دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

منشا سندرم ثروت در کودکان و عوارض این سندروم

  • سعیده ستاری
  • ۶ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

علائم سندرم ثروت در کودکان را بسیار زیاد می باشد و همچنین عوارضی برای کودک دارد که در این مطلب برای شما بیان می کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان باشد.

ریکوپاتی یا سندرم ثروت در کودکان نوعی افسردگی شناخته شده و اختلالی است که کودکان خانواده های طبقه متوسط و ثروتمند را تحت تاثیر قرار می دهد. سندروم کودک ثروتمند به ثروت والدین اشاره نمی کند و به بچه هایی ارتباط دارد که تمامی خواسته های خود را بدون قید و شرط به واسطه والدین فراهم شده است.

معرفی سندرم ثروت در کودکان

منشا سندرم ثروت در کودکان چیست؟

اصطلاح سندروم ثروت در کودکان اولین بار توسط انجمن های روانی به کار برده نشد بلکه مردم از دهه نود این اصطلاح را استفاده کردند و در کتاب طلایی این اصطلاح به کار برده شد. در این کتاب نویسنده در مورد رفتار غیر مسئولانه و فاقد همدلی کودکان خانواده های ثروتمند حرف می زند. کودکانی که در خانواده‌های ثروتمند و پولدار مورد حمایت زیاد هستند و حمایت بیش از اندازه آنها و پرکردن کمبودهایشان با هدایا و پول موجب بروز رفتارهای در آنها می شود.

علائم سندروم ثروت در بچه ها

برخلاف باور بسیاری از مردم سندروم کودک پولدار در خانواده های مرفه و پولدار اتفاق نمی افتد، بلکه این سندرم بیشتر در بچه ها و نوجوانان خانواده های طبقه متوسط شایع است. در خانواده های متوسط والدین برای تامین احتیاجات خانواده زمان زیادی را به کار کردن اختصاص می دهند و کمتر فرصت وقت گذراندن و توجه کردن به فرزندان خود را دارند، به همین علت برای جبران این خلاء از شیوه های نادرستی مانند دادن هدیه و تامین احتیاجات مالی کودکان به صورت نادرستی استفاده می کنند.

یکی از علائم اولیه سندروم ثروت در بچه ها زمانی است که کودکان اکثرا خستگی خود را اعلام می کنند، آن ها با وجود داشتن اتاقی پر از اسباب بازی و هر نوع ابزار تازه، باز هم چنین احساسی دارند. در این شرایط، والدین و خانواده ها برای آرام کردن کودک و پیشگیری از کج خلقی و عصبانیت او اقدام به فراهم کردن امکانات زیاد و فراهم کردن خواسته های آن ها می کنند. ولی متاسفانه، این امر باعث تشویق این سندرم می شود. به بیان دیگر، اگر والدین برای هر کاری که کودک انجام می دهد و یا برای خوب رفتار کردن به آن ها پاداش بدهند، می تواند تاثیر منفی بر روی کودک داشته باشد.

یک راه دیگر که امکان دارد موجب تشویق سندرم ثروت در کودکان شود، این است که والدین به جای تهیه احتیاجات ضروری تر خانواده و با وجود نبودن پول کافی، باز هم اقدام به تهیه هدایای گران قیمت برای کودک کنند.

  •  آرون گروپس

علائم سندرم ثروت در بچه ها

به صورت کلی اگر والدین فقط برای برتری داشتن فرزندشان به دیگران با اعمال فشار بر کودکان، آن ها را به فعالیت های زیادی تشویق کنند، اگر بی توجهی ها نسبت به کودکان خود را با پول و هدیه جبران کنند، در صورتی که از خطاهای کودک راحت چشم پوشی کنند نسبت به کارهای نادرست او سخت گیری نداشته باشند و به هر طریقی بخواهند کودک را راضی نگه دارند، کودکشان به اختلالات روانی دچار می شوند.

عوارض این سندروم بر کودکان

سندرم ثروت در کودکان بر روی آنها اثرات نامطلوبی را می گذارد که در ادامه به بیان این عوارض پرداختیم:

  • کودکان قادر نیستند ناامیدی را تحمل کنند چون به توهمی دچار می شوند که فکر می کنند سزاوار و لایق همه چیز هستند.
  • بیشتر کودکانی که تحت تاثیر قرار می گیرند دارای اعتماد به نفس پایینی می باشندو انگیزه خود را از دست می دهند.
  • این کودکان سطح بالایی از استرس و اضطراب را در شکست های تحصیلی نشان می دهند و زمان سختی را برای حفظ روابط هارمونیک با همکلاسی های خود دارند.
  • این کودکان نمی توانند با مشکلات خودشان مبارزه کننده چون باور دارند والدین همیشه برای حل آن ها کمک می کنند.
  • این کودکان برای چیزهایی بی اهمیت عصبانی می شوند و اکثرا زودرنج هستند و بر سر بی اهمیت ترین و کوچک ترین مسئله از خود واکنش و عصبانیت نشان می دهند.
  • عدم حساسیت و بی خیالی در این کودکان موجب می شود آن ها دارای نظم و انضباط نباشند.

علائم سندرم ثروت در کودکان

نحوه پیشگیری

درک تلاش های والدین برای حفظ سبک زندگی خانواده دارای اهمیت بالایی است. کودکان بایستی یاد بگیرند که تلاش های پدر و مادر برای حفظ یک زندگی را درک کنند.

والدین بایستی به کودکان خود یاد بدهند که از وجود امکانات لذت ببرند و در حفظ و نگهداری آن ها تلاش کنند و قدرشناس باشند. والدین بایستی احساس مسئولیت را در کودکان ایجاد کنند و آن را تقویت نمایند و به آنها بیاموزند که مسئول باشند و این به جایزه احتیاج ندارد. برای تقویت احساس مسئولیت در کودک والدین بایستی مسئولیت هایی را به کودک بسپارند مانند میز را مرتب نمایند، سطل زباله را بیرون ببرند، اتاق ها را تمیز کنند و کارهای شخصی خودش را به خود به تنهایی و بدون کمک گرفتن از بقیه انجام دهند.

فعالیت ها ارزش های آن ها را تقویت می کنند. در این موارد والدین نیز بایستی کودکان را با دنیای واقعی لمس کنند. آن ها بیاموزند چگونه برای دیگران ارزش قائل شوند و همچنین چگونه برای دیگران احترام قائل شوند. اختصاص زمان زیادی به کودکان، اعمال محدودیت هایی برای کودکان، آموزش مهارت های مبارزه با ناامیدی به کودکان موجب می شود که با اخلاق و احساسات صحیح رشد نمایند و برای آن چیزی که می خواهند به دس بیاورند تلاش کنند و دوران بزرگسالی شادی داشته باشند.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی با مطالب بیشتر بر لینک هاییی چون ویژگی کودکان شاد و تروما در کودکان کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *