دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه پلاک خودرو در ایران از آغاز تا امروز

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

در این مطلب شما را با تاریخچه پلاک خودرو در ایران آشنا می کنیم و شما می توانید اطلاعات خوبی در مورد انواع پلاک ها و پلاک های نظامی و سیاسی بدست آورید. برای دریافت آگاهی بیش تر این مطلب را از دست ندهید.

تاریخچه پلاک خودرو در ایران به دوره وثوق الدوله بر می گردد که در آن زمان در رشته ها و گاری ها پلاک هایی داشتند که منحصر به خود آن ها بود و می توانستند آن ها را سرشماری کنند. همچنین باید بدانید که اداره بلدیه یا همان شهرداری پلاک خودرو را اختراع نمود. در ادامه شما را با اطلاعاتی در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

تاریخچه پلاک خودرو

تاریخچه پلاک خودرو از قدیم تا کنون

برای اولین بار پلاک ها توسط اداره شهرداری ایجاد شد و تاریخچه پلاک خودرو های ایرانی بسیار قدیمی بوده و می توان گفت که قدمتی هزار ساله دارد و برای اولین خودروی ایرانی در سال ۱۳۰۵ پلاک نصب شد. در واقع در آن سال شهرداری  قانون ۳۲ بندی برای خودرو ها نوشت و حدود سه سال بعد آن را تنظیم نمود. در همان سال تمامی خودرو های ایرانی دارای پنج عدد پلاک شدن که به هر پلاک مواردی مانند نام کارخانه، نمره عقب و جلو، املاک مالیات و آدرس مالک درج شده بود.

همانطور که می دانید با گذشت زمان تعداد اتومبیل ها و رانندگان آن ها افزایش پیدا کرد و قوانین نیز دچار یک سری از تغییرات شد و بر اساس همان دو مورد دیگر به پلاک های اضافه شد که این مورد نام شهر و چهار عدد که بالای نام شهر قرار داشت. در این زمان پلاک های خودرو شامل ۵ رقم و نام استانی بود که در آن پلاک نصب شده بود و همچنین با گذشت زمان و افزایش تعداد خودرو ها تصمیمات جدیدی در مورد پلاک ها گرفته شد که یکی از آن تصمیم ها این بود که یکی از حروف الفبای فارسی نیز به اسم شهر ها اضافه شود.

از بعد از آن خودرو ها با نام شهر و عدد دو رقمی شناخته می شدند. در دهه ۷۰ خودرو ها دچار تغییر و تحولات زیادی شدند و پلاک ها از جنس لیزری شدند و همچنین در آن زمان طرح تعویض پلاک خودرو در سطح کشور آغاز شد. حدوداً در دهه ۸۰ از پلاک های ملی رونمایی شد که این پلاک ها دارای ابعاد و طرح جدیدی بودند و همچنین  نوع چیدمان آن ها بسیار تغییر کرد و تشکیل شده از اعداد و حروف بودند.

پلاک های خاص

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انواع پلاک ها

بعد از سال ۱۳۸۲ پلاک ها دارای انواع متفاوتی شدند و هر خودرو و موتور ایرانی دارای پلاک شد. پلاک های ایرانی دارای ۱۱ نوع مختلف بوده و در چهار رنگ عرضه می شوند. در واقع برای شماره گذاری خودرو ها از استان صادر کننده پلاک و تاریخ صدور پلاک و غیره استفاده می شود و شما می توانید با داشتن این اطلاعات به هویت پلاک خودرو ایرانی پی ببرید. در واقع اعداد و حروف هر پلاک نشانه ای از هویت آن می باشد که انواع آن ها عبارت اند از :

  1. پلاک خودرو شخصی در تهران
  2. پلاک خودرو شخصی در شیراز
  3. شخصی
  4.  ترانزیت
  5. کشاورزی
  6. تشریفات نظامی
  7. تاکسی
  8. عمومی
  9. دولتی
  10. جانبازان و معلولین
  11. تاریخی
  12. موتور سیکلت
  13. مناطق آزاد تجاری

اساس شماره پلاک

جالب است بدانید که شماره پلاک ها دارای مبنای خاصی می باشد که بر اساس نوع خودرو و محل سکونت مالک تعیین می شود.

خودرو های شخصی

امروز در سطح کشور شاهد یک سری از خودرو هایی هستید که دارای پلاک ملی می باشند و در واقع این پلاک ها برای خودرو های شخصی عادی که سطح شهر تردد می کنند ایجاد شده و ظاهر این پلاک‌ها مستطیل شکل بوده و از لحاظ خوانایی باید آن ها را از چپ به راست بخوانید. نحوه خواندن این پلاک ها به ترتیب خواندن عدد دو رقمی، یک حرف الفبا، یک عدد سه رقمی و یک عدد دو رقمی در کادر مربعی می باشد.

پلاک سفارت و دیپلمات ها

پلاک های خودرو های ایرانی شخصی دارای اعداد و حروف مشکی رنگ بوده و پس زمینه آن سفید می باشد. در واقع در بخش آبی رنگ پلاک یک پرچم ایران قرار داده شده است و همچنین شما می توانید عبارت I.R.IRAN را نیز مشاهده نمایید. در واقع این نوشته ها نشانه ای از این می باشند که این پلاک مرتبط با جمهوری اسلامی ایران می باشد. همچنین باید بدانید که اعداد و حروف نشانه ای محل صدور پلاک و شهری است که صاحب ماشین رد آن زندگی می کند. حروف هایی که در این پلاک ها استفاده می شود  شامل ب، جیم، دال، ژ (معلولین)، سین، صاد، طا، قاف، لام، میم، نون، واو، هـ، ی می باشد.

پلاک های معلولین به صورت ویژه طرحی می شوند زیرا این افراد برای سهمیه بنزین و درمان باید مورد توجه باشند و همچنین اگر در محل های خاص پارک کردند قابل تشخیص باشند. در واقع تنها تفاوتی که این پلاک ها با سایرین دارند این است که از نماد معلولین برای آن ها به جای حروف استفاده می شوند.

پلاک هایی که برای افراد معلول و جانبازان در سامانه درج می شوند به صورت نمادی از حرف ژ می باشد و دارای دو نوع می باشد. در واقع سر شماره ۱۱ الی ۴۹ برای افراد جانباز می باشد و همچنین سر شماره ۵۱ الی ۹۹ برای افراد معلول است.

گذر موقت ها

پلاک هایی که برای گذر های موقت می باشد برای یک سری از افرادی می باشد که خودرو های خود را از خارج از کشور خریداری می کنند و برای این که بتوانند وارد شهر ها شوند برای آن ها پلاک های گذر موقت طراحی می شود. در واقع حرف گ در این مدل از پلاک ها نشانه ای از گذر موقت بودنشان می باشد و تاریخ استفاده از این مدل از پاک ها در پایین کادر مربع مشخص شده است.

پلاک نظامی

پلاک تاکسی

در واقع پلاک های زرد رنگ نشانه ای از این می باشد که این مدل از ماشین ها دارای کاربری تاکسی می باشند. همچنین حرف ت و یا Taxi درج شده در این پلاک ها به وضوح نشانه ای از این می باشند که این ماشین کاربری تاکسی دارد. در واقع در کادر مربع کد منطقه ای پلاک صادر شده وجود دارد و این مدل از پلاک ها به صورت کد های منطقه ای برای مراکز استان ها به غیر از تهران صادر خواهد شد.

پلاک های عمومی

این مدل از پلاک ها شامل پلاک های خودرو های ارتش، نیرو های مصلح و … نیز می باشد. در واقع ماشین های حمل و نقل عمومی نیز از این مدل از پلاک ها دارند و یک سری از ویژگی هایی که این پلاک ها دارند عبارت است از :

  • داشتن رنگ مشکی در اعداد و حروف
  • پس زمینه زرد
  • درج شدن حرف عین
  • صادر شدن به صورت کد های منطقه ای

پلاک های نظامی

در واقع افراد نظامی به دلیل حساسیت کاری که دارند به صورت های متفاوتی از سایرین صادر می شود. در واقع این مدل از پلاکم ها نیز همانند پلاک های خاص بوده و دارای یک سری از ویژگی هایی می باشند و این ویژگی ها عبارت اند از :

  • داشتن حرف پ
  • داشتن اعداد سفید رنگ
  • داشتن پس زمینه سبز رنگ
  • پلاک های سپاه پاسداران با حرف ث نمایش داده می شوند.
  • پلاک های ویژه وزارت دفاع با حرف ز نشان داده می شوند و پس زمینه آبی دارند.
  • پلاک های مرتبط با ستاد کل فرماندهی نیرو های مصلح پس زمینه ای آبی داشته و با حرف ف نمایش داده می شوند.
  • پلاک های ارتش با حرف ش نمایش داده می شود.

پلاک های شخصی

پلاک های سیاسی

در حین آشنایی با تاریخچه پلاک خودرو در ایران باید بدانید که یک سری از پلاک ها مرتبط با سفارت می باشد و آن ها را پلاک های سیاسی می نامند. این مدل از پلاک ها نیز دارای نماد ها و نشانه های بسیار خاص می باشند و به وضوح قابل تشخیص خواهند بود. نشانه های این مدل از پلاک ها عبارت است از :

  • استفاده از این مدل از پلاک ها تنها برای افراد شاغل در سفارت مجاز می باشد.
  • افرادی که صاحب این مدل از خودرو ها هستند می توانند ماشین های خود را بدون عوارض وارد کنند.
  • حرف میانی این خودرو ها از دو صورت خارج نمی باشد که یکی از آن ها D و دیگری S می باشد. در واقع D برای افراد دیپلمات و S برای سفارت خانه ها می باشد.
  • در واقع این مدل از خودرو ها دارای حفاظت خاصی می باشند از این رو سعی کنید با فاصله از آن ها حرکت نمایید زیرا در صورت تصادف برای ثابت نمودن عمدی نبودن کار خود باید راه زیادی را بگذرانید.

حال که با تاریخچه پلاک خودرو در ایران آشنا شدید در ادامه می توانید تاریخچه پول در ایران و تاریخچه ددد را نیز مشاهده کنید و آگاهی های خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *