دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های مرغ فاسد شده که باید جدی بگیرید

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

در اکثر خانواده ها استفاده از گوشت مرغ بسیار مرسوم است. در این مطلب قصد داریم شما را با نشانه های مرغ فاسد شده و نکات طلایی برای تشخیص مرغ فاسد از سالم آشنا نماییم تا با اطمینان بیشتری نسبت به تهیه گوشت مرغ اقدام کنید.

 یکی از مواد غذایی اصلی در رژیم غذایی بیشتر خانواده ها گوشت مرغ می باشد از این رو هنگام خرید آن نشانه های مرغ فاسد از سالم بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر مایلید تا در این زمینه اطلاعات کافی کسب نمایید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

مهمترین نشانه های مرغ فاسد

یکی از موضوعاتی که برای افراد علاقمند به مصرف گوشت مرغ مورد ابهام است این بوده که گوشت مرغ سالم را از فاسد چطور تشخیص دهند. همانطور که می دانید گوشت مرغ در اکثر خانواده های ایرانی یکی از مواد غذایی اصلی در رژیم غذایی محسوب می شود. مرغ هم همچون سایر گوشت ها می تواند فاسد شده و سبب مسمومیت و بیمار شدن افراد گردد.

از این رو تشخیص مرغ فاسد از سالم بسیار اهمیت دارد. به این ترتیب باید به دنبال نشانه های خاصی بوده که اطمینان داشته باشیم گوشت مرغ مصرف سالم است. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با چندین نکته طلایی برای تشخیص مرغ فاسد از سالم آشنا نماییم.

۱. دقت به بوی گوشت مرغ

یکی از علائم خراب شدن گوشت مرغ، بوی آن است. مرغ تازه و خام بوی ملایمی داشته یا اصلا فاقد بو می باشد. اگر مرغ بوی خیلی آشکاری شبیه بوی ترش شدن یا گوگرد شبیه تخم مرغ فاسد، حتما آن را دور بیندازید. با این وجود برای تشخیص سالم بودن مرغ تنها به بوی آن اکتفا نکرده زیرا حس بویایی افراد متفاوت بوده به این معنا که همه متوجه تغییر بوی مرغ نمی شوند.

گوشت مرغ فاسد بوی گوگرد می دهد که ناشی از انباشت باکتری های خطرناک در آن بوده که عامل فاسد شدن هستند. از دلایل رشد بسیار این باکتری های خطرناک، انبار کردن گوشت در دمای نامناسب و بسته بندی ضعیف می باشد که سبب مسمومیت می شوند.

  •  آرون گروپس

زیر شکم و بال مرغ سریع تر از بخش های دیگر فاسد می شوند. اگر از این قسمت ها بوی گندیدگی یا تعفن حس شد نشانگر فاسد بودن مرغ است. مرغی که بوی بد تولید می کند حتما باید دور ریخته شود چرا که مسمومیت خطرناکی به همراه دارد.

۲. دقت به رنگ گوشت مرغ

رنگ گوشت مرغ فاسد شده تیره است. اگر مرغ بوی بدی دارد و رنگ گوشت نیز تیره و رنگ پریده باشد، به این معنی است که فاسد شده است. ران مرغ معمولا باید رنگی مایل به صورتی داشته و سینه مرغ نیز به رنگ سفید روشن بوده و بافت سفت و برجسته آن از زیر پوست مشخص باشد.

تحلیل رفتن عضلات گوشت مرغ به ویژه در قسمت سینه نشانه بیماری انگلی و عفونی می باشد. هر چه رنگ گوشت تیره تر بود یعنی کهنه تر است. گوشت مرغ در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به رنگ خاکستری و گاه سبز رنگ در می آید که باید حتما دور ریخته شود.

۳. دقت به بافت گوشت مرغ

مرغ خام بافتی براق و تا حدودی نرم دارد. مرغ نبایستی لزج و چسبنده باشد که نشان دهنده خرابی گوشت است. مرغ پخته شده سفت و خشک تر از مرغ خام بوده و اگر متوجه هر نوع تغییر بافت نظیر افزایش، نرمی، چسبندگی گوشت شدید به احتمال زیاد مرغ فاسد است.

اگر باکتری ها لایه بیرونی مرغ را احاطه کنند، سطح مرغ حالت لزج و چسبنده پیدا می کند که می تواند نشانگر از بین رفتن بافت و پروتئین های موجود در گوشت باشد.

۴. دقت به تاریخ انقضا

در کنار علائم آشکار فساد مرغ دقت به تاریخ انقضای گوشت مرغ هنگام خرید نیز اهمیت دارد. همواره پیش از خرید به تاریخ انقضای محصول دقت کنید. اگر می خواهید مرغ را طی یک یا دو روز بعد مصرف کنید می توانید بسته ای را انتخاب که تاریخ انقضای آن نزدیک است ولی اگر قرار نیست از مرغ تازه تا تاریخ انقضای آن استفاده نمایید، بهتر است مرغ را منجمد کنید.

گوشت مرغ تا ۴۸ ساعت در یخچال قابل نگهداری بوده و بعد از آن بایستی منجمد گردد. مرغ در فریزر تا ۹ ماه در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی گراد قابل نگهداری است. پیش از قرار دادن مرغ در یخچال تاریخ خرید را روی بسته درج نمایید تا متوجه مدت نگهداری گوشت در یخچال شود. در صورت پختن مرغ طی سه الی چهار روز مصرف شود و در یخچال نگهداری گردد.

از دیگر نشانه های مرغ فاسد عبارت است از:

  • مرغ نباید ضربه دیده باشد: گوشت مرغ بایستی عاری هر نوع ضربه ای باشد و بایستی فاقد پر، سر، امحا و احشای دیگر باشد. موقع خرید نیز به تاریخ تولید آن حتما دقت داشته باشید.
  • پوست مرغ فاقد هر نوع چروک یا پارگی باشد: پوست مرغ تازه داخل بسته بندی باید یکدست، مرطوب، صاف، فاقد تورم، درخشنده و بدون خون مردگی باشد. لکه های سفید رنگ روی پوست و عضلات مرغ به دلیل انجماد آب زیر پوست و عضلات می باشد. مصرف این نوع گوشت مانعی ندارد.

چگونه مرغ منجمد سالم و بهداشتی را تشخیص دهیم؟

حال که با نشانه های مرغ فاسد آشنا شدید، بهتر است با خصوصیات مرغ منجمد سالم و بهداشتی نیز آشنا شوید که شامل موارد زیر می باشد:

  • اگر مرغ منجمد خریداری شده، گوشت مرغ باید بعد از رفع انجماد دارای سختی و قوام طبیعی بوده و سطح آن لزج و چسبنده نباشد.
  • گوشت مرغ را تنها از مراکز مجازی که مرغ کشتار صنعتی ارائه می دهد، تهیه نمایید.
  • مرغ بسته بندی فاقد مواد خارجی، خونابه یا آب منجمد باشد.
  • مرغ منجمد بایستی فاقد لکه های رنگی ناشی از رشد قارچ باشد.
  • مرغ منجمد باید فاقد لکه های با رنگ سفید گچی تا خاکستری باشد. سوختگی فریزری در مرغ به صورت لکه های سفید یا علامت هایی نشان داده می شوند که چربی نبوده ضمن این که این لکه ها نسبت به پوست اطراف زبر و برجسته تر هستند. اگرچه مصرف این گوشت خطری برای سلامتی ندارد ولی طعم مرغ بد خواهد شد.

  • مرغ منجمد باید در کیسه های پلاستیکی سالم، فاقد عیب و پارگی و با تاریخ تولید و انقضا و مجوز سازمان دامپزشکی ارائه شوند.
  • رنگ مرغ منجمد با مرغ خام یا پخته مشابه است و اگر رنگ مرغ تیره تر از خاکستری معمول باشد حتما از مصرف آن خودداری شود.
  • گوشت مرغی که درست منجمد شده است فاقد یخ زدگی ضخیم در اطراف بوده و اگر در اطراف آن این مورد مشاهده شد برای استفاده خوب نیست. اگر یخ سفید بود ناشی از سوختگی فریزری آن است.
  • می توان گوشت مرغ منجمد را در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی گراد فریزر تا یک سال نگهداری نمود.
  • برای استفاده از گوشت مرغ یخ زده ابتدا آن را در طبقات پایین یخچال قرار داده تا به آرامی از حالت انجماد خارج شده بعد آن را مورد طبخ قرار دهید.

در صورت تمایل برای آشنایی با تشخیص ماهی فاسد و انواع مزاج گوشت ها  روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *