دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اختلال های مصرف حشیش و خطرات استعمال این ماده مخدر

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

اعتیاد مصرف حشیش همچنان به عنوان اعتیاد به شاهدانه و ماری جوانا شناخته می شود که یکی از خطرناک ترین مواد مخدر دنیا می باشد. در این مطلب در مورد اختلال های مصرف حشیش صحبت می کنیم.

یکی از خطرناک ترین مواد مخدر دنیا، حشیش است که تاثیرات مضر زیادی برای فرد به دنبال دارد. در این مطلب با اختلال های مصرف حشیش آشنا می شوید.

انواع اختلال های مصرف حشیش

اختلال مصرف حشیش همچنان به عنوان اعتیاد به ماری جوانه و اعتیاد به شاهدانه شناخته شده و جزو خطرناک ترین ماده مخدر دنیا محسوب می شود. این ماده شیمایی اثرات زیان بار بسیاری برای جسم و روان افراد دارد. متاسفانه امروزه حشیش در میان جوانان و حتی نوجوانان مورد استعمال قرار می گیرد.

از این رو نیاز است که در مورد اثرات منفی و اختلال های مصرف حشیش اطلاع کافی داشته باشیم. حشیش یکی از رایج ترین مواد مخدر غیر قانونی مورد مصرف در دنیا می باشد که پیشتر ذکر شد با اسامی ماری جوانا، شاهدانه، علف، بنگ و … هم شناخته می شود.

میزان شیوع سو مصرف حشیش یا وابستگی به آن در طول عمر پنج درصد می باشد. این ماده جزو مواد توهم زا نیز محسوب می شود و اغلب حساسیت مصرف کننده را نسبت به محرک های بیرونی افزایش می دهد. جزئیات نویی را آشکار نموده، رنگ ها را غنی تر و عمیق تر از قبل نمایش می دهد و سبب کند شدن درک ذهنی می گردد.

در ادامه با انواع اختلال های مصرف حشیش آشنا می شوید.

  •  آرون گروپس

مصرف حشیش چه اختلالاتی به دنبال دارد؟

مصرف حشیش  همانند مصرف شیشه مشکلات سلامت روان را سبب می شود. از جمله اختلالات خلقی، اضطرابی، خواب، شخصیت ،روان پریشی، ادراکی، تخریب شناختی، و …. قطع مصرف حشیش برای بیشتر مصرف کنندگان آن دشوار است و با عوارضی همچون تحریک پذیری، حیرانی، مشکل خواب، پرخاشگری، بی اشتهایی، مشکلات خلقی همراه می شود.

باید دانست خاصیت آرامش بخش و ضد اضطراب تی اچ سی در بعضی مصرف کنندگان حشیش ممکن است مصرف این ماده را به عنوان تلاشی برای خود درمانی شخصیت یا اختلالات روانپزشکی تبدیل نماید. حشیش به روش های مختلفی مورد مصرف قرار می گیرد.

و این روش ها هر یک تاثیر متفاوتی بر بدن دارد. هنگامی که دود این ماده مخدر توسط ریه ها استنشاق می شود، سریعا به جریان خون رسیده و به مغز و سایر اندام ها منتقل می شود. اثرات حشیش بین چند ثانیه تا چند دقیقه آغاز می شود. ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید حشیش دارای خواص دارویی هم بوده و برای موارد اضطراب و صرع کاربرد دارد.

تاثیرات حشیش بر مغز به نحوی است که می تواند خواص دارویی بالقوه حشیش را با مواردی همچون بی خوابی، درد، حالت تهوع و کاهش اشتها همراه سازد. عوارض حشیش روی مغز سبب تغییر در ادراک شرایط و مفاهیم می گردد.

اثرات این ماده مخدر بر بدن فوری و طولانی مدت بوده و بالا رفتن ضربان قلب را به همراه دارد. به تدریج با مصرف حشیش سرفه های مزمن و سایر مشکلات سلامتی بروز می یابند.

۱. اختلال دستگاه تنفسی

دود حشیش شبیه تنباکو حاوی آمونیاک هیدروژن سیانید می باشد از این رو منجر به تحریک مجاری برونش و ریه می گردد. اگر فرد به بیماری تنفسی نظیر آسم و فیبروز کیستیک مبتلا باشد مصرف حشیش این بیماری ها را شدت می بخشد. دود این ماده مخدر از مواد سرطان زا تشکیل شده از این رو امکان ابتلا به سرطان ریه را نیز بالا می برد.

۲. اختلال سیستم گردش خون

حشیش از ریه به جریان خون وارد شده و سپس به کل بدن منتقل می شود. در عرض چند دقیقه ضربان قلب بالا رفته و این اثر تا سه ساعت ادامه دارد. این موضوع سبب شده قلب نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا کند از این رو به قلب فشار وارد شده و برای افراد مبتلا به بیماری قلبی قطعا خطرآفرین خواهد بود.

۳. اختلال سیستم عصبی

تاثیر این ماده مخدر بر مغز به نحوی است که در سراسر سیستم عصبی مرکزی پخش شده و در حقیقت اثر حشیش بر عملکرد مغز می باشد به نحوی که می تواند التهاب و درد بدن را به طرز چشمگیری کاهش داده و به کنترل تشنج و اسپاسم کمک نماید ولی باید دانست که این اثرات کوتاه مدت بوده و در طولانی مدت عوارض خطرناکی در بدن ایجاد می شود.

حشیش به تحرکی مغز پرداخته تا دوپامین بیشتری آزاد شود از این رو احساس خوبی در فرد به وجود می آید. این موضوع سبب شده مصرف کنندگان این ماده مخدر بعد از مصرف احساس دلپذیری را تجربه کنند. حشیش می تواند درک و ادراکات حسی از زمان را برای فرد بالا ببرد.

اختلال وابستگی به مصرف حشیش با چه علائمی همراه است؟

از جمله علائمی که برای مصرف ماده مخدر حشیش ذکر شده است عبارتند از:

  • افزایش اشتهای شدید مقعطی
  • خشکی دهان
  • گشاد شدن عروق خونی
  • قرمزی چشم ها
  • تپش قلب سریع
  • پرخاشگری
  • تحریک پذیری
  • مشکلات خلقی

بارزترین علامت مصرف اخیر حشیش قرمزی چشم و به نوعی خونی بودن آن ها می باشد. علت این موضوع انبساط رگ های خونی می باشد. این ماده در ضمن می تواند علائم گلوکوم را تقلیل داده که محققین همچنان بر روی این موضوع در حال بررسی بوده که آیا این اثر مثبت است یا منفی.

تشخیص و درمان اختلال وابستگی به مصرف حشیش

برای تشخیص این نوع اختلال پزشک آزمایشاتی تجویز و در صورت مصرف و وابستگی فرد به این ماده مخدر باید مواردی را در استفاده از این ماده نشان بدهد. از جمله میل شدید به مصرف، داشتن مشکلات فردی و اجتماعی، مشکلات روانی مربوط به مصرف و استفاده از دوز بیشتر.

جهت تشخیص اختلال وابستگی به مصرف حشیش حداقل در دو مورد از این معیارها بایستی در دوره زمانی دوازده ماه قبل در شخص  وجود داشته باشد. گزینه های درمانی برای ترک مصرف حشیش به مراتب کمتر از وابستگی به مواد افیونی و الکل بوده و بیشتر درمان ها در گروه روانشناختی (روان درمانی) یا مداخله دارویی و درمان توسط حمایت همسالان و رویکردهای محیطی می باشد.

باید دانست هیچ دارویی برای رفع وابستگی به شاهدانه تاثیری نداشته است. روش های روان درمانی برای ترک مصرف حشیش عبارت است از:

  • خانواده درمانی و حمایت افراد خانواده برای فرد درگیر به اعتیاد خیلی موثر بوده و سبب دلگرمی وی شده به این ترتیب روند ترک سرعت می یابد.
  • درمان شناختی رفتاری که روی افکار فرد در مورد مصرف حشیش کار کرده و با آموزش و به کارگیری مهارت های مقابله ای سبب ترک مواد مخدر می گردد.
  • درمان تقویت انگیزشی که سبب تقویت روحیه و انگیزه در شخص شده و به وی کمک کرده تا بیندیشد که با مصرف مواد مخدر چه چیزی به دست آورده و چه چیزهایی از دست می دهد.
  • روان درمانی حمایتی که به فرد کمک کرده تا سازگاری بهتری با مشکلاتی که به خاطر مصرف مواد مخدر ایجاد شده پیدا کند. علیرغم آسیب های روانی راحت تر زندگی کرده و ظرفیت های انطباقی اش را ارتقا بخشد.

در این مطلب با اختلال های مصرف حشیش آشنا شدید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از اثرات ماده مخدر ادویه و عوارض قرص های روانگردان روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *