دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با میزان تاثیر ژنتیک بر هوش و استعداد آشنا شوید

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

شبیه بیشتر جنبه های رفتاری و شناخت انسان، هوش هم ویژگی پیچیده ای می باشد که تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی قرار می گیرد. این مطلب به تاثیر ژنتیک بر هوش می پردازد.

پژوهشگران تحقیقات زیادی برای پی بردن به ژن های تاثیر گذار بر هوش انسان انجام داده اند. این تحقیقات نشان داده است عوامل ژنتیکی زمینه ساز حدود ۵۰ درصد از تفاوت هوش افراد می باشد. در ادامه پیرامون تاثیر ژنتیک بر هوش صحبت می کنیم.

تاثیر ژنتیک بر هوش و استعداد

باید گفت نقش ژنتیک در هوش کودکان به طور کامل شناخته شده است. موفقیت تحصیلی موردی است که والدین همواره نگران بوده آیا فرزندان آن ها در مدرسه خوب نتیجه می گیرند یا خیر. ولی فرزندان احتمالا همراه با آنچه که برای موفقیت احتیاج دارند به دنیا می آیند.

تحقیق منتشر شده جدید توسط پژوهشگرانی از دانشگاه تگزاس در آستین و کالج کینگ لندن نشان می دهد ژن ها اثر قابل توجهی بر موفقیت تحصیلی از آغاز مدرسه ابتدایی تا روز آخر دانشگاه ایفا می کنند. همچون بیشتر جنبه های رفتاری و شناخت انسان، هوش هم ویژگی پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی واقع می شود.

اکثر تعاریف هوش شامل توانایی یادگیری از تجربیات و سازگاری با تغییر محیط می باشد. عنصرهای هوش شامل توانایی، استدلال، برنامه ریزی، حل مشکلات، تفکر انتزاعی و درک ایده های پیچیده می باشد. بیشتر مطالعات به معیاری از هوش متکی بوده که ضریب هوشی یا iq نام دارند.

پژوهشگران مطالعات بسیاری برای جستجوی ژن های تاثیرگذار بر هوش انجام داده و بیشتر این مطالعات بر شباهت ها و تفاوت های ضریب هوشی در خانواده ها بخصوص بررسی کودکان و دوقلوهای خوانده متمرکز است. این پژوهش ها نشان می دهد که عوامل ژنتیکی زمینه ساز حدود ۵۰ درصد از تفاوت هوش در افرد می باشند.

  •  آرون گروپس

سایر مطالعات تغییرات کل ژنوم افراد زیادی را مورد بررسی قرار داده اند. برای تعیین این که آیا نواحی خاصی از ژنوم با ضریب هوشی مرتبط است یا نه. این پژوهش ها به صورت قاطع هیچ ژنی را شناسایی ننموده که نقش اصلی در تفاوت هوش دارد. این احتمال می رود که تعداد بسیاری از ژن ها درگیر شده که هر یک تنها سهم کمی در هوش افراد دارند.

البته هوش شدیدا تحت تاثیر محیط هم قرار دارد. عوامل مربوط به محیط خانه کودک، فرزند پروری، آموزش و در دسترس بودن منابع تغذیه و یادگیری همه بر هوش تاثیر دارند. محیط و ژن های فرد بر یکدیگر تاثیر گذاشته و جداسازی اثرات محیط از ژنتیک ممکن است چالش برانگیز شود.

به طور مثال اگر ضریب هوشی کودک شبیه پدر و مادرش است آیا این شباهت به علت عواملی ژنتیکی انتقال یافته از والدین به کودک بوده یا به عوامل محیطی مشترک مرتبط است. همچنین این احتمال هست که ترکیبی از هر دو باشد. واضح است که هر دو عامل محیطی و ژنتیکی در تعیین هوش نقش ایفا می کنند.

پژوهشگران دانشگاه کینگ لندن برای نخستین بار نشان دادند که ژنتیک یک فرد می تواند تاثیر مهمی بر ورود به دانشگاه، سطح درسی و عملکردش داشته باشند. پژوهش های این گروه موید نقش ژنتیک بر هوش می باشد. محققان با بررسی بیش از هزار دانشجوی شرکت کننده در این طرح در پی یافتن میزان تاثیر ژنتیک و سایر فاکتورها در موفقیت های بالای تحصیلی این افراد بودند.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ۵۷ درصد تفاوت های افراد با نتایج a توسط ژن ها تعیین می شود همچنین ۴۶ درصد دستاوردهای افراد در کالج به DNA آن ها وابسته است. بقیه اختلاف ها در نتایج به وضعیت محیطی دانشجویان باز می گردد. از سطح مالی خانوادگی گرفته تا کیفیت تحصیل آن ها.

ضمنا به نظر می رسد به جز نتایج آزمون ها، ژنتیک بر علاقه دانشجو برای ورود به دانشگاه و همچنین کیفت کالج انتخاب شده اثر می گذارد.

تاثیر ژن ها بر هوش دوقلوها

در پژوهش های گسترده ای با مطالعه و بررسی سه هزار جفت دوقلوی همسان و غیر همسان دانشمندان پی بردند که دوقلوی های همسان از لحاظ ژنتیکی صد در صد یکسان هستند و از لحاظ شرایط محیطی هم در وضعیت یکسانی می باشند. از این رو اگر نمره های انتخابی دو قلوی های همسان نسبت به دوقلوهای همسان بیشتر شبیه هم است در حقیقت این فاکتورهای ژنتیکی بوده که بر موفقیت افراد تاثیر داشته است.

به این ترتیب می توان گفت نخستین دانسته ها درباره تاثیر ژنتیک بر مهارت های علمی و تحصیلی، از پژوهش هایی است که توسط مطالعه دو قلوها صورت گرفته است. در حقیقت آرایش ژنتیکی دوقلوهای همسان با دو قلوهای غیر همسان تحت مقایسه قرار گرفته است.

در این پژوهش ها مشاهده شد مهارت های علمی و تحصیلی دو قلوهای همسان بیشتر از دو قلوهای غیر همسان مشابه است از این رو این موضوع ثابت نمود که ژنتیک بر موفقیت تحصیلی نقش دارد. در صورتی که بخواهیم اندکی بیشتر وارد جزئیات بشویم در حقیقت دو قلوهای همسان تمام ژن هایشان مشابه است ولی دو قلوهای غیر همسان شبیه خواهر و برادر معمولی تنها نیمی از ژن هایشان با یکدیگر مشترک است. ولی در هر دو نوع دو قلوها محیط خانه و مدرسه یکسان می باشد.

در صورت علاقمندی برای آشنایی با جهش ژنتیکی و آزمایش ژنتیک روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *