دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه برای دیسک گردن و دیسک کمر، چه بخوریم و چه نخوریم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

دیسک گردن و دیسک کمر از شایع ترین بیماری های ستون فقرات هستند که می توانید با رژیم غذایی سالم عوارض آن را کاهش دهید. در این مطلب درباره تغذیه برای دیسک گردن و دیسک کمر صحبت می کنیم.

بر اساس نظر متخصصان، مصرف مواد غذایی مناسب می تواند علائم و عوارض ناشی از دیسک گردن و کمر را کمتر نماید. اگر تمایل دارید تا بدانید مناسب ترین تغذیه برای دیسک گردن و دیسک کمر چه غذاهایی است با ادامه مطلب همراه ما باشید.

مناسب ترین تغذیه برای دیسک گردن و دیسک کمر

افرادی که به دیسک گردن یا دیسک کمر مبتلا هستند می توانند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم علائم ناشی از بیرون زدگی دیسک را بکاهند. اگر در رژیم غذایی فرد مبتلا، غذاهای سالم و مکمل های مفید برای بافت های بدن وجود داشته باشد، این کار می تواند روند بهبودی اش را افزایش دهد و از آسیب های بیشتر پیشگیری نماید.

 

قابل ذکر است که دیسک گردن و دیسک کمر از شایع ترین بیماری های ستون فقرات محسوب می شود. این بیماری ها با دردهایی در ناحیه گردن و کمر و حس سوزن سوزن شدن همراه هستند که دردها می تواند به اندام های مرتبط هم سرایت کند. به طور مثال درد در دیسک گردن به دست ها و در دیسک کمر به پاها منتقل شود.

متخصصان بر این باورند که مصرف مواد غذایی مناسب می تواند علائم ناشی از دیسک گردن و دیسک کمر را کاهش دهد. به این ترتیب انتخاب غذای مناسب می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت و دردهای ناحیه کمر و گردن داشته باشد. باید بدانید که بعضی خوراکی ها می توانند به طرز چشمگیری درد و علائم فرد را بیشتر نمایند.

در ادامه مطلب با مناسب ترین تغذیه برای دیسک گردن و دیسک کمر آشنا می شوید. همچنین به مواردی که برای این بیماری مضر هستند نیز اشاره می شود.

۱. مصرف پروتئین از نوع گیاهی

یکی از مواد مورد نیاز روزانه بدن انسان، پروتئین است . بدن می تواند با مصرف مواد گیاهی دارای پروتئین، آن را به دست آورد. بهتر است برای تامین پروتئین مورد نیاز از گیاهان حاوی این ماده بهره بگیرید. پروتئین حیوانی ممکن است ریسک ابتلا به التهاب را افزایش دهد.

  •  آرون گروپس

پزشکان معتقدند افزایش التهاب، احتمال بیرون زدگی دیسک را بیشتر می کند. پروتئین های گیاهی در مواد غذایی مانند دانه چیا، قارچ و حبوبات موجود است. این مواد غذایی علاوه بر تامین پروتئین حاوی مواد مغذی دیگری هستند که سبب تقویت بدن می شود.

۲. غذاهای دریایی به ویژه روغن ماهی

برای کاهش علائم دیسک گردن و کمر توسط تغذیه باید به ریز مغذی های دریافتی از مواد خوراکی بسیار دقت کنید. یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن برای بهبود این بیماری، امگا ۳ است. غذاهای دریایی سرشار از امگا ۳ هستند. از آنجا که برای کنترل شرایط کمر بهتر است مصرف غذاهای سرخ شده با روغن زیاد کمتر صورت گیرد بهتر است غذاهای دریایی انتخاب شود که با روش های دیگر مانند کبابی یا گریل قابل استفاده باشند.

ماهی ها را می تواند با روش کبابی یا سرخ کردن در روغن خیلی کم نیز مصرف کرد. نکته دیگر در مصرف ماهی ها دقت به بافت چربی زیر پوست ماهی است. به این ترتیب بهتر است از ماهی های قزل آلا یا آزاد استفاده که بافت چربی کمتری زیر پوست داشته و سرب موجود در پوست آن ها هم کمتر است.

لازم به ذکر است امگا ۳ موجود در غذای دریایی می تواند به سلامت استخوان و مفاصل کمک بسیاری نموده و از ایجاد التهاب هم جلوگیری کند. گفتنی است روغن ماهی یک درمان خانگی محسوب می شود که بر اساس خواص و قابلیت های ضد التهابی اش می تواند در بهبود دیسک موثر باشد.

تحقیقات نشان داده روغن ماهی جهت کاهش التهاب و درد ناشی از دیسک دژنراتیو تاثیر زیادی دارد.

۳. سبزیجات و میوه ها

همانطور که می دانید سبزیجات برای سالم نگه داشتن بدن و بهبود اغلب بیماری ها می توانند به عنوان مکمل مصرف شوند. علاوه بر خواص سلامتی برخی سبزی ها می توانند دیسک کمر را بهبود بخشند. به این صورت که التهاب را کاهش می دهند. سبزی های دارای این خاصیت در دسته کلم ها جای می گیرند و شامل کلم پیچ، کلم بروکلی و گل کلم هستند.

همچنین اسفناج نیز در کاهش التهاب موثر است. ترکیب این سبزی ها به همراه پروتئین گیاهی می تواند وعده غذایی کاملی باشد. همانند سبزیجات، میوه ها نیز می توانند وضعیت دیسک گردن و کمر را با کاهش درد و التهاب بهبود بخشند. به این ترتیب میوه هایی انتخاب که میزان آنتی اکسیدان بالایی داشته باشند.

آنتی اکسیدان ها نقش موثری در کاهش التهاب ستون فقرات دارند. در بین میوه ها، بلوبری میزان آنتی اکسیدان بالایی دارد. بعد از آن توت ها، انار، کشمش، گیلاس، انگور قرمز، آلوبخارا حاوی آنتی اکسیدان زیادی هستند. به یاد داشته باشید میوه ها قند فراوانی دارند از این رو مصرف بیش از اندازه آن ها نیز می تواند دیسک گردن و کمر را بدتر نماید. به این ترتیب برای تغذیه مناسب و درست جهت بهبود دیسک ها به اندازه مورد نیاز بدن میوه مصرف کنید.

۴. لبنیات

هنگامی که از لبنیات صحبت می شود اولین موردی که به ذهن خطور می کند، نقش لبنیات در حفظ سلامت استخوان می باشد. کلسیم موجود در لبنیات می تواند وضعیت دیسک گردن و کمر را بهبود بخشد. ساده ترین روش برای دریافت کلسیم بدون استفاده مکمل، مصرف لبنیات می باشد.

به یاد داشته باشید که بدن در روز به میزان معینی کلسیم نیاز دارد از این رو به بهانه دریافت کلسیم بیشتر، در مصرف هیچ یک از محصولات لبنی زیاده روی نکنید زیرا طبع لبنیات سرد بوده و با مصرف بی رویه می تواند سبب درد استخوان شود. اگر معده تان با لبنیات سازگار نبوده و به لاکتوز حساسیت دارد می توانید لبنیات فاقد لاکتوز مصرف کنید.

لازم به ذکر است برخی منابع گیاهی هم حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند از جمله نخود، بادام، انجیر، کلم بروکلی، جو دوسر، دانه چیا و انواع لوبیا.

۵. انواع ادویه

استفاده از ترکیب ادویه ها در پخت و پز بخشی از فرهنگ آشپزی ایرانی است. در صورتی که این روش به طور هوشمندانه ای رعایت شود، نقش موثری در کاهش درد ناشی از دیسک دارد. بعضی ادویه ها نقش ضدالتهابی داشته که قوی ترین آن زردچوبه است.

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان و کوکورمین است که می تواند بر رادیکال های آزاد تاثیر گذاشته و سبب کاهش التهاب شود. از دیگر ادویه های مبارزه کننده با التهاب می توان به زنجبیل، دارچین، ریحان و رزماری اشاره نمود. البته باید در مصرف ادویه ها جانب اعتدال رعایت شود زیرا مصرف بیش از حد ادویه ها احتمال بدتر شدن دیسک را به دنبال دارد.

۶. فیبر بالا

فیبرها در میوه و سبزیجات و بیشتر مواد خوراکی یافت می شوند. مصرف مواد غذایی غنی از فیبر کمک کرده تا غذا تایم زیادی در معده باقی مانده و مدت بیشتری احساس سیری ایجاد شود. فیبر به حرکات دودی روده کمک نموده و شرایطی را فراهم می کند که هضم غذا راحت تر شود. ضمنا مصرف فیبر در حالت کلی به کاهش التهابات بدن کمک می نماید.

چه مواد غذایی برای دیسک گردن و کمر ضرر دارد؟

در این بخش به مواد غذایی که برای دیسک گردن و کمر مضر هستند اشاره می شود. این مواد غذایی عبارت است از:

  • فست فودها
  • مواد غذایی فراوری شده با تاریخ انقضای طولانی
  • تنقلات با قند بالا
  • مواد خوراکی دارای کافئین زیاد
  • الکل
  • نوشیدنی های با قند بالا مثل نوشابه
  • مواد غذایی حاوی غلات زیاد مثل نان،ماکارونی
  • مواد غذایی با چربی اشباع بالا
  • خوراکی های سرخ شده با روغن هیدروژنه

همچنین در صورت تمایل جهت آشنایی با بهترین تغذیه برای آرتروز و تغذیه برای شکستگی پا روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *