش یوگا می تواند به بهترین شکل بدن را نظم ببخشد تا از مشکل یبوست در امان بمانید و بتوانید سیستم گوارشی بدن را بهبود ببخشید و بی حرکت نگذارید با مجله آرگا همراه باشید.

یکی از موضوعاتی که فرد را دچار مشکل و ناراحتی می کند یبوست است. این احساس بد که هرکسی هم دوست ندارد درباره اش سخن بگوید در شکم حس نفخ یا باد کردن و پر بودن زیاد را نشان می دهد. زمانی که به دستشویی می روید شاید نتوانید روده خود را کامل خالی کنید. طبق نظریه پزشکی یبوست زمانی شکل می گیرد که فرد نتواند روزانه شکم و روده هایش را تخلیه کند و افرادی که به این مشکل بر می خورند اغلب ۳ بار مدفوع در طول هفته دارند که به سختی و دشواری در روده حرکت می کند. برخی افراد با دارو خود را درمان می کنند که اثر زیادی ندارد برای ولی اگر بتوانید این سختی را از پایه و بنا حل کنید به راحتی می توانید از این مشکل راحت شوید. در همین موضوع ما در این مقاله از مجله آرگا برای شما عزیزان راه حلی کاربردی را پیشنهاد می دهیم که هر چه سریع تر خلاص شوید با ما همراه باشید.

درمان یبوست با ورزش یوگا

بهترین راه برای درمان یبوست با ورزش

انجام ورزش می تواند یبوست را به گونه ای چون تحریک عضلات درگیر می شود مدفوع تولید شود و به راحتی او را از درد شکم تسکین بدهد. استرس یکی از عواملی است که بر سبک زندگی تاثیر می گذارد و یبوست را در پی دارد که همچنین نداشتن ورزش و نخوردن آب کافی و فیبر این مشکل را افزایش می دهد. پس برای رهایی از یبوست در کنار رژیم غذایی صحیح و سالم باید ورزش کرد تا کمک یه هضم غذا شود. همچنین خوردن سبزیجات و میوه هم به این امر یاری می رساند، پس می توان به بهترین شکل با انجام تمرینات و حرکات ورزشی عمل تخلیه روده و هضم سریع غذا را داشته باشید و از این عامل جلوگیری نمایید.

درمان یبوست با ورزش چگونه است؟

حرکت ورزشی یوگا

در این جا برای درمان یبوست با ورزش ما حرکات یوگا را پیشنهاد می کنیم که بسته به نوع آن می تواند مفید باشد. ورزش یوگا نقش مهمی در سلامت گردش خون و زیاد شدن انعطاف بدن دارد که گردش خون را سالم می کند و پیشگیری از تنش عضلانی دارد. پس بهترین راه برای حرکت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست است که اضطراب بدن را کم کرده و کمک فوری می کند. استرس یکی از عواملی است که یبوست را در بدن بیشتر می کند که با تشکیل هورمونی عصبی نقش دارد. زمانی که فرد استرس دارد روده را اگر مثل جاده در نظر بگیریم برای عبور و مرور ماشین ها نیاز به روشنایی جاده است که اگر نباشد ترافیک ایجاد شده و هیچ کس نمی تواند حرکت کند. همچنین یکی از مسائل قابل اهمیت دیگر این که یوگا می تواند دستگاه گوارش را ماساژ داده و جریان خون را بیشتر سازد که در نهایت فشار به سیستم گوارشی آن را به کار می اندازد. به همین شکل که با حرکات روده و پیشگیری از یبوست می تواند حرکات چرخشی و کششی یوگا کمک به کم شدن یبوست نماید که با تمرین پی در پی روزانه می توان حرکات را به طور مستمر انجام داد تا از شر نفخ شکم خود در امان بمانید.

رفع و درمان یبوست با ورزش

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • حالت چهار دست و پا (روش سگی)

برای درمان یبوست با ورزش یوگا این تمرین را برای حفظ انعطاف پذیری بدن انجام می دهیم که به شکلی رهاسازی و تنش را بیشتر در دستگاه گوارش سازیم. کل بدن را با حرکات به تحرک در می آوریم تا از یبوست خلاص شویم. ابتدا کف ۴ دست و پا را روی زمین با زاویه ۹۰ قرار می دهیم. سپس انگشتان دست را به شکل کشیده روی زمین قرار داده و کف پا را به زمین بچسبانید. در این موقعیت شما شبیه V برعکس را به خود گرفته اید، پا را به اندازه شانه ها باز نگه دارید و زانو را خم کرده و ۱۰ تا نفس عمیق بکشید.

ورزش یوگا مناسب دستگاه گوارش

  • پیچ نشسته یا پیچ و تاب (Matsyasana)

زمانی که شما می خواهید این حرکت را انجام دهید بدن را با پیچ و تاب موجب تحریک دستگاه گوارش می شوید. همچنین باعث کمک به  سوزش زدایی می شود. در ابتدا روی زمین نشسته و پاها را در روبرو هم بکشید. سپس پای چی را خم کنید و کف پا را به روی زمین نزدیک به باسن قرار دهید. در همین هنگام برای پیچش آرانج دست راست را همجوار با زانوی چپ قرار داده و به طرف چپ شانه نگاه کنید. کشش و چرخش بدن در این حالت شکل می گیرد که با چند نفس عمیق و با طرف دیگر تکراش کنید.

بهترین درمان یبوست با ورزش

  • حس آرامش در تخلیه باد (فیتینگ)

یکی دیگر از راه های درمان یبوست با ورزش یوگا اگر گاز و یبوست دارید این تمرین می تواند یکبار در طول روز کمک کند تا تخلیه گاز و کاهش یبوست را از بین ببرد. چون موجب تحریک روده بزرگ و کوچک شده و معده را همراهی می کند که کمک به هضم غذا خواهد کرد. پس خوب است این تمرین را روی زمین به شکل پشت دراز کشیده و پاها را دراز نمایید، بعد به آهستگی زانو راست را در قفسه سینه خود گذاشته و تا بیست دقیقه با ۲ دست آن را بگیرید. سپس پا ها را به طرف دیگر کشیده و برعکس شوید در نهایت هر ۲ پا را به سینه فشار داده و به صورت کششی نگه دارید.

راه عالی درمان یبوست با ورزش

  • خم شدن و ایستادن به جلو

شما در این حرکت می توانید برای رفع استرس خود انجامش دهید تا اعصاب به راحتی آرام گردد و به معنی بهبودی کامل دستگاه گوارش و عملکرد فشرده شدن در شکم کاهش یابد تا به هضم مواد غذایی کمک کند و پیشگیری از این مشکل شود. اول به ایستید و پا ها را از همدیگر جدا نگه دارید به طرف جلو پایین خم شوید و سپس سینه را به طرف ران خود بکشید اگر نتوانستید پا هایتان را خم کنید تا راحت کار انجام شود. در مرحله دو بازو ها را پایین بیاورید و کف دست را به روی زمین بگذارید تا دست ها به سمت مقابل بچرخد و حس کشیدگی به دست آورد، این تمرین به شکلی که زمان ۱۰ تنفس باشد نگه دارید و به راحتی قبل بازگردید.

ورزش برای پیشگیری از یبوست

  • پیچش به صورت هلالی

یکی از حرکت های قابل اهمیت و مفید برای رفع یبوست با ورزش انجام این تمرین می باشد که موجب یاری حرکت مواد غذایی و ماساژ دستگاه گوارش می شود که از بدن خارج گردد. این حرکت را به صورت ایستاده صاف به طرف جلو و میزانی مایل به پایین نگه دارید سپس پای عقب خود را بکشید و همان جا نگه دارید. بعد کف ۲ دست خود را بهم چسبانده و در جهت بیرون پا خم شود و سپس آرنج دست را برای نگه داشتن تعادل به زانو پا بچسبانید. این عمل را تا ۱۰ تنفس انجام دهید و بعد پای دیگر خود را نگه دارید.

ورزش مناسب برای رفع یبوست

  • حرکت ۴ دست و پا (مثل کودک)

این تمرین را می توانید برای حفظ آرامش و جلوگیری از تنش و استرس انجام دهید. به این شکل که اضطراب ایجاد شده به سلامت جسمی و سرعت می تواند آسیب برساند. برای این راه حل می توان گفت سطح بالای تنش و حرکت های روده که یبوست را به همراه دارد تا تمام تمرین یوگا از حالت ابتدایی تا پیشرفته خواهد بود. پس برای انجام تمرین اول روی زمین بنشینید و زانو را خم کنید به شکلی که پا ها زیر شما قرار بگیرد. بعد با کف ۲ دست خود را به روی زمین بگذارید و دست ها را به صورت کشیده از ۲ سمت سر به جلو قرار دهید و به آهستگی به جلو بروید تا لحظه ای که پیشانی شما با زمین برخورد کند. در آخر نفسی عمیق کشیده و تنش را آزاد نمایید تا اضطراب رفع گردد.

ورزش مناسب برای رفع دل درد

  • پیچ خوردن و طاق باز خوابیدن

از دیگر حرکات مفید برای درمان یبوست با ورزش یوگا این است که به سلامت جسم یاری می رساند. در ابتدا حرکت چرخشی یک ماساژ به روده را دارد که می تواند کمک کند بعد مواد داخل روده به طرف بیرون می کشاند که این کار سم زدای خوبی برای روده و دستگاه گوارش خواهد بود تا کمک شایانی کند و جریان خون را تحریک نماید. این تمرین گوارش را سالم نگه داشته باید در اول پشت به زمین بخوابید و ۲ پا را به سمت سینه خود بکشید. بعد پا چپ را به طرف بیرون برده و پا راست را خم کرده و آن را به طرف چپ بچرخانید. سپس شانه و پشت را روی زمین گذاشته تا طرف راست بنگرید و در نهایت این تمرین را به زمان ۲۰ نفس نگه دارید و طرف دیگر را انجام  دهید.

درمان یبوست با ورزش چگونه می شود؟

نکات مهم در جهت درمان یبوست با ورزش یوگا

این حرکاتی که گفته شد می تواند به بهترین شکل بدن را نظم ببخشد تا از مشکل یبوست در امان بمانید و بتوانید سیستم گوارشی بدن را بهبود ببخشید و بی حرکت نگذارید. تمرینات یوگا به شکل روانه مورد انجام قرار بگیرد تا با حرکت چرخشی کاهش یبوست و تحریک پذیری پریتالیست را داشته باشید. آرامش در بدن می تواند سیستم گوارش را بهبود ببخشد و با انجام چند تمرین ساده و زمان کوتاهی صرف تمرینات سخت و سنگین بهتر بتوانید استرس را از خود دور نگه دارید. همچنین یوگا می تواند سلامت را تقویت بخشد تا به شکلی در زمانی کوتاه این تمرینات انجام گردد پس برای رفع یبوست خود دست به کار شوید و این حرکات را در طول روز انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *