دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۱۲ راهکار خلاقانه: چطور برای کودکان، جشن عید غدیر بگیریم؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

«من کنت مولاه فهذا علیٌ مولاه» همان جمله معروفی است که پس از قرن‌ها هنوز بر سر زبان کودکان شیعه و عاشقان علی‌ابن ابی‌الطالب علیه السلام است و هنوز هم مردمان این سرزمین با عشق فراوان، عید غدیر را جشن می‌گیرند‌. غدیر تنها یک رویداد تاریخی نیست، غدیر تفکری است که هر مسلمانی موظف است آن را به درست‌ترین شکل ممکن در ذهن و قلب کودکان خود نهادینه کند. از این رو بهتر است با برگزاری جشن عید غدیر این روز فرخنده و این عید باشکوه را به زیباترین شکل برای کودکان خود شاد و مفرح کنید.‌ طبیعتا هر عیدی مراسمات خاص خود را دارد. برپایی یک جشن باشکوه به مناسبت عید غدیر ارزش بسیاری دارد؛ اما مهم آن است که بتوانید این عید را برای کودکان شاد کنید و با برگزاری جشن عید غدیر کودکان خود را با واقعه غدیر آشنا کنید.

اهمیت تعریف واقعه غدیر برای کودکان

در دین کامل اسلام اعیاد شاد و فرخنده بسیاری داریم؛ اما غدیر چیز دیگری است. پربیراه نیست که این عید مبارک و این سنت نبوی این چنین زیبا و خاص وصف شده و از عظمت آن چنین سخن به میان می‌آید. هدف از برگزاری جشن عید غدیر آن است که هر ساله این روز باشکوه و این عید آسمانی را به مناسبت خلافت و ولایت امام عزیزمان حضرت علی علیه السلام گرامی داریم و به فرزندان خود بیاموزیم که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله چگونه پرچم ولایت را به دست امام معصوم ما داد و دین را تکمیل کرد. همه ما به خوبی می‌دانیم که در این روز پیامبر گرامی اسلام حضرت علی علیه السلام را به عنوان پرچم‌دار دین اسلام معرفی کرد و ضمن آن، دین را تکمیل و نعمت خود را بر امت اسلام تمام کرد.

12 راهکار خلاقانه: چطور برای کودکان، جشن عید غدیر بگیریم؟
درک این تفکر و پذیرش آن برای شیعیانی که سال‌ها با عشق مولای خود انس گرفته‌اند، آسان به نظر می‌رسد؛ اما مهم آن است که بتوانید این عشق را در قلب کودکان خود جای دهید و قلب کوچک آن‌ها را لانه عشق امیرالمومنین علیه السلام سازید.‌ در واقع مهم آن است که بتوانید در عین سادگی این قصه زیبای آشنا را برای کودکان خود تعریف کنید. همانطور که می‌دانید کودکان به مراسمات شادی، جشن و ملزومات آن علاقه بسیاری دارند. با این اوصاف شما می‌توانید با برپایی جشن عید غدیر و یک مراسم کم هزینه و زیبا ضمن برپایی جشن عید آسمانی، واقعه غدیر و پیام رسالت آن را برای کودک خود بیان کنید تا فرزندان اسلام از کودکی با میوه رسالت و ثمره نبوت آشنا شوند.

راهکارهای برگزاری جشن عید غدیر برای کودکان

وقتی قصد دارید عید غدیر را برای کودکان خود جشن بگیرید، در ‌واقع به دنبال آن هستید که این عید آسمانی پرگوهر را برای فرزندان خود جا بیندازید تا به عنوان فرزندی از اسلام، این روز را گرامی بدارند و زندگی خود را با پیام این روز بزرگ بیامیزند. همانطور که می‌دانید دنیای کودکان با دنیای بزرگ‌ترها تفاوت‌های بسیاری دارد. غدیر پیام بزرگی است که شاید درک آن برای کوچک‌ترها سخت باشد. این هنر شما بزرگ‌ترهاست که بتوانید این پیام را به شکلی ساده و قابل درک، البته کامل به فرزندان خود انتقال دهید.

به همین منظور باید جشن عید غدیر را طوری برگزار کنید که در خور کودکان باشد. برگزاری یک جشن مذهبی بر اساس سلیقه کودکان و با توجه به علایق و فانتزی‌های کودکانه اهمیت بسیاری در خلق یک خاطره زیبا و به یادماندنی دارد. در ادامه برخی از راهکارهای برپایی جشن غدیر را بررسی می‌کنیم. ضمنا برای برگزاری جشن غدیر می‌توانید از محصولات مذهبی استفاده کنید.

12 راهکار خلاقانه: چطور برای کودکان، جشن عید غدیر بگیریم؟

۱- ترتیب دادن یک جشن خانگی کوچک

در برگزاری جشن عید غدیر باید بیشترین شادی، سهم کودکان باشد. برای برپایی این جشن می‌توانید به کمک بچه‌ها خانه را تزیین کرده و زیبا کنید. برای این منظور می‌توانید از کودکان خود بخواهید که ایده‌های خود را برای تزیین خانه بیان کنند و در نهایت با هم‌ فکری شما خانه را زیبا سازند. طبیعتا برای زیبا‌سازی خانه به یکسری ملزومات و لوازم تزئیناتی احتیاج دارید. برای این منظور می‌توانید از لوازم و ملزومات فروشگاه‌های مذهبی همچون خدمتگزاران،‌ ربیع، انتظارشاپ و… استفاده کنید. به این ترتیب بتوانید ضمن زیباسازی خانه و محیط جشن، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنید. در این راستا می‌توانید از انواع بادکنک‌ رنگی با چاپ تبریک عید غدیر، ریسه‌های کاغذی رنگی، پرچم و کتیبه غدیر، پوستر غدیر، مگنت‌ها و لوازم دیگر فروشگاه خدمتگزاران، دیجیکالا، ترب و… استفاده کنید.

در واقع شما می‌توانید این ملزومات را تهیه کنید و آن‌ها را در اختیار کودکان خود قرار دهید تا بتوانند به سلیقه و اختیار خود، خانه را تزیین کرده، احساس بزرگی و شادی را در خود لمس کنند. می‌توانید به کودکان خود تاکید کنید که تغییر چیدمان خانه یا تزیین آن برای جشن عید غدیر باید به سلیقه آن‌ها باشد. به این ترتیب حتی اگر کاری به آن‌ها واگذار شود، با کمال میل و شوق فراوان انجام می‌دهند. در نهایت باید بدانید که نیاز به سخت‌گیری زیاد نیست و بهتر است تا حد امکان سلیقه کودکان در تزیین خانه جاری باشد. برای تزیین می‌توانید از ریسه پارچه ای و رنگی هم استفاده نمایید.

۲- پختن کیک و شیرینی

سعی کنید برای برگزاری این جشن کیک و شیرینی‌های خانگی را تهیه کنید و در تهیه شیرینی‌ها از کودکان خود کمک بگیرید. اکثر کودکان این کار را یک سرگرمی دوست داشتنی می‌دانند و به این ترتیب هنگام کمک به شما احساس مفید بودن کرده و حس خوبی پیدا می‌کنند. هنگام پخت شیرینی فرصت کافی وجود دارد تا ذهن کودکان را برای تعریف جشن عید غدیر آماده کنید.

12 راهکار خلاقانه: چطور برای کودکان، جشن عید غدیر بگیریم؟

۳- تهیه پیکسل‌های عید غدیر

حتماً تاکنون به این نکته توجه کرده‌اید که وقتی کودکان خود را با صفاتی مانند: قهرمان صدا می‌زنید و به آن‌ها نام و نشانی از قهرمان یا شخصیت‌های مورد علاقه‌شان انتصاب می‌دهید، احساس بزرگ بودن و افتخار می‌کنند. با توجه به این مسئله می‌توانید برای بزرگ نشان دادن مقام حضرت علی علیه السلام از پیکسل‌ غدیر و سربندهایی با طرح غدیر استفاده کنید. پیکسل‌ها و سربندها در فروشگاه خدمتگزاران، پیکسل لند، ترب، باسلام و… در انواع دخترانه و پسرانه عرضه می‌شوند.

۴- بازی‌های جذاب و کودکانه

برای اینکه بتوانید جشن عید غدیر را برای کودکان خود خاطره انگیز و شگفت‌انگیز سازید، می‌توانید از محتوا‌های مختلفی مانند: بازی‌ها و سرگرمی‌های متنوع، متناسب با موضوع جشن استفاده کنید و هیجان را در کودکان خود افزایش دهید. بازی‌های زیادی برای این روز بزرگ و این جشن آسمانی تدارک دیده شده که به کودکان کمک می‌کند با ذهن بازتری موضوع واقعه غدیر را درک کنند و ضمن پذیرش آن، برای همیشه این روز مبارک را در خاطر خود ثبت کنند. استفاده از تکنیک قصه‌گویی نیز در این زمینه می‌تواند بسیار جذاب و مفید باشد.

۵- تهیه کارت پستال و کارت تبریک

تهیه کارت پستال با موضوع عید غدیر، حتی یک کارت تبریک یا دعوت به مناسبت برگزاری این جشن می‌تواند یک خاطره زیبا را برای کودکان به یادگار بگذارد. کارت‌های دعوت کودکان نیز تنوع بسیار زیادی دارند و شما می‌توانید به راحتی یک کارت زیبا را انتخاب و تهیه کنید، ضمن ایجاد خاطره معنوی، یک یادگار مادی و البته بسیار با ارزش را از این جشن فرخنده به آن‌ها بدهید.

۶- برگزاری مسابقات مختلف

شما می‌توانید برای برگزاری جشن غدیر مسابقات مختلف مانند: مسابقه کتاب خوانی، حفظ فرازی از خطبه غدیر، قصه‌گویی، نقاشی و رنگ‌آمیزی، مسابقات متنوع دیگر را برگزار کنید. به این ترتیب می‌توانید کودکان را وارد یک چالش جذاب کرده از این طریق موضوع غدیر را برایشان روشن کنید. این مسئله می‌تواند در افزایش معلومات کودکان تاثیر مثبتی داشته باشد.

۷- تهیه جوایز و اهدای عیدی به کودکان

همه بچه‌ها به عیدی گرفتن در اعیاد مختلف علاقه بسیاری دارند. اهدای عیدی به صورت پک بسته‌بندی شده با نماد غدیر می‌تواند این جشن را برای کودکان خاطره‌ساز و ماندگار کند و علاقه آن‌ها را به این عید اسلامی افزایش دهد. علاوه بر اهدای عیدی می‌توانید از لوازم مختلفی که در فروشگاه خدمتگزاران، دیدارشاپ و… عرضه می‌شود، برای تهیه جوایز مسابقات جشن عید غدیر استفاده کنید. شما می‌توانید هدایای جشن غدیر را به عنوان یک سوپرایز برای کودکان خود در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید لوازم مختلف را تهیه کنید و از کودکان خود بخواهید با استفاده از این لوازم و خوراکی‌هایی نظیر شکلات و آبنبات یک پک هدیه جذاب برای خود و دوستانشان تهیه کنند. به این ترتیب سنت عیدی دادن را نیز می‌آموزند.

۸- برگزاری نمایش‌های کودکانه

غدیر به عید سادات معروف است. شما می‌توانید تمامی آیین‌ها و سنت‌های این عید بزرگ را در قالب اعمال کودکانه برای فرزندان خود به جای آورید. به این صورت که شما می‌توانید پس از شرح واقعه غدیر از کودکان خود بخواهید که در قالب یک بازی با سبک کودکانه یا همان خاله بازی‌های معروف کودکان، واقعه غدیر را به نمایش بگذارند. ضمن اینکه شما نیز می‌توانید در این بازی معنوی زیبا با آن‌ها شریک شده و در کنار آن‌ها باشید. اگر برای اجرای نمایش برای کودکان خود لباس سبز رنگ تهیه کنید، برایشان جذاب‌تر خواهد بود.

آموزش آیین‌های زیبا در روز عید غدیر

همانطور که گفتیم هدف از برگزاری جشن عید غدیر آشنا کردن کودکان با این سنت نبوی و ثمره رسالت است. کودکان باید بدانند که رسالت پیامبر و حضرت علی چیست و با آیین‌های پسندیده در اسلام آشنا شوند. برای این منظور می‌توانید زمان برگزاری جشن غدیر و تعریف واقعه غدیر متناسب با اقتضای سنی کودکان، سایر مراسمات و آیین‌های پسندیده این روز را نیز به همراه کودکان خود به جای آورید. در ادامه به چند مورد از این آیین پسندیده اشاره می‌کنیم.

۹- دید و بازدید

کودکان از روی رفتار و اعمال بزرگ‌ترها الگو می‌گیرند؛ به همین خاطر شما می‌توانید با دیدن بزرگ‌ترها و در واقع دید و بازدید با اقوام و آشنایان خود، اهمیت احترام به بزرگ‌ترها را به کودکان خود نشان دهید. دیدار سادات نیز در این روز فرخنده بسیار ارزشمند و مبارک است؛ اما بهتر است به کودکان خود اجازه دهید که برای همراهی شما و شرکت در دید و بازدیدها خودشان تصمیم بگیرند و با میل خودشان شما را همراهی کنند. قطعا کودکان از این عمل استقبال می‌کنند.

۱۰- مهمانی دادن

شما می‌توانید با ترتیب دادن یک دورهمی و مهمانی کوچک، جشن عید غدیر را در کنار دوستان و آشنایان خود برگزار کنید. در این صورت کودکان شما می‌آموزند که خانه آن‌ها می‌‌تواند در این عید بزرگ محل برگزاری دیدارها باشد. در این حین شما می‌توانید با تهیه پک‌های عیدی، به کودکان خود بیاموزید که میهمانان خود را با عیدی‌های معنوی ارزشمند بدرقه کنند. این مسئله پیوندهای دوستی را عمیق‌تر می‌کند و قطعاً می‌تواند یک الگوی بزرگ برای کودکان باشد. همین الگو می‌تواند این ذهنیت را در کودکان ایجاد کند که پیوند دوستی در روز عید غدیر به عنوان یک پیام از این واقعه تاریخی می‌تواند کینه‌ها، کدورت‌ها و حیله‌های شیطانی را دور کند. برای شربت دادن در مهمانی می‌توانید از سینی جالیوانی با طرح‌های مذهبی استفاده نمایید.

۱۱- به جا گذاشتن یک یادگاری از عید غدیر

شما می‌توانید یک یادگاری از این روز بزرگ به جا بگذارید که سال‌های سال یادآور جشن عید غدیر باشد. به عنوان مثال: می‌توانید در این روز به همراه کودکان خود یک نهال بکارید. به ثمر نشستن این حال و تبدیل شدن آن به یک درخت تنومند در کنار رشد معنوی کودکان می‌تواند برایشان بسیار جذاب باشد.

۱۲- صدقه دادن

غدیر روز رحمت و روز خشنودی خدای مهربان است. به کودکان خود بیاموزید که در این روز بر پیامبر اکرم و خاندان پاک او درود فرستند و بی دلیل به دیگران مهربانی کرده و عشق بورزند. منظور از صدقه دادن صرفاً صدقه مادی نیست. به کودکان خود بیاموزید که در این روز به دیگران لبخند بزنند، از دوستان خود تعریف و تمجید کنند، به یکدیگر نیکی کنند، هدیه دهند و شکرگزار خدای خود باشند. البته بهتر است به جای یادآوری این امور پسندیده به فرزندانتان، بستری فراهم کنید که بتوانید بذر نیکی کردن را در کودکان خود بکارید. در واقع کودکان باید از رفتار شما در این روز الگو گرفته و آن را تکرار کنند.

12 راهکار خلاقانه: چطور برای کودکان، جشن عید غدیر بگیریم؟

جمع‌بندی

در این مطلب راجع به نحوه برگزاری جشن عید غدیر برای کودکان صحبت کردیم. کودکان دل کوچک و دنیای بزرگی دارند و با شادی‌های کوچک خوشحال و خوشنود می‌شوند؛ به همین خاطر شما می‌توانید با برگزاری یک جشن کوچک و به جای آوردن اعمال این عید بزرگ مانند: نصب پرچم بر سر در خانه‌ها، تزیین خانه، دید و بازدید اقوام، دیدار با سادات و سیدها، تهیه کیک و شیرینی، تهیه پاکت هدیه و موارد بسیار دیگر کودکان خود را با این روز بزرگ مسلمانان آشنا کنید و به آن‌ها بیاموزید که عید غدیر روز شادی کردن، بخشیدن و روز رحمت خداست. در این بین می‌توانید با تهیه لوازم و ملزومات مربوط به عید غدیر از جمله: بادکنک، پیکسل، پرچم، کتیبه و سایر لوازم تزئیناتی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و یا فروشگاه‌های محلی یک جشن کوچک و البته باشکوه برای فرزندانتان برگزار کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *