دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اسید فولیک زیاد در بارداری چه خطراتی برای جنین دارد؟

  • سعیده ستاری
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

از جمله مضرات اسید فولیک زیاد در بارداری بر جنین می توان به اختلال اوتیسم، خطر سرطان، کمبود توانایی ذهنی و غیره اشاره نمود. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عززان قرار گیرد.

اسید فولیک زیاد امکان دارد به نوزاد صدمه بزند که این صدمه از راه سیستم عصبی (منتهی به اوتیسم)، مقاومت انسولین، چاقی یا مشکلات ذهنی می باشد و همچنین امکان دارد که خطرات تومورها را برای مادر بیشتر کند. ما در این مطلب در مورد مصرف اسید فولیک زیاد در بارداری صحبت می کنیم.

استفاده اسید فولیک زیاد در بارداری

عوارض مصرف اسید فولیک زیاد در بارداری

مصرف مکمل فولیک اسید به صورت روزانه برای خانم های باردار بایستی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم باشد. فولیک اسید به شکل طبیعی در سبزیجات با برگ سبز تیره، میوه ها، آجیل و لوبیا آسیب رسان نخواهد بود. یک بارداری سالم بیشتر مواقع از میزان متناسبی فولیک اسید استفاده می کند، بیشتر متخصصان توصیه می کنند که این مرحله را پیش از باردار شدن برنامه ریزی کنید. فولیک اسید مسئول رشد سلول ها می باشد و بایستی مقدار کافی آن در رژیم فرد وجود داشته باشد تا کودک را از صدمه های مغزی و نخاعی حفظ کند. همچنین برای رشد و عملکرد سالم مغز نیز لازم و ضروری می باشد ولی فولیک اسید نیز مثل اجزای دیگر مواد مغذی امکان دارد که زیاد از حد در بدن شخص ذخیره شود، میزان زیاد آن قادر است به مادر و رشد کودک صدمه وارد نماید.

خطر سرطان

مطالعات و تحقیقات بر روی حیوانات نشان دهنده این است که استفاده زیاد فولیک اسید در رژیم موجب افزایش تومورهای پستانی می شود. سطح بالای فولیک اسید همچنین با سرطان های زنانه نیز ارتباط دارد. نقش فولیک اسید در سرطان کلسترول و دیگر سرطان ها نیز نشان داده شده است، اگر چه که این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه می باشند و اکثر آن ها بر حسب شواهد هستند.

اختلال اوتیسم

مطالعات اخیر نشان دهنده این است که میزان زیاد فولیک اسید قادر است موجب صدمه به بافت عصبی و در نهایت اوتیسم شود و محققان در یک مطالعه ۱۳۹۱ مادر و فرزند را مورد مطالعه قرار دادند. استفاده بیش از اندازه فولیک اسید این اختلال را تا میزان زیادی بیشتر می کند که در تعاملات اجتماعی، ارتباطات غیر طبیعی و  بر رفتار غیر معمول اشخاص تاثیر گذار است.

 

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

توضیح در مورد اسید فولیک زیاد در حاملگی

کمبود توانایی ذهنی

سطح بالای فولیک اسید همچنین می تواند در سرعت افت ذهنی تاثیر گذار باشد و مطالعات به این موضوع اشاره می کند که فولیک اسید موجود در مکمل ها و غذاها قادر است کمبود ویتامین ب ۱۲ را بیشتر کند که با ناتوانی ذهنی در نوجوانان ارتباط دارد.

دیگر مضرات مصرف اسید فولیک زیاد برای سلامتی موارد زیر را شامل می شود:

  • مقدار زیاد اسید فولیک زیاد در خانم های حامله قادر است خطر مقاومت انسولین و چاقی در کودکان را بیشتر کند.
  • مقدار زیاد اسید فولیک در بدن امکان دارد کم خونی را نیز بیشتر کند که اگر این موضوع در شخص تشخیص داده نشود، خطرات آن به مغز، عصب و نخاع همیشگی خواهد بود.

دلیل مضرات قرص اسید فولیک

مواد غذایی سرشار از اسید فولیک در دوران حاملگی عارضه ای به وجود نمی آورد. چون فولات موجود در مواد غذایی در دستگاه گوارش تجزیه و از راه روده ها جذب خون می شود. ولی مصرف زیاد اسید فولیک به دلیل تفاوت تجزیه  و جذب آن با فولات طبیعی به بروز بعضی از عوارض منجر می شود. زیرا قرص های فولیک اسید و غذاهای غنی شده با فولات کمتر جذب روده شده و بیشتر آن ها برای تجزیه شدن به درون کبد و دیگر بافتهای بدن نفوذ می کنند. اسید فولیک به کندی آماده مصرف می شود و همین فرایند آهسته و کند موجب تجمع و بالا رفتن بعضی مواد در خون می شود و برای جنین و مادر عوارضی به وجود می آورد.

عوارض اسید فولیک زیاد در بارداری

موارد مصرفی توصیه شده برای خانم های باردار

فولیک اسید را می توان در غذاهای زیادی مانند میوه ها، آجیل، غذاهای دریایی، سبزیجات، لوبیا، بادام زمینی، غلات و محصولات لبنی یافت و جدا از این فولیک اسید همچنین در مولتی ویتامنی ها یا در مکمل های تک منظوره نیز وجود دارد. پس می توان نتیجه گرفت که فولیک اسید موجود در غذای طبیعی ضرری ندارد، پس نباید هیچ نگرانی در مصرف غذاهای مغذی و سبزیجات داشته باشید ولی قضیه مکمل ها اندکی تفاوت دارد. البته که تحقیقات و مطالعات درباره مقدار مصرف این مکمل ها همچنان ادامه دارد ولی در هر صورت برای امنیت بیشتر هیچ موقع نباید در آهن افراط کنید.

علت اهمیت استفاده اسید فولیک در حاملگی

استفاده اسید فولیک در دوران حاملگی و به ویژه در سه ماهه اول اگر تا حد مجاز باشد، به جلوگیری از بروز مشکلات زیر در جنین کمک زیادی می کند:

  • شکاف لب و شکاف کام
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات مغزی و نخاعی مانند آنانسفالی، اسپینا بیفیدا

افزون بر این استفاده این ویتامین قادر است ریسک ابتلا به فشار خون در بارداری و مسمومیت بارداری را نیز کم کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *