دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با دلیل جاذبه معکوس و بررسی علمی این پدیده آشنا شوید

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

گفته می شود در برخی از مسیرها مانند خیابان سئول تهران، جاده ای در زرین دشت فیروزکوه و … نیروی جاذبه عکس عمل می کند. در این مطلب به بررسی دلیل جاذبه معکوس خواهیم پرداخت.

ممکن است در شبکه های اجتماعی مکان هایی را در داخل کشور مانند خیابان سئول تهران یا بیرون از کشور را مشاهده کرده باشید که به نظر همه چیز در جهت عکس و رو به بالا حرکت می کنند حتی خودرو. با ما همراه باشید تا دلیل جاذبه معکوس را بدانید.

بررسی دلیل جاذبه معکوس

خیابان سئول تهران، جاده منتهی به غار سهولان در آذربایجان غربی یا جاده ای در زرین دشت فیروزکوه تنها چند نمونه از مسیرهایی می باشند که گفته می شود در آن جا نیروی جاذبه زمین عکس عمل می کند. یا اصطلاحا جاذبه معکوس روی می دهد.

احتمالا در شبکه های اجتماعی نیز مکان هایی را در خارج از کشور مشاهده که به نظر همه چیز در آن جا به سمت بالا حرکت می کند حتی خودرو.  این موضوع به جاذبه معکوس یا عدم وجود جاذبه در آن مکان معروف شده ولی این گونه نیست. قصد داریم در این مطلب به بررسی دلیل جاذبه معکوس بپردازیم.

به طور کلی دلیل جاذبه معکوس را خطای دید انسان بیان کرده اند. یعنی مکان هایی که در واقع سربالایی نبوده و به سمت پایین سرازیر می شوند. دلیل این امر آن است که در خیابان و برخی مکان ها ما سربالایی یا سرپایینی را با چشم و با مقایسه محیط اطراف مورد سنجش قرار می دهیم.

از این رو هنگامی که محیط اطراف همگی اندکی کچ باشند آن وقت به خطای دید دچار شده و اشتباه تصور می کنیم. افرادی که با خودرو از این مسیرها عبور کرده باشند به احتمال بسیار اصطلاح جاذبه معکوس را شنیده اند. برخی از ادعاهای افرادی که وجود نیروی جاذبه معکوس را در این محل ها مطرح می کنند این است که این مسیرها شیب تندی داشته و اگر خودرو را در این مسیر به حالت خلاص قرار دهید در کمال شگفتی مشاهده می کند که خودرو به جای حرکت به سمت پایین رو به بالا حرکت می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

این افراد عقیده دارند نیروی جاذبه معکوس سبب می شود خودرو برخلاف شیب زمین حرکت نماید. در مقابل نظر این افراد نظریه های علمی ارائه شده به این صورت است که این مسیر و مکان ها در حقیقت سرازیری هستند که به علت خطای دید انسان سربالایی به نظر می رسند.

خطای دید

بر خلاف تصور افرادی که وجود جاذبه معکوس را باور دارند کارشناسان زمین شناسی این موضوع را مورد تحقیق قرار داده و نظر دیگری دارند. آن ها با تکیه بر آزمایشات علمی و عملی بیان می دارند این اتفاق در اثر خطای چشم روی می دهد و نه چیز دیگری. جاذبه معکوس گرانشی تحت تاثیر جرم اجسام به وجود می آید.

اخیرا این پدیده در محافل مختلفی مورد بحث است و پایه و مبنای علمی نداشته و در اثر خطای دید انسان روی می دهد. در مورد خیابان سئول تهران نیز تصور وجود داشت که به سمت بالا شیب دارد در حالی که واقعیت این طور نیست. بسیاری از افراد در این خیابان خودرو را روی حالت خلاص قرار داده تا ببینند ماشین در خلاف جهت شیب حرکت می کند یا خیر.

با این که محققان با آزمایشات مختلف به این نتیجه رسیده که خیابان سئول تهران یک سرازیری بوده نه سربالایی ولی همچنان برخی از کسبه اصرار دارند که این خیابان سربالایی است. ولی بیشتر رانندگانی که در این مسیر تردد دارند بیان می دارند که خطای دید است.

توهم تپه گرانشی

توهم تپه گرانشی که با اسامی تپه مغناطیسی، جاذبه معکوس، تپه مرموز و تپه ضد جاذبه شناخته می شود به سرازیری اطلاق می شود که به علت فرم خاص توپوگرافی محیطش، خطای دید ایجاد کرده و بیننده دچار توهم این می شود که در سربالایی قرار دارد. در مسیرهایی که این توهم ایجاد می شود، اگر راننده خودرو را در حالت خلاص قرار دهد به نظر می رسد خودرو در حال حرکت عکس جهت شیب جاده است.

قابل ذکر است بیش از صد تپه گرانشی شناخته شده در سراسر دنیا وجود دارد. این توهم دیداری در نواحی متعددی از دنیا شایع بوده به طوری که برخی از مردم به اشتباه باور دارند دلیل این موضوع تغییر ناگهانی در نیروی جاذبه زمین است. عده ای هم بیان می کنند به دلیل نوسان در میدان مغناطیسی یا نیروهای ماورایی است.

در صورت تمایل برای آشنایی با دلیل پدیده وارونگی هوا و پدیده ال نینو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *