دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره شهر استانبول

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

شاید تاکنون بارها و بارها نام استانبول را شنیده‌ باشید اما چقدر راجع به این شهر می‌دانید؟ بهترین رستوران‌های این شهر کدامند؟ اگر روزی به استانبول سفر کردید کدام اماکن را باید در اولویت بازدید خود قرار دهید؟ در این مقاله قصد داریم یک معرفی جامع راجع به شهر زیبای استانبول داشته باشیم. اگر برنامه سفر به استانبول را دارید یا دوست دارید با این شهر بیشتر آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا یک سفر مجازی به این شهر زیبا داشته باشیم.

همه چیز درباره شهر استانبول

جاذبه های گردشگری مختلف استانبول

پایتخت فرهنگی اروپا

در سال ۲۰۱۰ استانبول با قدمتی ۲۵۰۰ ساله به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته شد. این عنوان هر ساله توسط اتحادیه اروپا به یک کشور خاص تعلق می‌گیرد. استانبول در گذشته با نام قسطنطینه شناخته می‌شد. جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی این شهر نسبت به شهر‌های دیگر ترکیه بسیار زیاد است. از نظر جغرافیایی هم استانبول موقعیت منحصر به فردی داشته و در میانه آسیا و اروپا قرار دارد. اگر با تور لحظه آخری استانبول به استانبول سفر کرده باشید، به احتمال زیاد پل بسفر را دیده‌اید. این پل در واقع متصل کننده بخش آسیایی و اروپایی ترکیه است. به همین دلیل به پل بسفر، پل میان دو قاره هم می‌گویند.

هر چند استانبول پایتخت ترکیه نیست اما پر جمعیت‌ترین شهر این کشور به حساب می‌آید. حدودا ۱۵ میلیون نفر در این شهر پهناور و زیبا زندگی می‌کنند. جاذبه‌های متنوع گردشگری همراه با سیاست‌های دولت ترکیه باعث شده تا گردشگران زیادی به این شهر پا بگذارند. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۲ میلیون نفر گردشگر خارجی به این شهر سفر کردند.

نکات کاربردی راجع به استانبول

استانبول شهر وسیع با ویژگی‌های مختلف است اما در ادامه نکات کاربردی را مطرح می‌کنیم که هنگام سفر به این شهر باید بدانید.

  • خوشبختانه ترکیه یکی از کشورهایی است که برای سفر به آن از ایران نیاز به اخذ ویزا ندارید.
  • زبان رسمی این کشور ترکی است. پول رایج ترکیه هم لیر بوده که قیمت آن به دلار را باید با توجه به نرخ روز محاسبه کنید.
  • در این کشور دین رسمی مطرح نیست زیرا سیاست کشور ترکیه سکولار است. بنابراین آزادی دین و عقیده وجود دارد. با این وجود بیشتر جمعیت این کشور یعنی حدود ۹۷ درصد، مسلمان هستند. اکثر این مسلمانان هم اهل سنت بوده و تعداد جمعیت شیعه در این کشور کمتر است.
  • سوغاتی‌های مختلفی را می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ ترکیه تهیه و به ایران ببرید. در میان انواع سوغاتی‌های این شهر، قهوه، شیرینی پسته‌ای، ادویه‌جات، راحت الحلقوم، باقلوا ترکی، قهوه جوش و انواع پوشاک بیشتر از سایرین خریداری می‌شوند.
  • هنگامی که در استانبول قدم می‌زنید، متوجه غذاهای خیابانی زیادی خواهید شد. اکثر این غذاها از نظر بهداشتی سالم هستند اما جهت اطمینان بیشتر بهتر است غذاهای تازه و داغ را خریداری کنید.
  • اگر در استانبول احساس تشنگی کردید، بهتر است از آب لوله‌کشی شهری استفاده نکنید. به جای آن می‌توانید از بطری‌های آب معدنی استفاده نمایید.

همه چیز درباره شهر استانبول

نمایی از شهر استانبول

 

در کدام فصل به استانبول سفر کنم؟

بهار: در فصل بهار استانبول روزهای گرم‌تر و شب‌های خنکی دارد. باران بهاری نیز به هوای خوب شهر اضافه شده و شهر را بسیار رویایی می‌کند. در فصل بهار و در تور استانبول نوروز ۱۴۰۲ میانگین دمای ۱۸ تا ۲۷ درجه را تجربه خواهید کرد.

تابستان: در فصل تابستان هوا گرم و شرجی است. به همین دلیل بیشتر ساکنین استانبول به مناطق ساحلی می‌روند اما بسیاری از گردشگران تابستان را برای سفر به این شهر برمی گزینند. در تابستان دمای هوا بین ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد متغیر خواهد بود.

پاییز: در فصل پاییز هوا کمی خنک‌تر بوده و میانگین دما در این فصل حدودا ۲۳ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. گاهی نیز طبیعت شما را غافلگیر کرده و نوسان دمایی را تجربه خواهید کرد. برای مثال ممکن است یک روز بارانی نبارد ولی روز بعد دمای هوا تا ۱۴ درجه کم شده و باران‌های کوتاه اما شدیدی را در استانبول ببینید.

زمستان: در این فصل استانبول هم مانند سایر شهرهای ترکیه، هوای سرد و برفی دارد. دمای هوا در فصل زمستان رو به کاهش بوده و متوسط دما بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. بارش برف هم در بازه‌های زمانی مختلف ممکن است رخ دهد.

تا به اینجای مقاله راجع به آب و هوای استانبول در چهار فصل صحبت کردیم. با توجه به اطلاعات ارائه شده بهترین فصول برای سفر به این شهر زیبا را می‌توان بهار و پاییز دانست.

آیا استانبول شهر امنی است؟

استانبول مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا است به طوری که در سال ۲۰۱۵ لقب پربازدید‌ترین شهر دنیا را به خود اختصاص داد. با توجه به این موضوع می‌توان انتظار داشت که آمار جرایم و دزدی در استانبول کمی بالا باشد.

اگر بخواهیم در یک نگاه ریزبینانه به امنیت استانبول اشاره کنیم باید بگوییم که شاخص‌های امنیت این شهر کمی از تهران کمتر هستند. بنابراین با یک شهر عجیب و غریب از نظر امنیت مواجه نخواهید شد و شرایط تا حدود زیادی شبیه به تهران خواهد بود.

با این وجود، بهتر است هنگام سفر به استانبول مانند هر شهر دیگری نکات امنیتی را رعایت کنید. برای مثال پول نقد زیادی با خود حمل نکرده و در معرض دید عموم نگذارید. در اماکن شلوغ مانند مترو، اتوبوس و … هم مراقب وسایل قیمتی، کیف، پول نقد و… خود باشید.

همه چیز درباره شهر استانبول

مسجد اورتاکوی در تنگه بسفر استانبول

 

اماکن دیدنی استانبول را از دست ندهید

مرکز تاریخی استانبول همواره به عنوان یکی از پربازدیدترین اماکن بین گردشگران شناخته شده است. بسیاری از بناها و اماکن تاریخی این بخش در یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند. از جمله مشهور‌ترین اماکنی که در استانبول وجود دارند شامل باسیلیکا سیسترن، ایا صوفیه، مسجد آبی و… هستند. در استانبول طیف گسترده‌ای از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و تفریحی در انتظار شما خواهد بود. در ادامه مشهورترین آن‌ها را نام می‌بریم تا در صورت محدودیت وقت حتما به این اماکن سر بزنید.

ایاصوفیه استانبول

اولین مکانی که قصد معرفی آن را داریم یک بنای تاریخی باشکوه به نام ایاصوفیه است. قدمت این بنا به قرن ششم میلادی باز می‌گردد و برای یک پادشاه رومی ساخته شده است. در زمان امپراطوری روم شرقی، بنای ایاصوفیه به عنوان کلیسا شناخته می‌شد اما در زمان عثمانی، به عنوان مسجد ایاصوفیه مشهور بود. در حال حاضر هم این بنا به شکل موزه‌ای برای بازدید عموم قرار داده شده است.

مسجد سلطان احمد

این مسجد یکی از بناهای بسیار زیبا و خوش عکس در استانبول به حساب می‌آید. همانطور که از نام آن هم مشخص است دستور ساخت این بنا توسط سلطان احمد اول داده شد. از سویی دیگر در ساخت این مسجد از کاشی‌کاری‌های آبی زیبا استفاده شده است، به همین دلیل به این بنا، مسجد آبی هم می‌گویند.

کاخ توپکاپی

یکی از بزرگترین کاخ‌ها در استانبول، کاخ توپکاپی است. قدمت این بنا هم به سال ۱۵ میلادی باز می‌گردد. موقعیت استراتژیک انتخابی برای بنای این کاخ بسیار منحصر به فرد انتخاب شده است. کاخ توپکاپی در قسمت جنوبی با دریای مرمره، در قسمت شمالی با گلدن هورن و در قسمت شمال شرقی با پل بسفر همسایه است.

باسیلیکا سیسترن

این بنا هم یکی از بناهای تاریخی بسیار قدیمی در استانبول است که قدمت آن به قرن ششم باز می‌گردد. این بنا یک سرداب کلیسایی در گذشته بوده که آب شهر استانبول و هم چنین کاخ امپراطوری از آن تامین می‌شده است.

کشتی‌سواری در بسفر

همانطور که اشاره کردیم تنگه بسفر یک مکان بسیار مهم و البته زیبا برای استانبول است. اگر عاشق تفریحات آبی هستید، رفتن به بسفر را حتما در برنامه خود بگنجانید. در این تنگه انواع قایق‌ها برای بازدید گردشگران، آماده‌ خدمت‌رسانی هستند. در شهر چندین اسکله برای این تنگه بنا شده و طول حدودی این تنگه ۳۰ کیلومتر است.

کاخ دلمه باغچه استانبول

این کاخ در قرن ۱۹ و در نزدیکی پل بسفر بنا گشت. بعد از بنا شدن این بنا، از آن به عنوان جایگزین کاخ توپکاپی استفاده شد. معماری این بنا به سبک نئوباروک بوده و توسط معمار قهار دربار عثمانی بنا گشته است. کاخ دلمه باغچه در محله بشیکتاش و به دستور سلطان عبدالمجید بنا شد. جالب است بدانید احداث این کاخ حدودا ده سال طول کشید. برای مراجعه به کاخ هم می‌توانید از ساعت ۹ تا  ۵ عصر به این مکان بروید.

برج گالاتا

این برج در منطقه‌ای مرتفع قرار دارد به همین دلیل می‌توانید کل استانبول را زیر پایتان ببینید. این برج حدودا ۹ طبقه بوده و ارتفاعی معادل ۶۶.۹ متر دارد. برای دیدن برج نیازی به رزرو بلیط احتیاجی نداشته و مراجعه حضوری شما به مکان برج کفایت می‌کند. در ابتدا به برج گالاتا، برج مسیح می‌گفتند و جهت اهداف فرهنگی و نظامی آن را احداث کرده بودند. با گذر زمان این برج کارایی خود را از دست داد و اکنون با هدف گردشگری از آن بازدید می‌کنند.

بازار بزرگ استانبول

یکی از بهترین مکان‌هایی که برای خرید باید به آن سر بزنید، بازار بزرگ استانبول است. این بازار به عنوان یکی از باشکوه‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان شناخته می‌شود. مطابق آنچه تخمین زده شده، سالانه حدودا ۲۵۰ هزار گردشگر از بازار بزرگ استانبول دیدن می‌کنند.

مرکز خرید فروم استانبول: یکی دیگر از بهترین مراکز خرید استانبول، مرکز فروم است. این مرکز خرید بسیار بزرگ بوده و وسعتی معادل۴۹۵۰۰۰ متر مربع دارد. با این وسعت بزرگ، فروم نه تنها بزرگترین مرکز خرید ترکیه محسوب می‌شود، بلکه بزرگترین مرکز خرید در قاره اروپا نیز به حساب می‌آید.

شهر بازی ویالند

یکی از بزرگترین و زیباترین شهربازی‌هایی که می‌توانید در ترکیه بیابید، ویالند است. وسعت ویالند حدودا ۲۰۰ هزار متر مربع بوده و می‌تواند شما را به دنیای هیجان‌انگیزی ببرد. علاوه بر کودکان، تجهیزاتی برای سرگرمی بزرگسالان نیز فراهم شده که می‌توانید از آن لذت ببرید. اگر عاشق هیجان و سرعت هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از ترن هوایی این شهر بازی استفاده کنید. ترن هوایی شهر بازی ویالند سرعتی معادل ۱۱۰ کیلومتر در ساعت دارد. برای استفاده از آن باید حتما قدتان بلند از ۱۴۰ سانتی‌متر مربع بوده و توانایی تحمل هیجان بالا را داشته باشید.

به چه جشنواره‌هایی در استانبول برویم؟

هنگامی که جشنواره‌های مختلف در استانبول برگزار می‌گردد، حال و هوای شهر به شکل دیگری در می‌آید. تکاپوی مردم و فضای شهر انرژی بیشتری داشته و به همین دلیل حس و حال بهتری را تجربه می‌کنید. در ادامه جشنواره‌های مهمی که در این شهر برگزار می‌گردند را نام می‌بریم. شما می‌توانید در سفر به استانبول به این جشنواره‌ها هم سر بزنید.

  • در فصل بهار جشنواره‌های مهمی چون جشنواره روز فتح استانبول، لاله، جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول و جشنواره بین‌المللی تئاتر و تئاتر عروسکی استانبول برگزار می‌شوند.
  • اگر عاشق موسیقی و فستیوال‌های متفاوت آن هستید، تابستان فصل مناسبی برای مسافرت است. در تابستان جشنواره‌هایی چون کشتی جوخه، راک ان کوک، جشنواره بین‌المللی موسیقی و جاز استانبول برگزار می‌گردد.
  • در پاییز هم استانبول میزبان جشنواره‌های مهمی چون جشنواره آکبانک جاز، کتاب تویاپ و جشنواره بین‌المللی هنر استانبول است.
  • در فصل زمستان تعداد جشنواره‌ها کمتر بوده اما جشنواره موسیقی بلوز افسن پیلسن یکی از مهم‌ترین رویدادهایی از که در استانبول برگزار می‌شود.

 

نگاهی به خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه

هنگامی که منوی رستوران‌های ترکیه را مرور کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از غذاها مشابه نمونه‌های ایرانی هستند. در ادامه با غذاهای مشهور ترکی بیشتر آشنا خواهیم شد.

رستوران‌های ترکیه در ابتدا با پیش غذا یا Meze به استقبال شما می‌آیند. پیش غذا یک سینی بزرگ با انواع مخلفات شامل سالاد، پوره، ترشی، میوه دلمه، بورک، گوشت، سبزیجات و پنیر است. معمولا هر سینی پیش غذا برای چهار یا پنج نفر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وعده اصلی غذا در استانبول با نام Ana yemeğı شناخته می‌شود. که شامل گوشت گاو، گوسفند، مرغ و انواع غذاهای دریایی هستند. همانطور که ذکر کردیم اکثر مردم ترکیه مسلمان هستند به همین دلیل پیدا کردن غذای حلال در خوراک آن‌ها بسیار آسان است. برای وعده غذای اصلی می‌توانید انواع متفاوتی از کباب‌ها شامل شیش کباب، آدانا کباب، کباب ترکی، چوب شیش و… را سفارش دهید. شیش کباب به کباب شیشلیک ایرانی‌ها شباهت بسیاری دارد. آدانا کباب هم به کباب کوبیده در ایران بسیار شبیه است.

برای دسر هم رستوران‌های ترکیه انواع حلوا، پودینگ، راحت‌الحقوم و برنج را با قهوه یا چای برای شما سرو می‌کنند.

چگونه از حمل و نقل عمومی در استانبول استفاده کنیم؟

وسایل مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای جا به جایی در استانبول استفاده کنید. برای راحتی در استفاده، پیشنهاد می‌کنیم حتما استانبول کارت خریداری نمایید. استانبول کارت در واقع حکم بلیط الکترونیکی را دارد و مزایای بیشماری به شما ارائه می‌کند. در ادامه انواع وسایل حمل و نقل عمومی را نام می‌بریم.

مترو و تراموا

اگر به تابلوهای شهر به خوبی دقت کنید، تابلوهای قرمز و آبی رنگی را می‌بینید که با حرف M  مشخص شده‌اند. این تابلو‌ها در واقع ایستگاه‌های مترو هستند. شما می‌توانید از مترو در ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب استفاده کنید. برای استفاده از مترو و تراموا هم لازم است استانبول کارت خریداری کنید.

اتوبوس

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌ها هستند. برای جا به جایی بین میدان تقسیم و محله‌های کادیکوی، کاباتاش، بشیکتاش و اوسکادور می‌توانید از اتوبوس‌ها استفاده کنید. ساعت کار اتوبوس‌ها هم بین ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب است. برای دیدن مقصد و ایستگاه‌های هر اتوبوس کافیست به سمت راست یا تابلوی الکترونیک هر اتوبوس نگاه کنید. فراموش نکنید که داشتن استانبول کارت برای استفاده از اتوبوس ضروری است.

تاکسی

از دیگر وسایل نقلیه استانبول است. برای جا به جایی با تاکسی به ازای هر یک کیلومتر باید مبلغ مشخصی را پرداخت کنید.

قایق‌ها و کشتی‌ها

برای جا به جایی بین بخش اسیایی و اروپایی استانبول و رفتن به جزایر پرنس و سایر، می‌توانید از کشتی‌ها و انواع قایق‌ها در استانبول بهره ببرید. برای استفاده از قایق و کشتی‌ها هم می‌توانید در بیشتر مسیرها از استانبول کارت استفاده کنید.

دولموش

این وسایل نقلیه که با نام ون نیز شناخته می‌شوند حدودا ۸ نفر ظرفیت دارند. دولموش‌ها اکثر زرد رنگ بوده و شما می‌توانید در سراسر استانبول آن‌ها را ببینید. از نظر هزینه هم قیمت استفاده از دولموش‌ها کمی از اتوبوس‌ها بیشتر و کمی از تاکسی‌های زرد رنگ کمتر است.

مشهور‌ترین فرودگاه‌های استانبول کدامند؟

  • فرودگاه بین‌المللی استانبول

این فرودگاه یکی از بزرگترین فرودگاه‌ها در ترکیه به حساب می‌آید که در منطقه آرناووتکوی قرار دارد. گنجایش بسیار بالا به همراه نوساز بودن آن باعث شد بعد از تاریخ ۶ آپریل ۲۰۱۹، این فرودگاه جایگزین آتاتورک شود. برای دسترسی به مرکز شهر از مبدا فرودگاه، می‌توانید از اتوبوس‌های هاوا ایست، تاکسی‌ها، اتوبوس‌های شهری و تاکسی‌های آنلاین استفاده نمایید.

  • فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن: این فرودگاه متعلق به بخش آسیایی شهر بوده و منطقه پندیک قرار دارد. نام این فرودگاه در واقع نام اولین خلبان جنگی زن در کشور ترکیه است. برای رفتن به مرکز شهر از مبدا فرودگاه باید از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرودگاه استفاده کنید.
  • فرودگاه بین‌المللی آتاتورک: همانطور که اشاره کردیم قبل از احداث فرودگاه بین‌المللی استانبول، آتاتورک مشهورترین فرودگاه استانبول بود. در حال حاضر فرودگاه آتاتورک بیشتر برای ارسال محموله‌های مختلف، پروازهای فنی، دیپلماتیک، تاکسی‌های هوایی و… به کار گرفته می‌شود.

کلام آخر

شهر استانبول همواره در میان گردشگران شهر محبوبی بوده است. از سویی دیگر بسیاری از افراد این شهر را به خوبی نمی‌شناسند. به همین دلیل لازم است تا قبل از سفر به این شهر اطلاعات مهمی راجع به آن بدانید. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین اطلاعات کاربردی راجع به استانبول را گردآوری کنیم. با خواندن این مقاله می‌توانید اطلاعاتی راجع به اماکن تاریخی و تفریحی استانبول، غذاهای مشهور، سطح امنیت شهر، وسایل نقلیه عمومی و فرودگاه‌های استانبول کسب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با کارشناسان حاضر در مجموعه تماس بگیرید. بهترین قیمت تورهای نوروزی خارجی، رزرو هتل خارجی در تمامی شهرها را با آژانس مسافرتی برسام سیر آریا (www.barsamseyr.com) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع : برسام سیر آریا|www.barsamseyr.com


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *