دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر سیگار بر نوزاد و خطراتی که باید جدی بگیرید

  • سعیده ستاری
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

از جمله تاثیر سیگار بر نوزاد می توان به بیماری هایی چون آسم، بیماری های تنفسی، پوسیدگی دندان های شیری، افسردگی و … اشاره کرد. البته ما در این باره در مطلب به صورت مفصل توضیح دادیم و امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

استفاده سیگار در طول سالیان اخیر دارای رشد زیادی بوده است. خانم ها و آقایان به سبب مصرف طولانی به آن وابستگی پیدا کرده اند. خیلی از آن هایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند سیگاری هستند و قطع یکباره آن برای آن ها راحت نمی باشد. با وجود این تاثیر دود سیگار بر نوزاد به اندازه ای می باشد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. ما در این مطلب در مورد تاثیر سیگار بر نوزاد صحبت می کنیم.

معرفی تاثیر سیگار بر نوزاد

آشنایی با تاثیر سیگار بر نوزاد

دود سیگار والیدن این توانایی را دارد تاثیرات زیان باری بر سلامت نوزاد داشته باشد. در اینجا عوارض و ضررات را بیان کردیم که نوزاد را از راه مصرف مستقیم و غیر مستقیم سیگار توسط مادر و پدر، تحت تاثیر قرار می دهد. بعضی از این تاثیرات موارد زیر را شامل می شود:

تاثیر بر رشد دوران جنینی

مادرانی که در دوران حاملگی سیگار استفاده می کنند، با وارد کردن نیکوتین و مواد مضر دود سیگار به بدن جنین، او را در معرض صدمه های رشدی قرار می دهند. مواد مضر و زیان بار امکان دارد فقط با بودن در مکان هایی که در معرض دود سیگار هستند نیز بر جنین تاثیرگذار باشد. این صدمات به شرح زیر است:

  • تاثیر بر رشد عصبی کودک و کارکرد روانی وی در سال های بعد
  • بروز خطراتی مانند مشکلات مادرزادی و سقط جنین
  • وزن گیری نکردن و نارس بودن نوزاد

بیماری های بدخیم و سرطان

نوزاداین که در معرض دود سیگار هستند، احتمال زیادی وجود دارد که در آینده در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان ریه و سرطان خون قرار بگیرند. همچنین نیکوتین سیگار این توانایی را دارد احتمال خطر بیماری های بدخیم در بافت لنفاوی را برای کودک بیشتر کند. شواهد پژوهشی زیادی رابطه قرار گرفتن در معرض دود سیگار در کودکی و ابتلا به سرطان ریه در بزرگسالی را نشان داده است.

ضرر های سیگار بر نوزاد

  •  آرون گروپس

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در مواقعی رخ می دهد که نوزاد یکدفعه و بدون هیچ علت روشن و مشخصی و قابل توضیحی زمان خواب می میرد. دود سیگار چه در دوران جنین چه در دوران نوزادی می تواند خطر ابتلا شدن به این سندرم را افزایش دهد.

بیماری آسم

قرار گرفتن نوزاد در معرض دود سیگار خطر ابتلا به آسم را در آن ها بیشتر می کند. احتمالا عفونت های مکرر مجاری تنفسی یا التهاب سلول های راه های تنفسی در به وجود آوردن و تشدید آسم در کودکان نقش دارد. تماس با دود سیگار در سال های اولیه تولدی همچنین احتمال ابتلا به آسم در بزرگسالی را بیشتر می کند. همچنین تماس مکرر با دود سیگار و قلیان، می تواند رشد و کارکرد مناسب ریه را با مشکل روبرو کند. افزون بر این موجب کاهش جریان هوا در ریه تا ۲۵ الی ۲۷ درصد می شود.

خطر ابتلا به بیماری های تنفسی

کودکانی که والدین آن ها سیگار استفاده می کنند بیشتر احتمال دارد به بیماری های تنفسی مانند برونشیت و ذات الریه دچار شوند. همچنین تماس با دود سیگار در دوران جنین می تواند با تغییر راه های تنفس در افزایش خطر بیماری های دستگاه تنفس تحتانی تاثیر داشته باشد. قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به عفونت های تنفسی و سرفه های شبانه، احتمال سرفه های مکرر و خس خس سینه در کودکان شود.

بیان تاثیر سیگار بر نوزاد

تاثیر بر دندان

تماس با دود سیگار با افزایش خطر پوسیدگی دندان ها در کودکان همراه می باشد. بر اساس پژوهش ها افزایش سطح ماده ای به نام کوتینین در خون در اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار، پوسیدگی دندان های شیری را به دنبال دارد.

بیماری های قلبی و عروقی

طبق پژوهش ها بچه هایی که در تماس مکرر با دود سیگار والدین قرار می گیرند، ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری های شریان های عروق قلب دارند. این خطر با فزایش سیگار کشیدن افزایش پیدا می کند و با ترک سیگار کم می شود.

تاثیر بر بیماری های گوش میانی

التهاب شدید گوش میانی در کودکانی که بیشتر در معرض دود سیگار بوده اند تا اندازه زیادی رایج می باشد. تماس با دود سیگار همچنین خطر جمع شدن مایع در گوش میانی را بیشتر می کند.

تاثیرات روانی

نوزادانی که در معرض دو سیگار قرار دارند، امکان دارد روند رشد و تکامل آن ها تحت تاثیر قرار بگیرد، بیشتر از دیگران به بیماری هایی چون افسردگی، استرس و تنش های روانی در طول رشد دچار می شوند.

آشنایی با عوارض سیگار بر نوزاد

بیماری های آلرژیک

نوزادانی که در معرض دود سیگار هستند بیشتر در معرض آلرژی، آسم و بیماری های آلرژیک می باشند.

سخن پایانی

خود پدر و مادر بیشتر از هر فرد دیگری نگران سلامتی و رشد کودک هستند، ولی به هر علتی والدین وابستگی زیادی به سیگار دارند. روشن است که اقدام برای ترک هر زمانی قادر است برای بهبود سلامت خود و جلوگیری از صدمه های کودکان تاثیر زیادی داشته باشد. ولی اگر نوزاد دارید و به هر علت هنوز نتوانستید سیگار خود را ترک کنید حداقل از سیگار کشیدن در مکان هایی که نوزاد در آن قرار دارد مانند داخل خانه و اتاق پرهیز کنید و تلاش کنید تا حد ممکن نوزاد و کودک را از دود سیگار و دیگر دخانیات دور نگه دارید. با وجود این تماس غیر مستقیم بارای نوزاد هیچ صدمه ای ندارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *