دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نوشیدن قهوه در شروع روز چه فوایدی دارد؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

برای بسیاری از افراد، نوشیدن قهوه در صبح بخشی از عادت روزمره‌شان محسوب می‌شود. عطر و طعم قهوه، کافئین موجود در آن و در دست گرفتن فنجان داغ می‌تواند آنها را برای روز پیش‌رو آماده کند. ولی آیا نوشیدن قهوه صبحگاهی برای سلامتی هم مفید است؟ بله، زیرا مطالعات و بررسی‌های علمی گسترده‌ای نشان داده که قهوه می‌تواند فواید زیادی برای انسان داشته باشد.

نوشیدن قهوه در شروع روز چه فوایدی دارد؟

۱- افزایش انرژی

یکی از شناخته‌شده‌ترین مزایای قهوه بالا بردن سریع سطح انرژی است. این اتفاق را مدیون کافئین موجود در قهوه هستیم. کافئین یک محرک طبیعی است که در چای و قهوه وجود دارد. کافئین باعث می‌شود تا گیرنده‌هایی در بدن که باعث ایجاد خستگی و خواب‌آلودگی می‌شوند، به طور موقت از کار بیافتند و به این ترتیب کمک نماید تا سرحال‌تر بمانید.

۲- افزایش توان ذهنی

علاوه بر افزایش انرژی، قهوه می‌تواند باعث افزایش توانایی‌های ذهنی شود. مطالعات علمی نشان می‌دهد که کافئین باعث می‌شود تا توجه، تمرکز و حافظه بهبود یافتند و حتی می‌تواند در بلند مدت از مشکلات ذهنی و زوال عقل نیز پیشگیری کند.

۳- بهبود عملکرد فیزیکی

قهوه می‌تواند عملکرد فیزیکی را نیز بهبود بخشد و به همین خاطر انتخاب فوق‌العاده‌ای برای روزهایی است که در آن ورزش می‌کنید یا مجبورید کار بدنی سخت انجام دهید. کافئین باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود و به بدن این سیگنال را می‌دهد که سلول‌های چربی را مصرف کرده و آنها را به عنوان مواد موردنیاز وارد خون کند. این فرایند باعث می‌شود تا خستگی دیرتر به وجود بیاید.

نوشیدن قهوه در شروع روز چه فوایدی دارد؟

۴- کمک به کاهش وزن

اگر تلاش می‌کنید تا وزن خودتان را کاهش دهید، قهوه می‌تواند کمک خوبی باشد. کافئین نه تنها باعث افزایش متابولیسم و مصرف شدن چربی می‌شود بلکه گرسنگی را هم سرکوب می‌کند و تمایل به خورد غذا را هم کاهش می‌دهد. ولی تمام اینها به شرطی است که از مخلوط کردن شکر یا خامه با قهوه‌تان صرفنظر کنید چون خود اینها تولیدکننده بزرگ کالری محسوب می‌شوند.

۵- منبع آنتی‌اکسیدان

قهوه منبع مهمی برای آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. عنصری که نقش بزرگی در بهبود سلامتی دارد. آنتی‌اکسیدان به بدن کمک می‌کند تا از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد که عامل بیماری‌هایی مانند سرطان، مشکلات قلبی و دیابت هستند، محافظت شود.

۶- افزایش تعاملات اجتماعی

مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که داشتن تعاملات اجتماعی مناسب می‌تواند نقش پررنگی در سلامت روحی و جسمی انسان‌ها داشته باشد. قهوه در بسیاری مواقع بهانه‌ای برای ارتباطات اجتماعی هست. زمانی که با دوستی قهوه می‌نوشید، یا با همکاری به بهانه نوشیدن قهوه در زمان استراحت هم کلام می‌شوید یا به یک کافی‌شاپ می‌روید، همه اینها می‌توانند کمک کنند تا روابط اجتماعی بهتر و گسترده‌تری پیدا کنید. موضوعی که به رضایت بیشتر از زندگی، سلامت بیشتر و در نهایت احساس خوبتری داشتن می‌انجامد.

نوشیدن قهوه در شروع روز چه فوایدی دارد؟

برای اینکه قهوه را به یک روتین روزانه تبدیل کنید و از آن لذت ببرید و از مزایایش برای سلامتی بهره‌مند شوید لازم است تا نکاتی که طرفداران حرفه‌ای قهوه رعایت می‌کنند را در نظر بگیرید.

  • بلافاصله بعد از بیدار شدن، قهوه ننوشید. بهترین چیزی که باید بعد از بیدار شدن مصرف کنید، آب است تا باعث شود وضعیت بدن به حالت مناسبی برسد. سپس سعی کنید صبحانه‌ای بخورید و بعد هنگامی که مهیا کار می‌شوید فنجانی قهوه نوش‌جان کنید. مثلا اگر ساعت ۷ از خواب بیدار می‌شوید بهتر است صبحانه خودتان را صرف کنید و حدود ساعت ۹ تا ۱۰ اولین فنجان قهوه‌تان را بنوشید. این روش باعث می‌شود تا مواد شیمیایی بدن در حالت تعادل قرار گرفته و حداکثر استفاده از قهوه را ببرید.
  • برای خرید قهوه چه به صورت خرید اینترنتی قهوه یا به صورت خرید از مغازه‌ها همیشه به سراغ تامین‌‌کنندگانی بروید که قهوه مرغوب و تازه را ارائه می‌دهند. کیفیت قهوه‌ای که استفاده می‌کنید هم نقش بزرگی در طعم و عطر و مزه دلپذیر آن دارد و هم عناصر شیمیایی معجزه‌گر قهوه در آنها بیشتر است.
  • اگر خودتان قهوه را آماده‌ می‌کنید، روش‌های مختلف دم‌آوری قهوه را با ترکیب‌های گوناگون قهوه امتحان کنید تا در نهایت به روش و ترکیبی برسید که برایتان یک فنجان قهوه دلپذیر و مناسب ذائقه‌تان را فراهم می‌کند. همچنین روش‌های نگهداری صحیح قهوه را نیز درنظر بگیرید تا عصاره و ترکیبات قهوه به بهترین شکل حفظ شوند.
  • میزان مصرف مناسب قهوه حداکثر ۳ تا ۴ فنجان در روز است. مصرف بیشتر بخصوص در ساعات پایانی روز می‌تواند نظم خوابتان را به هم بزند و مشکلاتی به وجود بیاورد.
  • اگر می‌خواهید قهوه را به‌عنوان کمکی برای فعالیت‌های ورزشی و افزایش انرژی مصرف کنید، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از شروع فعالیت یک فنجان قهوه بنوشید.
  • به ترکیب‌ دانه‌های عربیکا و روبوستا توجه کنید. بسیاری معتقدند طعم دانه‌های عربیکا بهتر است و روبوستا طعم تندتری دارد. در عوض میزان کافئین روبوستا بیشتر است. اگر کافئین زیاد باعث آزارتان می‌شود ترکیب‌هایی استفاده کنید که قهوهٔ عربیکای بیشتری دارند، ولی اگر می‌خواهید حجم بالایی از انرژی به‌ دست بیاورید به سراغ آن ترکیب‌های قهوه بروید که روبوستای آن بیشتر است.
  • سعی کنید میزان شکر و خامه قهوه‌تان را در حد متعادل نگهدارید (یا اصلا مصرف نکنید). همچنین اگر عادت دارید با قهوه‌تان شیرینی یا شکلات میل کنید به میزان آنها هم توجه داشته‌ باشید. مواد شیرین می‌توانند حجم بالایی از کالری را در بدن تولید کنند.
  • اگر برای نوشیدن قهوه به سراغ کافی‌شاپ‌ها می‌روید، سعی کنید مواردی را انتخاب کنید که مطمئن هستید قهوه مناسب استفاده می‌کنند. برخی از کافی‌شاپ‌ها برای کاهش هزینه‌ها ممکن است از قهوه‌هایی استفاده کنند که قیمت پایین و در نتیجه کیفیت نازلی دارند.

علاوه بر این‌ها می‌توانید از قهوه به‌عنوان یک اهرم برای ایجاد روتین صبحگاهی استفاده کنید. بسیاری از مردم ایجاد چنین روتینی را سخت می‌دانند. اینکه صبح بیدار شوید، آب بنوشید، ورزش یا مدیتشین کنید، دوش بگیرید، صبحانه بخورید، سر کار بروید و پیش از شروع کار قهوه بنوشید. اما تمرکز روی قهوه به‌عنوان پاداشی برای انجام کارهای قبلی می‌تواند به شکل‌گیری این روتین روزانه کمک کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *