دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دلیل خودخواهی در کودکان و روش صحیح جلوگیری از آن

  • سعیده ستاری
  • ۸ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

خودخواهی در کودکان می توان ناشی از علت های مختلفی باشد که می توان به نظم و انضباط نداشتن در کودک، یاد نگرفتن تواضع و از خودگذشتگی، کم توجهی و بیمهری به کودک و الگوبرداری از رفتار های خودخواهانه اعضای خانواده اشاره کرد.

هر اندازه کودکان بزرگتر می شوند، بیشتر از گذشته به خود توجه می کنند. این تغییر پدیده ای کاملا طبیعی می باشد، چون کودک از اینکه چه کسی است مطلع می شود و وارد جمع های فرهنگی و اجتماعی تازه ای می شود. به طور معمول کودکان از این بیزار هستند که در اجتماع عجیب یا متفاوت باشند. به همین سبب بر رفتار خود بیشتر از گذشته تمرکز دارند تا با جامعه هماهنگ شوند. ما در این مطلب در مورد خودخواهی در کودکان صحبت می کنیم.

دلایل خودخواهی در کودکان

دلایل خودخواهی در کودکان

کارشناسان این مرحله از رشد را، به علت اینکه کودک فرض می کند همه به او توجه می کنند، دوران «مخاطب خیالی» می گویند. اطمینان داشته باشیداین نوع توجه زیاد به خود کاملا نرمال و طبیعی است، ولی در صورتی که به خودخواهی تبدیل شود، نادرست و دردسر ساز است. در صورتی که متوجه نشانه های خودخواهی در کودک خود شدید، توصیه می شودبرای اصلاح این رفتار اقدام کنید. خودخواهی کودکان علت های زیادی دارد که والدین امکان دارد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در شکل گیری آن موثر باشند. بعضی از اساسی ترین علل بروز خودخواهی در کودکان به شرح زیر است:

  • نداشتن نظم و انضباط در کودک
  • نداشتن رشد کافی هوش هیجانی که در نتیجه آن، کودک قادر به درک دیگر هیجانات نیست.
  • حسادت کودک به خواهر یا برادر خود امکان دارد موجب خودخواهی شود.
  • یاد نگرفتن تواضع و فداکاری
  • کم توجهی و بی مهری به کودک
  • داشتن آزادی عمل بیش از اندازه کودک و نبود حد و مرز در خانه نیز امکان دارد موجب به وجود آمدن رفتار های خودخواهانه در کودک شود.
  • بی توجهی به کودکی که افسرده، مضطرب یا عصبانی است امکان دارد باعث منزوی شدن او شود و به مرور تاثیر این امر این باشد که کودک خودخواه شود.
  • والدین با داشتن صفات و رفتار هایی مانند اجتناب، احساس گناه، عشق و تشویق بیش از اندازه می توانند باعث خودخواهی کودک شود
  • زمانی که والدین یا بعضی از اعضای خانواده خودخواهانه رفتار می کنند، کودک نیز الگوبرداری می کند

در صورتی که کودک به زور و با جیغ و داد وسایل دیگران را می گیرد یا آخرین بیسکویت را بدون در نظر گرفتن بقیه اشخاص برمی دارد یا اسباب بازی های خود را با دیگران سهیم نمی شود، امکان دارد به خودخواهی دچار شده باشد.

دلایل خودخواهی در بچه ها

راه های جلوگیری از خودخواهی اطفال

اولین گام تغییر رفتار خودخواهانه کودک این می باشد که متوجه شوید این رفتار امکان دارد مشکل بزرگی باشد، نه مرحله ای موقت. کارهای زیر برای اصلاح یا جلوگیری از خودخواهی در بچه ها پیشنهاد می شود:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۱. تحمل نکردن خودخواهی

برای اصلاخ رفتار کودکف به او بگویید قادر به تحمل این رفتار ها نیستید. تغییر برای کودکی که عادت کرده است تمامی خواسته هایش برآورده شود بسیار دشوار است، ولی توصیه می شود در این زمینه با جدیت بیشتری رفتار کنید. قانون های وضع کنید که نشان می دهد خودخواهی در منزل ممنوع است. در صورتی که کودک خودخواهانه رفتار نمود، آن رفتار را تایید نکنید و نارضایتی خود را ابراز کنید. علت بد ودن خودخواهی را بری او توضیح دهید و او را از مضرات آن آگاه کنید.

۲. پیدا کردن دلیل خودخواهی کودک

ضمن درک این مشکل، در آغاز از علل خودخوهی کودک مطلع شوید. آیا اتفاق تازه ای رخ داده است یا با خواهر براردرش دچار مشکل شده است ِا قانون ها در منزل شما ضعیف است یا اینکه در مدرسه با مشکلاتی روبرو است؟ پیش از نگرانی در مورد مضرات رفتار کودک، ابتدا فهرستی را تهیه کنید و مشاهده کنید چه اتفاق تازه ای رخ داده است که رفتار کودک شما تغییر پیدا کرده است و کودک شما خودخواه شده است.

راه های رفع خودخواهی در کودکان

۳. تحسین رفتار های غیر خودخواهانه کودک

بهترین راهکار برای از بین بردن خودخواهی این است که به رفتار های مخالف آن بها بدهید. زمانی که کودک رفتاری غیرخودخواهانه دارد و با فروتنی رفتار می کند، او را مورد تحسین قرار دهید و توضیح دهید به چه علت رفتار او صحیح بوده است و چگونه دیگران را با کار شاد می کند. تحسین رفتار های درست به جلوگیری از خودخواهی در کودکان کمک می کند.

۴. آموزش همدلی به کودک

بچه هایی که قادر هستند خود را به جای اشخاص دیگر بگذارند و درد و ناراحتی آن ها را حس می کنند احتمالا اشخاصی متواضع و بخشنده هستند. پس با نام گذاری هیجانات دیگران و اشاره به آن هاف همدلی را به کودک یاد بدهید. با اشاره به حالت های رفتاری و صورت های اطرافیان، فرق شادی و غم رذا به او یاد بدهید. همچنین، قادر هستید با اجرای نمایش و نقش بازی به کودک کم کنید متوجه شود در هر هموقعیت و شرایطی چه هیجاناتی را امکان دارد تجربه کند. از کودک سوال کنید در صورتی که در وضعیت دیگران قرار داشت، چه احساسی داشت. این کار موجب به وجود امدن همدلی و دوری از خودخواهی در کودک می شود.

۵. مشاهده رفتار های سخاوتمندانه کودک

هر موقع کودک رفتاری با گذشت و همدلی انجام دهد، به رفتار او توجه نشان دهید و بگویید به چه علت این رفتار خوب برای شما اهمیت دارد. این کار مثل تقویت مثبت عمل می کند و او را تشویق می کند تا انجام اینگونه کارها را ادامه دهد. رفتار کودکان را می توان تا پیش از بزرگشالی اصلاح نمود، .

درمان خودخواهی در بچه ها

۶. مشخص کردن حد و مرزها

در صورتی که کودک هر چیزی را بخواهد و شما آن را در اختیار کودک بگذارید، طولی نمی کشد که او به شخصی خودخواه مبدل می شود، به همین علت، ضروری است محدودیت های مناسبی را برای کودک در نظر بگیرید و به آن ها پایبند باشید. دوری از تامین خواسته نا به جای کودک در صورت گریه، دعوا یا پرتاب کردن اشیا و ایستادگی مقابل زورگویی هایش اساسی ترین گام در از بین بردن خودخواهی می باشد. کودک باید بفهمد با چنین رفتاری قادر نیست هر موقع که اراده کند چیزی را که می خواهد کسب کند. توصیه می شود این قوانین برای دیگر اعضای خانواده نیز صورت گیرد و همه پیرو قوانین خانواده باشند.

۷. برای کودک یک الگوی مناسب باشید

کودکان مثل پدر و مادرهای خود رفتار می کنند، پس در صورتی که از رفتار های سخاوتمندانه برخوردار باشید ، کودک یاد می گیرد. به خاطر داشته باشید در صورتی که به کار های خوب دقت کنید، کودک می آموزد در آینده به همان روش رفتار کند. بچه ها از پدر و مادر خود تقلید می کنند، پس، الگوی خوبی باشید، چون او درست مانند شما می شود.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه کودک و والدین بر لینک های خودشیفتگی کودکان و کنترل احساسات کودکان کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *