دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های جنین ماکروزومی در زایمان و بررسی دلایل و موارد خطرناک

  • سعیده ستاری
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

جنین ماکروزومی در زایمان نشان دهنده این است که کودک شما بیش از اندازه بزرگ است و وزن آن ممکن است به ۴ کیلوگرم برسد که این امر دلایل گوناگونی دارد که می توان به دیابت در بارداری و چاقی در باردای اشاره کرد.

اگر چه تپل بودن کودک، لپ های برجسته و لایه های روی هم افتاده دست ها و پا ها برای افراد زیادی دوست داشتنی و جذاب است و به همین علت خیلی از مادران دنبال راه هایی برای افزایش وزن جنین هستند. ولی بیش از اندازه بزرگ بودن کودک یک عارضه است که به آن جنین ماکروزوم می گویند. ما درذ این مطلب درباره جنین ماکروزومی در زایمان صحبت می کنیم.

علائم جنین ماکروزومی در زایمان

آشنایی با جنین ماکروزومی در زایمان

اصطلاح “ماکروزومی جنین” برای توصیف یک نوزاد تازه به دنیا آمده استفاده می شود که به شکل قابل توجهی بزرگتر از حد نرمال می باشد. نوزادی که به ماکروزومی جنین ابتلا یافته است، بدون توجه به سن حاملگی، وزن آن زمان تولد بیش از ۴ کیلو گرم است. در حدود ۹ درصد از نوزادان به دنیا آمده جهان بیشتر از ۴ کیلوگرم وزن دارند. با این وجود، خطرات مرتبط با ماکروزومی نوزاد زمانی که وزن نوزاد در زمان زایمان بیشتر از ۴۵۰۰ گرم باشد، بیشتر می شود. پس نوزادان ماکروزوم به نوزادی با وزن بالاتر از ۴ و نیم کیلو می گویند.

بزرگی جنین امکان دارد زایمان واژینال را با پیچیدگی روبرو کند و می تواند نوزاد را در زمان تولد به صدماتی دچار کند چون عبور نوزاد بزرگ از کانال تنگ واژن بسیار سخت است. ماکروزومی جنین همچنین نوزاد را در معرض خطر افزایش ابتلا به مشکلات سلامتی بعد از به دنیا آمدن قرار می دهد.

نشانه های جنین ماکروزومی

حال نشانه های و علائمی که حتما باید نسبت به آن ها آشنایی داشته باشید تا بدانید که آیا کودک شما بیش از اندازه بزرگ است یا نه.

  • مایع آمنیوتیک بیش از اندازه: مایع آمنیوتیک بیش از اندازه – مایعی که در دوران حاملگی جنین را محاصره کرده و از آن مراقبت می کند- امکان دارد نشان دهنده این باشد که جنین شما از حد متعادل بزرگتر می باشد. میزان مایع آمنیوتیکبازتاب ادرار جنین شما می باشد و جنین بزرگتر ادرار بیشتری تولید می کند. بعضی از شرایط که موجب بیشتر شدن اندازه جنین می شود می تواند باعث بیشتر شدن ادرار او نیز شود.
  • بزرگی ارتفاع رحم (قد پایه): در زمان مراجعات قبل از زایمان، پزشک یا مرکز بهداشتی شما، ارتفاع رحم شما را اندازه گیری می کنند. فاصله بین بالای رحم تا استخوان شرمگاهی، ارتفاع رحم (فوندال هایت) است. در صورتی که اندازه ارتفاع رحم بیش از اندازه توقع باشد، قادر است نشانه ای از ماکروزومی جنین باشد.

نشانه های جنین ماکروزومی حین زایمان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دلایل ماکروزومی جنین

دلیل بزرگ شدن نوزاد و یا ماکروزومی جنین می تواند به علت عوامل ژنتیکی و همچنین شرایط مادر، مثل چاقی در بارداری و دیابت در بارداری به وجود آید. در موراد نادری امکان دارد جنین به یک بیماری ابتلا پیدا کند که باعث تسریع در رشد نوزاد شود. در بعضی از موراد، آنچه موجب وزن بیش از اندازه طبیعی در زمان تولد می شود، ناشناخته مانده است.

موراد خطرناک ماکروزومی جنین

خیلی از عوامل امکان دارد خطر ماکروزومی جنین را بیشتر کند – بعضی از آن ها را قادر به کنترل هستیم، ولی بعضی دیگر از موارد مربوط به ماکروزوم بودن جنین را قادر به کنترل نیستید – به عنوان مثال:

  • چاقی مادر: در صورتی که چاق هستید احتمال ماکروزومی جنین برای شما بیشتر می شود.
  • دیابت در بارداری: در صورتی که پیش از بارداری به دیابت مبتلا بودید و یا در دوران بارداری (دیابت بارداری) به این بیماری دچار شده باشید، احتمال ماکروزومی جنین وجود دارد. در صورتی که دیابت شما به درستی تحت کنترل شما نباشد، احتمالا نوزاد شما از شانه های بزرگتری برخوردار است و در قیاس با نوزادی که مادرش به دیابت دچار نیست بدن او چربی بیشتری دارد.
  • باردار بودن یک پسر: نوزادان پسر به طور معمول اندکی بیشتر از نوزادان دختر وزن بیشتری دارند. اغلب نوزادانی که وزنشان بیشتر از ۴۵۰۰ است، پسر هستند.
  • سابقه ماکروزومی جنین: در صورتی که قبلا نوزادی به دنیا آوردید که به ماکروزومی مبتلا بوده است، شما در معرض خطر داشتن نوزاد دیگری با این شرایط هستید. همچنین اگر وزن خود شما در زمان تولد بیشتر از ۴ کیلوگرم باشد، احتمالا شما یک نوزاد درشت به دنیا می آورید.
  • سن مادر: خانم هایی که سن آن ها بیشتر از ۳۵ سال است احتمال اینکه در زمان زایمان جنین آن ها ماکروزومی باشد، زیاد است.

عوامل خطرناک جنین ماکروزومی در زایمان

  • بارداری قبلی: خطر ماکروزومی جنین با ره بارداری بیشتر می شود. تا پنجمین بارداری موفق، میانگین وزن تولد برای هر حاملگی معمولا تا حدود ۱۱۳ گرم بیشتر می شود.
  • زایمان دیررس: در صورتی که بارداری شما بیشتر از دو هفته از تاریخ مقرر ادامه پیدا کند، جنین شما در معرض خطر ماکروزومی جنین است.
  • افزایش وزن زیاد در دوران حاملگی: افزایش وزن زیاد در دوران حاملگی احتمال ماکروزومی جنین را بیشتر می کند.

ماکروزومی جنین بیشتر از دلایل دیگر، نتیجه دیابت مادر، چاقی و افزایش وزن مادر در حاملگی است. در صورتی که این عوامل خطر وجود نداشته باشد و ماکروزومی جنین مشکوک باشد، احتمال دارد جنین شما به یک بیماری نادر دچار شده باشد که در رشد او تاثیر دارد. اگر خطر جنین ماکروزومی مطرح شد، مرکز بهداشتی امکان دارد وابسته به نتیجه های آزمایش، تست های تشخیصی و احتمالا دیدار با مشاور ژنتیک را پیشنهاد کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *